این همه شماره حساب های مختلف بانک ها برای چیست؟

سه شنبه ، 30 مهر 1392 ، 09:55

هر حساب بانکی که باز می کنیم یک شماره حساب دارد که برای تعیین هویت ما در بانک طبیعی به نظر می رسد اما این روزها باشماره های مختلفی مثل " شبا" حساب بین المللی ،شبای بین المللی و... را می شنویم که شاید در ظاهر کمی گیج کننده به نظر برسد.

به گزارش بانکی دات آی آر، این شماره های متعدد برای تسهیل عملیات بانکی داخلی  و بین الملل می باشد و اگر باهر یک به خوبی آشنا شوید می بینید که چندان هم گیج کننده نیستند.

چند سال پیش اگر می خواستی پولی را از بانکی به بانک دیگر منتقل کنی علاوه بر صرف وقت فراوان می بایست چک رمز دار تهیه کنید و این به معنای افزایش ریسک سرقت اموالتان بود.

 

 

اما این روزها از طریق ساتنا و پایا به صورت الکترونیک از هر حسابی به حساب دیگر پول منتقل می شود بدون صرف هزینه و با کاهش چشم گیر خطرهای احتمالی اما این کار نیازمند یکپارچه سازی حساب های بانکی و تعیین هویت راحت حساب ها بود که از طریق " شبا " امکان پذیر شده است.

شبا شماره ای است 24 رقمی که یک حساب بانکی را به صورت منحصر به فرد در تمام نظام بانکی ایران مشخص می کند.

آشنایان و طرف های تجاری شما با استفاده از "شبا" می توانند بدون نیاز به ذکر نام بانک، نام یا کد شعبه، نوع حساب و اطلاعات نظیر آن، یصورت الکترونیکی وجه برایتان حواله کنند.

همچنین شما می توانید از "شبا"ی دیگران برای انتقال وجه به آنها استفاده کنید .

نوزده رقم سمت راست شبا شباهت زيادي به شماره حساب داخلي بانك ها داشته و در واقع از آن ساخته مي شود . ساير ارقام شامل انواع حساب ، كد بانك و ارقام كنترل كننده ي صحت ( Chek Digit ) شبا هستند .

مطابق با دستور العمل بانك مركزي بانك ها مكلف هستند شبا ي تمامي حساب هاي مشريان خود را محاسبه و در اختيار آنها قرار دهند . شما هم مي توانيد با مراجعه به شعبه و يا وب سايت اينترنتي ، شباي حساب يا حسابهاي خود را دريافت كنيد .

گاهی در کنار "شبا" اصطلاحات و شماره هایی مطرح می شود که شاید در ابتدا به نظر گیج کننده برسند:

IBAN: حروف اختصاری «Internet Bank Account Number»، شناسه ایست که یک شماره حساب خاص را در یک بانک بصورت یکتا معرفی می کند. این شناسه مطابق با استاندارد بین المللی ISO-13616-2007 تولید شده و به منظور یکسان سازی شماره حسابهای بانکی در سطح بین المللی به منظور تسهیل تبادلات بین بانکی، مورد استفاده قرار می گیرد.

BBAN: حروف اختصاری «Basic Bank Account Number»، شناسه ایست شامل شناسه بانک که به صورت یکتا یک حساب خاص را در یک بانک در یک کشور خاص مشخص می کند.

این شماره ها در واقع کاراکترهای موجود در شماره شبای شماست و شماره های جدیدی نیستند که نیاز به دریافت داشته باشند.

شبای بين المللی

"شبا" در مبادلات بین المللی نیز کاربرد مهمی دارد. "شبا" براساس استاندارد IBAN (International Bank Account Number) ایجاد شده است که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان – شامل تمام کشورهای اروپایی – به عنوان استاندارد شماره حساب بانکی مورد استفاده قرار می گیرد .
"شبا"ی بین المللی با افزودن IR به "شبا"ی داخلی ساخته می شود."شبا"ی بین المللی می تواند در مبادلات بین المللی استفاده شود .

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► واحد پولی های ایران از ابتدا تا امروز+جدول
همه تصورات خنده دار ما از بانکداری الکترونیک ◄

مطالب مرتبط
بنر