نرخ منطقی ارز یعنی چه؟

چهارشنبه ، 8 آبان 1392 ، 14:53

بعد از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نرخ منطقی ارز بحث در خصوص آن بالاگرفته و هر یک از کارشناسان از دیدگاه خودشان بحثی را مطرح می کنند.

به گزارش بانکی دات آی آر، نخستین بار سیف رئیس کل بانک مرکزی ارزش ۳ هزار تومانی دلار را منطقی دانست و گفت نمی گذارد نرخ ارز پایین تر از این مبلغ شود.

بعضی از این اظهار نظر او حمایت کردند و برخی معتقد بودند این حرف باعث التهاب بازار و افزایش حبابی قیمت ها شده است.

بعد ها در خبرها آمد در جلسه وزیر اقتصاد با اهالی مجلس ایشان نرخ دلار برای بازار غیر رسمی را ۲۷۰۰ تومان منطقی دانسته است.

بعد تر هم نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که نرخ دلار بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان منطقی است.

اما به نظر شما نرخ حقیقی ارز چقدر باید باشد؟

ارز هم مثل سایر کالاها تابع مقررات بازار و عرضه و تقاضاست. هر گاه تقاضا بیش ار عرضه باشد قیمت ها افزایش می یابد و هرگاه عرضه بیش از تقاضا باشد با کاهش قیمت مواجه خواهیم بود.

به نظر می رسد اگر روند منطقی بازار را به حال خودش بگذاریم و تلاش نکنیم برای آن نسخه بپیچیم خیلی بهتر باشد.

دولت ها در بازار آزاد نقش نظارت و برنامه ریزی را دارند بسیاری از کارشناسان و نظریه پردازان طرفدار نظریه عدم دخالت دولت در عرصه های اقتصادی اند این در حالیست که این نظریه مخالفان سرسخت خودش را هم دارد.

عده ای از کارشناسان هم پیروی از این سیاست را مسبب اصلی بحران اقتصادی اروپا می دانند و پیرو دخالت دولت درعرصه های اقتصادی اند.

باید دید طرفداران کدام یک از این نظریات در بین اعضای دولت بیشتر اند و طی روزهای آتی چه نقشه ای برای بازار ارز خواهند کشید.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► چند نکته امنیتی مهم که در بانک باید رعایت کنید
همه چیز در باره تجارت الکترونیک ◄

مطالب مرتبط
بنر