8 نکته خواندنی در باره بانکداری الکترونیک

دوشنبه ، 9 دی 1392 ، 11:39

 

مزایای بانکداری الکترونیک بر هیچ کس پوشیده نیست و این روزها کمتر کسی است که حد اقل یک بار از آن استفاده نکرده باشد.

به گزارش بانکی دات آی آر،اما آنچه از بانکداری الکترونیک می دانیم محدود است در این گزارش به چند نکته خواندنی که شاید کمتر به گوشتان خورده باشد اشاره می کنیم:

1. انتقال وجه بین بانکی فعال است

شما با دراختیار داشتن کارت های بانکی می توانید از هریک از خودپردازهای عضو شتاب به حساب بانک ثالث وجه واریز کنید.

پس برای انتقال وجه دنبال خود پرداز بانک مبدا و مقصد نگردید. با اینکه این سرویس مدت هاست راه اندازی شده اما خیلی ها از این امکان مطلع نیستند!

2. جنس کارت های بانکی

کارتهای بانکی معمولاً از جنس PVC و با ابعاد 54 میلی متر در 85.5 میلی متر تولید می گردند. دو نوع رایج آن که عمدتاً در بانکهای ایران مورد استفاده قرار می گیرد 1- کارت مغناطیسی (Magnet Card)و 2- کارت هوشمند (Smart Card) می باشد

3. خودپردازی که دوستش نداشتند!

اولین دستگاه مکانیکی پرداخت وجه نقد توسط لوتر جورج سیم جیان (Luther George Simjian) ساخته و در سال ۱۹۳۹ در نیویورک توسط بانک نیویورک نصب گردید. اما پس از گذشت ۶ ماه به دلیل عدم استقبال مشتریان برداشته شد.

اما این روزها اگر شعبه بانکی خود پرداز نداشته باشد نه فکرش هم سخت است.

4.تایید دو مرحله ای

تلاش اول تان این باشد که بانکی را برای حساب باز کردن انتخاب کنید که در زمینه بانکداری الکترونیک پیشرو باشد، سامانه اینترنتی مجهز و امنی داشته و حتماُ از «تایید دو مرحله ای» برای ورود به سامانه خود برخوردار باشد.

5.موجودی

یکی از مشکلات استفاده از پایانه های فروشگاهی یا دستگاه های پوز این است که بعد از خرید از مبلغ موجودی حسابتان بی اطلاع می مانید. شما می توانید از فروشنده بخواهید که همان لحظه برای شما موجودی بگیرد اینطوری از وضع دخل و خرجتان مطلع می شوید.

6.رمز شما نشانه شخصیت شما

رمز های کارت های بانکی، اینترنت بانک و سایر سیستم های بانکداری الکترونیک بخش هایی از شخصیت شما را آشکار می کند!

مثلا کسی که سال تولدش را به عنوان رمز انتخاب می کند.یاکسی که سالگرد ازدواجش را رمز کارتش قرار می دهد

7. عملکرد خودپرداز

هنگامي که يک مشتري کارت خود را وارد دستگاه مي نمايد اطلاعات مربوط به مشتري توسط کارت خوان از روي کارت ( مغناطيسي يا Chip ) خوانده مي شود در اين هنگام دستگاه خودپردازTrackها و کدهاي کارت وارد شده را با استانداردهاي تعريف شده براي ترمينالهاي خودپرداز بر روي Serverمطابقت مي دهد و در صورت معتبر بودن کارت و رمز عبور ( PIN )، مشتري مي تواند از خدمات کارت استفاده نمايد.

8.چرا https

https یک پروتکل ارتباطی است که اطلاعات درخواست شده را در مبدا به کد و در مقصد کد را به حالت اول تبدیل می کند . به همین خاطر اگر شخصی در شبکه بتواند به ارتباط شما دست پیدا کند با اطلاعات کد شده مواجه خواهد شد پس https از http بسیار امن تر می باشد .  از اینرو سایتهای تجارت الکترونیکی از این پروتکل امنیتی برای محافظت از داده های مشتریان استفاده می کنند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► بانک ها و خدماتی که به درد نمی خورند!
وقتی کارت بانکم منقضی شد چه کنم؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر