بررسی امنیت موبایل بانکینگ وراه های افزایش آن

شنبه ، 6 ارديبهشت 1393 ، 09:34

 

طی ماه های اخیر میزان استفاده از موبایل بانکینگ در مقایسه با اینترنت بانک رو به افزایش بوده و انتظار می رود استفاده از آن بیش از پیش عمومیت یابد.

به گزارش بانکی دات آی آر، بانکداری سیار (موبایل بانکینگ) از جمله روش‌های پرداخت است که با بکارگیری اصولی و متناسب آن، می‌توان هزینه‌های بانکی را به شدت کاهش داد. به شرط آنکه از نکات امنیتی غافل نشویم.

استفاده از موبایل بانکینگ، هزینه بانکی را به شدت کاهش می‌دهد و از سوی دیگر رضایت مشتریان را به جهت دسترسی آسان به تراکنش‌های مالی در هر زمان و مکان با کمترین ابزار ممکن (تنها یک دستگاه تلفن موبایل) به جای انتظار در صف گیشه بانک در ساعات کاری به نحو فزآینده‌ای فراهم می‌آورد.

این در حالیست که برخی خبرها در محیط وب انتشار یافته اند که از اشکال امنیتی 90 درصدی نرم افزار های موبایل بانکینگ خبر می دهند!اگرچه این خبر چندان هم قابل اعتنا نیست اما این‌که اطلاعاتی از طریق موبایل در جای نامعلومی‌تولید شود و قرار باشد از طریق شبکه‌های بی‌سیم جابه‌جا شود، یکی از پیچیده‌ترین کارهایی است که ‌باید برای تبادلات موبایل بانک انجام پذیرد.


در حقیقت اهمیت تبادل به دلیل نوع اطلاعات است، به بیان دیگر چون این داده‌ها مربوط به حساب‌های بانکی است، اهمیت ویژه‌ای دارد.

برای انجام این جابه‌جایی لازم است در میان این سه شغل بسیار مهم مانند بخش IT بانک‌ها، سرویس‌دهندگان شبکه‌های بی‌سیم و برنامه‌نویسان موبایل همکاری‌های لازم صورت پذیرد.

علاوه بر این، برای ایجاد امنیت مورد نظر لازم است راهکار‌های دیگری نیز در نظر گرفته شود، این راهکار‌ها مجموعه‌ای از عوامل پیشگیری است که می‌تواند امنیت کل سیستم را تامین کند.

یکی از این موارد ایجاد امنیت برای گوشی‌های تلفن همراه است،‌به همین منظور خیلی از بانک‌ها برای کاربران خود کارت‌های مخصوص موبایل جهت انجام این داد و ستد تولید کرده‌اند.

راهکار دوم قرار دادن username و پسورد روی گوشی کاربر است تا در صورت به سرقت رفتن موبایل‌تان، امکان دسترسی به اطلاعات مالی‌تان وجود نداشته باشد.

مرحله بعدی به سرویس‌دهندگان شبکه‌های بی‌سیم مربوط است. چرا که پیش از برقراری ارتباط بین موبایل و بانک، مشخصات کاربر بررسی شود سپس این جا‌به‌جایی اطلاعات صورت گیرد، در غیر این صورت کل مبادله را کنسل کنند.

جریان بعدی واردکردن username و پسورد طراحی شده توسط بانک برای کاربر است تا به اینجای کار سه بار مشخصات شما چک شده، این مراحل امکان هک‌شدن این تبادل را بسیار پایین می‌آورد.

عامل دیگر، رمزگذاری اطلاعات در حین جابه‌جایی در میان بانک و موبایل تعریف شده است. این رمزگذاری برای جلوگیری از لو رفتن اطلاعات در حین جابه‌جایی صورت می‌گیرد و در نهایت آخرین مرحله رمزگذاری اطلاعات داخل گوشی کاربر است، تا کاربر بدون اتصال به شبکه، اطلاعات پیشین خود را دوباره بررسی کند.

علاوه بر این، با انجام این رمزگذاری اطلاعات تنها می‌تواند توسط خود کاربر دوباره بررسی شود و شخص دیگری از این اطلاعات نمی‌تواند سوءاستفاده کند.

برای پیاده‌سازی این پروسه‌ها سیستمی ‌با نام OTP یا سیستم پسوردگذاری آنلاین طراحی شده که می‌تواند کارهای مالی و بانکی را با ایجاد امنیت بالا انجام دهد.

نکات امنیتی برای استفاده از موبایل بانکینگ


. تلفن همراه را هنگامی که از آن استفاده نمی‌کنید، قفل کرده و رمز ورود آن را حتی برای نزدیکترین وابستگان خود فاش نکنید.

. از رمزها و کدهای مشکل با حداقل 8 رقم با ترکیبی از حروف، اعداد و نماد ها استفاده کنید.

. هرگز اطلاعات مهم خود مانند شماره حساب، رمزها، تاریخ تولد و غیره را از طریق پیام کوتاه ارسال نکنید.

. تلفن همراه را به نرم افزار های امنیتی مانند فایروال یا نرم افزار ضد هکر و آنتی ویروس مجهز کنید.

. فایل‌ها را تنها از منابع مطمئن دانلود کنید.

. هنگامی که به بلوتوث نیازی ندارید از خاموش بودن آن مطمئن شوید.

. قبل از این که تلفن همراه خود را در اختیار دیگران قرار دهید یا آن را بفروشید، تمام اطلاعات شخصی و رمز و کدهای حساب بانکی خود را از حافظه آن پاک کنید.

. تلفن همراه خود را همواره به روز نگه دارید و از جدیدترین نرم افزارهای امنیتی استفاده کنید.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► همراه بانک گامی در جهت مدیریت مالی افراد
ماجرای دیش ماهواره روی پشت بام بانک ها چیست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر