7 نکته که منابع انسانی بانک ها به آن نمی پردازند

دوشنبه ، 29 ارديبهشت 1393 ، 07:15

 

تعداد داوطلبان بسیار زیاد متقاضی کار در بانک ها حاکی از آن است که این شغل نزد عموم مردم مطلوبیت بالایی دارد و بسیاری از جوانان خواستار فعالیت در بانک ها هستند.

به گزارش بانکی دات آی آر، با افزایش روز افزون تعداد بانک ها و موسسات مالی و گسترش شعب این مجموعه ها رقابت چشم گیری برای جذب سرمایه های عمومی جامعه بین بانک ها شکل گرفته است. یکی از کلید های موفقیت بانک ها در این عرصه رضایت کارکنانشان است که مستقیما سبب جلب رضایت مشتری و نهایتا افزایش سرمایه های بانک خواهد شد.

کارکنان بانک ها به نسبت کارکنان وزارت نفت ،شرکت مخابرات و برخی نهاد های دیگر درآمد کمتری دارند اما در مقایسه با اغلب نهاد ها و شرکت های مطرح کشور از حقوق و مزایای نسبتا مناسبی برخوردارند.

از آنجا که فعالیت در بانک دارای حساسیت های کاری بسیار بالایی است امنیت شغلی در بانک بسیار پیچیده است از این رو ورود به بانک و نظام بانکداری کار آسانی نیست.

علاوه بر شرکت در آزمون ها و مصاحبه های متعدد کارکنان بانک ها اغلب چند سال اول با قرار داد های کوتاه بعضا سه ماهه روبرو می شوند. این قرارداد های کوتاه مدت  استرس زیادی به آنها تحمیل می کند.

یکی از نقاط قوت کار در بانک وام هایی است که به کارکنان بانک ها تعلق می گیرد اما برای اینکه شرایط دریافت این وام را پیدا کنید می بایست چند سالی منتظر بمانید و حسابی خوب کارکنید.

زیرا از همان اول این وام ها به شما تعلق نخواهد گرفت ومدتی باید صبر پیشه کنید.

به این ترتیب می توان نتیجه گرفت شرایط عمومی کار در بانک های کشور مطلوب است. اگرچه شرایط استخدامی از بانکی به بانک دیگر و از موسسه ای به موسسه دیگر متفاوت است اما در کل شرایط مطلوب به نظر می رسد با این وجود به نظر می رسد نظام بانکداری برخی نکات را مسکوت گذاشته و کمتر به آنها توجه کرده است.

1. آموزش

درحال حاضر دوره های آموزشی در اغلب بانک های کشور اجرا می شود و هر از چند گاهی  برای کارکنان کلاس هایی برگزار می شود اما متاسفانه این دوره های آموزشی به شکل عام کمتر کاربردی بوده و کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

از سوی دیگر مسائل مشتری مداری و شیوه برخورد با مراجعین در این کلاس ها به شکل حاشیه ای پرداخته شدو مسائلی مثل دوره های آموزش مهارت های هفت گانه کامپیوتر (ICDL) پر رنگ تر و پراهمیت تر می نماید!


2.ضامن و ضمانت نامه

به گفته بسیاری از کارکنان بانک ها که با سایت بانکی در ارتباط اند، برخی بانک ها و به ویژه موسسات مالی جهت استخدام کارکنان ضمانت های سنگین و ضامن های متعدد طلب می کنند.

که کار را برای کارکنان بانک ها دشوار کرده و همین طور هنگام ترک کار و استخدام در مجموعه جدید مدت های برای دریافت تسویه حساب و اتمام کار باید وقت بگذارند.

3.تعهد کاری

کار در بانک یا موسسات مالی برای بسیاری از افراد بسیار ریسکی می نماید چرا که از همان ابتدا باید ضمانت نامه رسمی بدهند که چندین سال در آن مجموعه کار کنند و به آن وفادار بمانند.

این به آن معنی است ممکن است فرصت های کاری متعددی را ازدست بدهند.

4. عدم اعتماد به جوانان

برای استخدام مدیران رده بالا و همچنین مدیران شعب بسیاری بانک ها به ویژه بانک های تازه تاسیس به بازنشستگان نظام بانکی کشور متوسل شده اند و در این راستا به جوانان شاغل در مجموعه بانک اعتماد نمی کنند.

این امر دلخوری جوانان زیادی که مدت ها در این مجموعه های زحمت کشیده اند را در پی داشته و از دیگر سوی از شکل گیری و گسترش ایده های جدید در نظام بانکی جلوگیری به عمل می آورد.

5. خطر اخراج

اخراج و عدم تمدید قرارداد از آن مواردی است که در ماه های پایانی سال که فشار کاری زیادی به کارکنان بانک ها به ویژه کارکنان صف که در شعب و در صف اول ارتباط با مشتری هستند وارد می نماید.

مدت ها چشم کارکنان به در می ماند تا نامه تمدید قرارداد به دستشان برسد پروسه طولانی مدتی که استرس فراوانی برای آنها به همراه دارد. این درصورتی است که قرارداد آنها تمدید شود در غیر این صورت به سیل جویندگان کار اضافه خواهند شد. البته این بار با دلی شکسته.

خطری که جدیدا برخی کارکنان بانک ها را تهدید می کند تعطیلی شعب مازاد ویا در برخی موارد لغو مجوز یا ادغام برخی بانک ها و موسسات است که فشار زیادی را به کارکنان این مجموعه ها وارد می نماید.

6. پروسه طولانی استخدام

پروسه استدامی بانک ها در مقایسه با برخی نهادها و سازمان ها بسیار طولانی است و کسانی که در مراحل مختلف استخدامی نظیر آزمون، مصاحبه و... موفق می شوند. مدت ها در بلا تکلیفی به سر می برند و علاوه برتحمل استرس بالا از فرصت استخدام در نهاد های دیگر محروم می مانند و باید منتظر بمانند و ببینند که آیا استخدام می شوند و یا نه!

7. رانت بازی

نا همگون بودن شیوه استخدام در بانک های مختلف و امکان پارتی بازی و رانت بازی سبب شده بسیاری از افراد مستعد از ورود به نظام بانکی باز بمانند.

متاسفانه نظارت دقیقی به نحوه جذب نیروی بانک ها وجود ندارد و هر یک از بانک ها به شیوه ای جزیره ای و به سلیقه خودشان جذب نیرو می کنند. بدون اینکه نظارت خاصی بر روند استخدام ها صورت پذیرد که امکان رانت خواری و یا به اصطلاح عمومی رانت بازیی را بالا می برد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

► چطوراز دستگاه کارت خوان(POS )استفاده کنم؟
دلیل علاقه بانک ها به پروتکل https چیست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر