همه راهکار های هدایت نقدینگی سرگردان ایرانی ها

دوشنبه ، 12 خرداد 1393 ، 09:17

 

به مجموعه پول و شبه پول نقدینگی گفته می شود. نقدینگی بعنوان مهمترین متغیر بازار پول از جنبه های مختلف دارای نقش و اهمیت بسیار بالایی می باشد. در اقتصاد ایران همواره مباحث متعددی در خصوص رشد بی رویه نقدینگی و عدم هدایت آن به سمت بخشهای غیرمولد مطرح است.

به گزارش بانکی دات آی آر،قیمت کالاها با میزان نقدینگی و سرعت گردش آن بستگی پیدا می کند. رشد بی رویه نقدینگی، باعث رشد سریع تقاضا برای کالاها و خدمات شده و چون در کوتاه مدت عرضه کالا و خدمات محدود است این امر منجر به ایجاد تورم در اقتصاد می شود.

 

 

کنترل حجم نقدینگی هدف نهایی کشورها برای رسیدن به اهداف کلان اقتصادی مثل ایجاد رشد در تولیدات، کنترل تورم، ایجاد موازنه در پرداخت های خارجی و ایجاد اشتغال است. در واقع کنترل نقدینگی به عنوان وسیله ای برای رسیدن به اهداف نهایی اقتصاد است. بدین منظور حجم نقدینگی به گونه ای در نظر گرفته می شود که با حمایت از رشد تولیدات داخلی در حد ظرفیت های تولیدی از بروز تورم جلوگیری نماید.
مقامات پولی کشورها با استفاده از سیاست های پولی رشد نقدینگی را تحت کنترل قرار می دهند.

سرگردانی پول های نقد موجب مشکلاتی می شود که نتوانیم بهره لازم را ببریم زیرا اگر ما بتوانیم نقدینگی های سرگردان را در مسیر خود قرار دهیم و از سرمایه ملی حمایت کنیم می توان با برنامه ای مدون و شفاف از این پول ها استفاده کرد.

اگر چه اقتصاد ايران طي سه دهه اخير توانسته در بسياري از زمينه‌ها در مسير رشد قرار گيرد؛ اما تغيير و تحولات متغيرهاي اقتصادي كه سياست‌ها و برنامه‌هاي هريك از دولت‌هاي وقت آن را رقم زده اين اقتصاد را عاري از فرازو نشيب نگذاشته است.

یکی از عوامل مهم تورم در بخش های مختلف، دورشدن بانک از کارکرد اصلیش در مدیریت و هدایت نقدینگی است. اصلی ترین کارکرد بانک این است که نقدینگی مازاد را جمع آوری و به دست بخش های مفید تولید و تأمین نیازهای مردم برساند ولی عملاً مدیریت دستوری و غیرعلمی بانکها موجب شده است نه کسی حاضر به سپرده گذاری در بانک باشد و نه بانک ها پول چندانی برای تأمین نیازهای واقعی و مفید داشته باشند و عملاً نقدینگی به سمت دلالی ها و بخش های غیرتولیدی و مضر حرکت و موجب گرانی و تورم گردیده است.

مدیریت علمی و البته اسلامی بانکها می تواند کارکرد اصلی بانک را به او برگرداند، در صورتی که مثل تمام دنیا نرخ سودبانکی تابعی از نرخ تورم تعریف گردد و این کار در مقاطع کوتاه مدت مانند 2 ماهه انجام گردد عملاً نقدینگی مازاد به بانک ها رفته و در همین فواصل دوماهه، نرخ سود بانکی به تبع نرخ تورم کاهش می یابد، بانکها نیز امکان توزیع آنها را برای تسهیلات سرمایه در گردش و توسعه صنایع و موارد ضروری مردم مانند مسکن و ازدواج را دوباره پیدا می کنند و از حمله نقدینگی به بخش های واسطه گری جلوگیری می گردد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► بانکداری سنتی چیست؟ آیا زمان بانکداری سنتی به سرآمده؟
لزوم استفاده از روش های بیومتریک برای تشخیص مشتریان بانک ◄

مطالب مرتبط
بنر