انواع مشتری از نظر متصدیان صندوق بانک

پنجشنبه ، 22 خرداد 1393 ، 08:47

 

متصدیان صندوق یا همان صندوقداران اولین کارکنان صف بانک هستند که در حقیقت ویترین یک بانک و نماد بانک در برخورد بامشتریان محسوب می شوند.

دشواری و استرس کاری این قشر بسیار بالاست و به همین روی نیاز به توجه ویژه از سوی مدیران بانک ها دارند اما در کنار سختی های فراوان این کار حسن زیادی هم دارد این افراد بیش از هر کسی مشتری را می شناسندو به نیاز ها و خواست هایش آگاه هستند.

به گزارش بانکی دات آی آر، بد نیست مدیران عامل بانک ها و موسسات اعتباری هر از چند گاهی موقع گرفتن تصمیمات کلان از طراحی شعب و لباس فرم گرفته تا ارائه یک خدمت جدید از این قشر زحمت کش نظرخواهی کنند نظرات آنها بسیار راهگشا خواهد بود.

در این گزارش به سراغ برخی از همین افراد رفتیم و بعد از صحبت و گفتگو با آنها یک دسته بندی از مشتریان بانک ها از نظر شیوه برخورد و نیاز ها ارائه می کنیم :(این لیست حاصل صحبت با تعداد معدودی صندوق دار است و جنبه آماری ندارد و تنها به منظور افزایش آگاهی عمومی منتشر می شود)

1.مشتری آگاه

این افراد با بانک تعامل مستمر دارند و از این روی از اغلب خدمات بانک آگاه هستند فرم های مربوطه را می شناسند و برای انجام کار ها نیازی به کمک متصدی ندارند فرم های تکمیل کرده و آماده را در اختیار متصدی قرار می دهند تا سریع کارشان را انجام دهند.

این نوع مشتری بهترین نوع مشتری است که وقت و انرژی زیادی از متصدی نمی گیرد و اغلب رابطه تنگاتنگی هم با مشتریان این چنینی دارند.

تحصیلداران شرکت ها، حسابداران، صاحبان مشاغل، بازاریان، کارکنان امور مالی و... جزء این دسته اند.

2. مشتری تجربی

این مشتری با سیکل کار های بانکی تاحدودی آشناست و اگرچه تعداد دفعات مراجعه اش به بانک زیاد نیست اما طی سالیان با امور بانکی آشنا شده و اگر بخواهد از خدمت جدیدی استفاده کند یا سیکل کار تغییر کرده باشد یا خواهان دریافت تسهیلات باشد سوال می کند.

اغلب مشتریان بانک در این گروه جای دارند کمتر حرف می زنند و معمولا روی گشاده و رفتار مودبانه متصدی برایشان اهمیت ویژه ای دارد . اما زیاد با او هم کلام نمی شوند.

3. مشتری پیگیر

این مشتری چندان اطلاعات زیادی از سیکل کارها ندارد اما علاقمند و در عین حال دقیق است در بانک به دقت بررسی می کند اگر برشور و یا اطلاعیه ای باشد می خواند و تنها اگر سوالی برایش پیش آید می پرسد.

این افراد که تعدادشان بسیار معدود است خیلی سریع آنچه را می خواهند می یابند و سیکل کاری شان را طی می کنند پاسخگویی متصدی برایشان بسیار با اهمیت است و درصورتی که به آنها بی توجهی شود می رنجند.

4. مضطرب

برخی مراجعه کنندگان از بانک و کارهای بانکی به شدت ترسان هستند تاجایی که ممکن است تنها به بانک مراجعه نکنند. بسیار مشکوک و نیاز مند جلب اعتماد اند و همواره نگرانند که متضرر شوند.

در برخورد با این مشتری صبر و حوصله نقش بسزایی دارد. علاوه بر پاسخگویی لبخند و به کاربردن جملات مثبت در تصمیم گیری آنها موثر است.

برخی به دلیل عدم تحصیلات یا کهولت سن و ضعف بینایی نیاز به کمک و صرف وقت بیشتری دارند . روزهای شلوغ شعبه و این مشتری ها چندان تناسبی ندارند.

با این وجود متصدی موظف است در سطح توان به آن ها یاری برساند.

5. مشتری اولی

برخی از افراد قبلا هیچ حسابی افتتاح نکرده اند و تازه وارد هستند این ها شامل دو دسته می شوند کسانی که تازه وارد بانک می شوند یا کسانی که پیش تر در سایر بانک ها حساب داشته اند اما اولین بار است که به بانک ما سرمی زنند.

جلب توجه آنها اهمیت ویژه ای دارد و مستلزم خدمات خاصی است که متاسفانه کمتر برای آن تمهیداتی اندیشیده شده است.

البته موقع افتتاح حساب و تحویل دفترچه برشو ها و کاتالوگ هایی به آنها داده می شود اما کمتر برای توضیح خدمات برای آنها وقت هست که شاید بهتر باشد از سوی مدیران چاره خاصی برای این افراد اندیشیده شود تا از همان ابتدا به بانک دلبسته شوند و به اصطلاح مشتری دائم شوند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

 

► چطور اطلاعات بانکی مان را موقع استفاده وای فای حفظ کنیم
فلسفه کارمزد بانک ها چیست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر