نارضایتی برخی کارکنان بانک ها از نظام ترفیعات سیستم بانکی

شنبه ، 24 خرداد 1393 ، 08:20

 

در سازمانهای كنونی بخصوص سازمانهای بزرگ، فقط انجام كار و تلاش زیاد در انجام وظایف، برای پیشرفت و ترقی در مراحل كاری و گرفتن مزایای سازمانی كفایت نمی كند، بلكه مدیران نیز باید به این درك و دریافت از عملكرد و رفتار شاغل برسند كه او فردی شاخص، فعال و برجسته در كار خویش است و استحقاق رشد و ترقی سازمانی را دارد.

به گزارش بانکی دات آی آر، ارتقای شغلی برای بسیاری از کارکنان از نظر روانی و البته سطح حقوق اهمیت ویژه ای دارد و در این راستا تلاش زیادی را به کار می برند اما بعضا به گفته آنها به آنچه می خواهند نمی رسند.

 

قبل از هر چیز لازم است ببینیم قانون در این خصوص چه می گوید:

ماده 9 فصل دو آیین نامه استخدامی نظام بانگی جمهوری اسلامی ایران - انتصابات و ترفیعات کارکنان براساس لیاقت و شایستگی و کاردانی و استعدادو رشد فکری و تجارب آنان در مشاغل قبلی و احراز شرایط‌شغل صورت می‌گیرد.


‌ماده 10 نیز ذکر می کند - بانک موظف است در فواصل معین شایستگی و استعداد کارکنان خود را موردبررسی قرار داده و نتیجه را در پرونده استخدامی کارمند‌منعکس سازد. این سنجش به نحوی صورت خواهد گرفت که موجب ارشاد و معرف استحقاق مستخدم برای ترفیع، تغییر شغل،افزایش حقوق و مزایا،‌پاداش و اعزام به دوره‌های آموزشی گردد.

اما کارکنان چه می گویند؟

محمد کارمند یکی از بانک های نیمه دولتی که مدتی است استعفا داده و وارد بازار آزاد شده است در این خصوص به خبرنگار ما گفت: سالانه بانک برای پست های مدیریتی و حساس که متقاضی زیادی دارد اقدام به استخدام از بین بازنشستگان نظام بانکداری می کند این به آن معناست که من که تازه کار هستم و برای رسیدن به این رتبه باید تلاش کنم امید و انگیزه ای برای پیشرفت نخواهم داشت.

وی افزود: هنگام استخدام هم باید تضمین بدهیم که در حین انجام کار به تحصیل نخواهیم پرداخت این هم مانع دیگری است که راه را برای پیشرفت و ارتقای رتبه می بندد.

سارا که کارمند ستادی یک از بانک های کشور است در این خصوص می گوید:  من مدتی است در رشته کارشناسی ارشد پذیرفته شده ام مدیرم شاید به دلیل ترس از اینکه من بخواهم جایگاهش را تهدید کنم به بهانه این که من در حین تحصیل قادر نخواهم بود به وظایف خودم عمل کنم مسئولیت فنی بخش خودم را از من گرفت.

در حالی که من در رشته کارشناسی ارشد در دانشگاه مجازی قبول شده ام و به این ترتیب لازم نیست وقت زیادی را خارج از محیط کار سپری کنم.

یکی دیگر از اشکالات سیستم ارتقای کاری در نظام بانکداری کشور قانون استخدام فرزندان به جای والدین است. سارا در این خصوص می گوید: سالانه تعدادی افراد به عنوان جایگزین به جای پدران و مادرانشان مشغول کار می شوند درحالی که متقاضیان کار در بانک ها مدت ها انتظار می کشند و برای استخدام باید در مراحل چند گانه آزمون و مصاحبه شرکت کنند.

به نظر شخص من این روش استخدام چندان عادلانه نیست. تازه این افراد قدر استخدام شدن در این نهاد مقدس اقتصادی را به خوبی متوجه نخواهند شد و نسبت به سایرین که با آزمون وارد سازمان شده اند کار را جدی نمی گیریند.

البته هر بانک سیستم ارتقا و نظام داخلی مخصوص به خودش را دارد و منابع انسانی برخی بانک ها واقعا در این خصوص قوی عمل می کنند اما برخی دیگر هم اهمیت این موضوع را چندان جدی نمی گیرند که جای تعجب دارد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

 

► بانک ها به دنبال مشتریان مداری ویژه!
چطور اطلاعات بانکی مان را موقع استفاده وای فای حفظ کنیم ◄

مطالب مرتبط
بنر