اعتبارچیست و نظام اعتبار سنجی ایرانیان کدام است؟

يكشنبه ، 25 خرداد 1393 ، 09:08

 

زمانی یک تار سبیل اعتبار داشت. اعتبار یک مرد بود . وقتی یک تار سبیل را گرو می گذاشتند یا گرو می گرفتند خیالشان راحت بود که معامله هیچ زیانی نخواهد داشت و فروشنده و خریدار به عهدشان وفا می کنند.

به گزارش بانکی دات آی آر، اما این روزها و جمعیت چندین میلیاردی سبیل را از اعتبار انداخته و حتی نمی شود به چشم هم اعتماد کرد.

سامانه گزارشگري اعتباري و اعتبارسنجي بانکي که در دنيا با عنوان اعتبارسنجي شناخته مي شود، بر پايه تسهيم اطلاعات و در حقيقت مشارکت سازمان هايي که اطلاعاتي از وضعيت اعتباري اشخاص (حقيقي يا حقوقي) دارند، شکل مي گيرد. اعضاي سامانه اعتبارسنجي، بايد بر اساس استاندارد مشخصي، اطلاعات اعتباري افراد و مشتريان را در قالب پايگاه داده اي منسجم ذخيره نمايند تا ديگر اعضا نيز بتوانند با تعريف دسترسي خاصي، از اين اطلاعات بهره مند شوند. اجراي چنين سازوکاري بدون بهره گيري از فناوري اطلاعات ميسر نمي باشد.

 

 

 

سرعت، دقت و امنيت از شاخص هاي اصلي اين سامانه محسوب مي گردند. معماري داخلي سامانه اعتبارسنجي، ضامن افزايش سرعت پردازش و توانايي ذخيره حجم بالاي اطلاعات (در حد ايجاد فايل براي همه اشخاص حقيقي و حقوقي ايراني با بايگاني فعال 5 ساله) مي باشد. همچنين براي امنيت شبکه و تبادل اطلاعات نيز پروتکل هاي مختلفي وجود دارد.

شرکت مشاوره رتبه بندي اعتباري ايران به عنوان نهاد مالي رتبه بندي و اعتبارسنجي مشتريان در راستاي اصل 44 قانون اساسي و قانون طرح تسهيل اعطاي تسهيلات مصوب مجلس شوراي اسلامي و با ماموريت ايجاد سامانه اعتبارسنجي براي نظام بانکي و اعتباري کشور ايجاد شده است .

هدف اصلی سامانه اعتبارسنجی فراهم‌نمودن اطلاعات مورد نیاز در خصوص سابقه و نحوه بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی مشتری در نظام بانکی و اعتباری در قالب گزارش‌های مختلف اعتباری می‌باشد. با استفاده از اطلاعات موجود در گزارش‌های اعتباری سامانه می‌توان ضمن کسب شناخت مناسب از مشتری، تمایل وی در بازپرداخت اقساط تسهیلات آتی را برآورد نمود.

در ایران مدت هاست به اهمیت اعتبار سنجی پی برده شده و شرکت های حقوق و اشخاص حقیقی در حال طی مراحل اعتبار سنجی اند.

سامانه جامعی که از معوقات بانکی بکاهد، دست فعالین نظام بانکداری برای انتخاب را باز بگذارد و مشتری قانونمندو وخوش حساب را از مشتری بد حساب مشخص کند.

هر فردی که از سال ۸۸ تسهیلات بانکی دریافت کرده باشد، در شرکت مشاوره رتبه بندی و اعتبار سنجی دارای شناسنامه اعتباری است که این شناسنامه تمام رفتار اعتباری وی را نشان می‌دهد.

متاسفانه در خبرها آمده در حال حاضر هستند کسانی که 300 بار از نظام بانکی وام گرفته اند در حالی که برخی برای دریافت یک وام 5 میلیونی ازدواج مدت هاست در انتظار اند.

نظام اعتبار سنجی متاسفانه در کشور چندان که باید و شاید ارج نهاده نشده و کمتر به جایگاه واقعی اش رسیده است. امری که هر زمان اصلاح شود تحول شگرفی در نظام بانکداری و حتی در اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد.

امری که استفاده صحیح از اطلاعات این سیستم آن را تضمین می کند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

► افزایش سرمایه بانک ها به چه صورت انجام می گیرد؟
بانک ها به دنبال مشتریان مداری ویژه! ◄

مطالب مرتبط
بنر