زمینه های فساد در نظام بانکی ایران

يكشنبه ، 8 تیر 1393 ، 08:18

 

واژه‌‌ی فساد در لغت به معنی تباهی است.واژه‌ی لاتین آن برای نخستین بار توسط ارسطو و بعدها سیسرون به‌کار رفت. بنا بر تعریف فساد به معنی استفاده‌ی غیرمجاز از قدرت عمومی برای منافع خصوصی است.

به گزارش بانک دات آی آر، بنا به تعریف فوق هرجا امکان استفاده غیرمجاز از قدرت عمومی برای منافع خصوصی وجود داشته باشد امکان  فساد وجود دارد. یکی از نهاد های اقتصادی مهم که از اعتبار و قدرت نسبتا بالایی برخوردار هستند بانک ها هستند از این رو مستعد ورود و حضور فساد می باشند. امری که باید واقع بینانه مد نظر گرفته  شود و تا حد ممکن از آن پیشگیری شود.

در ایران یکی از نمونه های بارزی که نشان دهنده امکان بستر سازی فساد در نظام بانکی است بی توجهی نظام بانکی کشور مبنی بر وجود حجم زیادی از نقدینگی در قالب مطالبات بانکی نزد افراد حقیقی یا حقوقی بیانگر اشکالات جدی در سیستم بانکی کشور است.

 

پیشتری یوسفیان ملا یکی از نمایندگان مجلس نهم در مصاحبه ای گفته بود:  برخی افراد در بانک ها در جهت کسب سود و منفعت بیشتر  مبالغ هنگفت را در غالب وام بانکی به اشخاص حقیقی یاحقوقی پرداخت کرده اند که به نوعی در مبلغ وام با وام گیرنده ها سهیم هستند.

حسن عباسی تحلیلگر مسائل اقتصادی هم طی سخنانی گفته بود: فسادهای عظیم بانکی ایران از سال 70 آغاز شده است و هنوز هم ادامه دارد.

وی معتقد است: نظام بانکی ایران شفاف نیست  این نوع سیستم بانکی موجب شده تا افرادی همچون شهرام جزایری در دوره قبلی و بابک زنجانی در دوره جدید ظهور کنند.

اما مشکل سیستم بانکداری ما کجاست؟

حقیقت این است که غالب کارکنان نظام بانکی کشور مردمان سخت کوش و متعهدی هستند که علارغم کار روزانه دشوار و فشار های عصبی متعدد به کار خدمت رسانی به مردم مشغول اند و می کوشند نهایت توان خود را بکار ببرند.

از دیگر سو سیستم بانکداری بدون ربا یکی از مترقی ترین سیستم های بانکداری برمبنای اصول اسلامی است که مورد توجه بسیاری از بانک های اروپایی و غیر مسلمان قرار گرفته و علاقمند به پیروی از این سیستم بانکی اند.

اما با این وجود مشکلات متعددی در خصوص شفافیت نظام بانکداری در کشور وجود دارد که برخی سوء استفاده گران از این فضا استفاده کرده و زمینه فساد و تباهی را فراهم نموده اند.

فساد مالی 3 هزار میلیاردی اخیر نمونه بارز حفره های امنیتی در سیستم و نحوه نظارت بر آن است.

به گفته برخی کارشناسان در شرایطی که دریافت یک وام ازدواج 5 میلیون تومانی و یا حتی یک وام قرض الحسنه یک میلیون تومانی با بروکراسی بسیار طولانی و خسته کننده همراه است، دریافت کنندگان وام های کلان به آسانی به مقصود خود می رسند! شاید در ایران راه سرمایه دار شدن از دروازه های فساد بگذرد!

اگرچه این دیدگاه که از سوی برخی مطرح می شود نهایت بی انصافی و سیاه نمایی است اما یک نکته در آن نهفته است و آن این است که یکی از اشکالات اصلی در سیستم بانکی کشور عدم نظارت بانک ها در راستای پرداخت تسهیلات و وام ها است .

نظام اعتبار سنجی راهکار مناسبی برای مقابله با این مشکل است که مدتی است با جدیت دنبال می شود، از سوی دیگر ایجاد امنیت شغلی و دستمزد مناسب برای کارکنان بانک ها، به روز رسانی قوانین، استفاده از نیروهای مجرب و متخصص، توجه به اصل قانون مداری و... راهکارهایی است که برای شفاف سازی فضا و دور شدن از فساد باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

► وام های بانکی از کجا آمدند؟
فرق اینترنت بانک همراه و اینترنت بانک ◄

مطالب مرتبط
بنر