اشتباهاتی که در بانکداری الکترونیک قابل جبران نیست!

سه شنبه ، 10 تیر 1393 ، 08:13

 

سیستم بانکداری الکترونیک جهت تسریع خدمات رسانی به مشتریان راه اندازی شده و با استقبال عمومی همراه شده است. با وجودی که از همگانی شدن این سیستم در کشور مدت ها می گذرد اما هنوز هم شاهد بروز برخی اشتباهات هستیم.

به گزارش بانکی دات آی آر، در سیستم بانکداری الکترونیک هیچ پولی غیب نمی شود . به این مفهوم که اگر سیستم به هر دلیل دچار اشکال شود شما با پیگیری و استفاده از خدمات پشتیبانی بانک ها می توانید پولتان را پس بگیرید . اما خطای انسانی معزلی است که جبران آن بسیار دشوار است.

در اینجا به برخی از اشتباهاتی که پیشتر توسط برخی مشتریان بانک ها انجام شده و کمتر قابل پیگیری است اشاره می کنیم:

1. واریز پول به حساب اشتباه

انتقال وجه هر از چند گاهی با اشکالاتی مواجه می شود اگر در هنگام انتقال وجه سیستم قطع بشود و یا به هر دلیلی پول به حساب مقصد واریز نشود درحالی که از حساب شما کسر شده ظرف 72 ساعت به حساب شما برمی گردد. در غیر اینصورت به راحتی قابل پیگیری است.

مشکل زمانی ایجاد می شود که شما موقع انتقال وجه دقت لازم را به عمل نیاورید به این معنا که پس از وارد کردن شماره کارت مقصد و مبلغ درخواستی بانک نام صاحب حساب و تایید انتقال وجه را از شما می خواهد اگر شما به دقت مشخصات فرد را با حسابی که خواهان انتقال وجه هستید مطابقت ندهید پول به حساب شخص دیگری واریز خواهد شد.

در این صورت تنها خود صاحب حساب است که می تواند پول را به شما برگرداند در غیر این صورت باید با پولتان خداحافظی کنید.

وجود چندین مرحله سوال و تاکید سیستم هم بر تایید انتقال وجه از سوی شما برای پیشگیری از اینچنین خطاهایی است. پس اینبار که سرتان شلوغ بود ،عجله داشتید یا مشغولیت فکری داشتید برای انتقال وجه اقدام نکنید یا دست کم چند لحظه حواستان را جمع کنید.

2. پرداخت قبض دیگران

موقع  پرداخت قبوض باید دقت کنید شماره قبض و شناسه پرداخت را به درستی وارد کنید و حتما اطمینان پیدا کنید که مبلغ اعلامی قبض با قبض شما مطابقت داشته باشد.

دیده شده برخی با عجله کار پرداخت قبوض را انجام می دهند و پس از اینکه قبض فرد دیگری را پرداخت می کنند متوجه اشتباهشان می شوند.

حل این مشکل و برگرداندن پول به قدری سخت است که بهتر است هنگام پرداخت قبض حتما حواستان را جمع کنید.

3. خرید کارت شارژ برای دیگران

در حال حاضر سیستم های فروش شارژ تلفن همراه به اشکال مختلف رواج پیدا کرده اگر قرار است شماره یا کد شارژ را از طریق پیام کوتاه دریافت کنید حواستان باشد شماره تلفن خود را درست وارد کنید علاوه بر این حواستان باشد شارژ همراه اول،ایرانسل، رایتل و .. اپراتور های دیگر را درست انتخاب کنید وگرنه شارژی خریداری می کنید که به درد شما نمی خورد و باز پس گرفتن پولتان هم نیازمند صرف وقت خواهد بود.

 

در نهایت باید بدانید اگر در استفاده از بانکداری الکتروینک دقت کافی را به عمل بیاورید حتما به راحتی می توانید از خدمات آن استفاده کنید اما جبران اشتباه همیشه آسان نیست.

با این وجود ذکر این نکته ضروری است که سیستم بانکداری نهایت تلاش خود را می کند که در این سیستم کسی متضرر نشود و حتی اگر فردی خطایی بکند تمام تلاشش را برای اصلاح انجام می دهد کافی است به شعب بانک یا سیستم پشتیبانی بانک تان مراجعه کنید.

اما همیشه پیشگیری خیلی راحت تر از درمان خواهد بود .فقط کافی است کمی دقت کنید

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► گزارش/ بانکی ها در ماه رمضان چه می کنند
با ISO های مختص بانکداری آشنا شوید ◄

مطالب مرتبط
بنر