با ISO های مختص بانکداری آشنا شوید

چهارشنبه ، 11 تیر 1393 ، 07:57

 

حتما به خاطرتان است دریک مقطع زمانی خاص تقریبا تمام آگهی های بازرگانی یک جمله مشترک داشت دارای گواهینامه ایزو ... در ... . انقدر ایزو و عدد های مختلف را شنیده ایم که متوجه شدیم هرچیزی که ایزو داشته باشد خوب است اما این ISO که همه در بازه اش حرف می زنند چیست؟

به گزارش بانکی دات آی آر،این سازمان ابتدا با نام ISA) International standard association) در سال 1926 با شرکت 20 کشور دنیا تاسیس شد و بعد ها درسال 1942 تعطیل شد

سازمان بين‌المللي استاندارد ISO  فعلی كه مقر آن در ژنو مي‌باشد در 24 فوريه 1947 به منظور يكپارچه كردن تدوين استاندارد در سراسر جهان ايجاد تسهيلات در تجارت بين‌المللي حمايت از توليدكننده و مصرف‌كننده و توسعه همكاريهاي علمي تكنولوژيكي اقتصادي و ... با عضويت 25 كشور به فعالیت خود ادامه داد.

 

 

به دنبال پيوستن تدريجي ساير كشورهاي جهان اين سازمان در حال حاضر داراي 132 عضو شامل 90 عضو اصلي 34 عضو مكاتبه‌اي و 8 عضو مشترك مي‌باشد كه موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران از جمله اعضاي اصلي آن بوده و با فعاليت در كميته‌هاي فني ايزو در تدوين استانداردهاي بين‌المللي مشاركت داشته و دارد. اين استاندرادها كه تعداد آنها در حال حاضر 11950 مورد مي‌باشد توسط 2856 كميته و زيركميته و بيش از سي‌هزار كارشناس تدوين گرديده‌اند.

استانداردهای تدوین شده ایزو تقریباً شامل كلیه موارد مربوط به تكنولوژی می گردد و نیز كمك به ساخت و عرضه كالاها و خدمات موثرتر, ایمن تر و بهداشتی تر می نماید. استانداردهای (ISO) تجارت و بازرگانی بین كشورها را آسان تر و صحیح تر می كند و به طور كلی از مصرف كنندگان كالاها و خدمات حمایت كرده و زندگی آنها را سهل تر می نماید. به عبارت دیگر اقدامات (ISO) كه منتج به موافقت نامه های بین المللی گشته, نهایتا به صورت استانداردهای بین المللی چاپ می شود.

امروزه رعایت استانداردهای ایزو در تولید و عرضه محصولات و خدمات از چنان اهمیتی برخوردار است که در عرصه تجارت جهانی، استاندارد‌های ایزو شرط اولیه در داد و ستدهای بین‌المللی قرار گرفته است.

سازمان بین المللی استاندارد از حوزه بانکداری به عنوان یک نهاد اقتصادی که جنبه های مختلف بین المللی دارد هم غافل نشده است در زیربه برخی از گواهینامه های مربوط به حوزه بانکداری که از سوی ایزو ارائه میشود اشاره می کنیم:

ایزو ۹۳۶۲

ایزو ۹۳۶۲ (به انگلیسی: ISO 9362) (همچنین به عنوان SWIFT code ،ID SWIFT ،BIC code ،SWIFT-BIC یا کد سوئیفت نیز شناخته می‌شود) یک فرمت استاندارد از کد شناسه کسب‌وکار تصویب شده توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO) است.

ایزو ۹۵۶۴

مربوط به بانک داری - شماره شناسایی فردی یا پین کد در دستگاه‌های خودپرداز

ایزو ۱۳۶۱۶

مربوط به شمارگذاری حساب‌های بانکی IBAN

البته به غیر از این استاندارد های تخصصی بانک ها به عنوان سازمان می توانند سایرگواهینامه های ایزو که مربوط به کیفیت و عملکرد خدماتشان هست را نیز دریافت کنند.

اما سوالی که مطرح می شود این است که اصولا استاندارد چیست و چرا باید کالاها استاندارد باشند

استاندارد چیست و سازمان استاندارد ایران

استاندارد یعنی نظم و قانون . هر كاری كه طبق اصول منظم و مرتب انجام شده باشد می گویند طبق استاندارد است و مهر استاندارد دریافت می كند.
شاید نتوان تعریف خیلی دقیق و صحیحی از استاندارد ارایه کرد، ولی به‌طور کلی می‌توان این‌گونه عنوان کرد که استاندارد آزمایش‌ها و مطالعات گذشته برای نتیجه‌گیری و استفاده در آینده است.
استانداردها اما تنها مربوط به کالا نمی‌شوند، بلکه بسیاری از خدمات را نیز شامل می‌شوند.

سازمان استاندارد بخش ملی استاندارد جهانی

اولين تشكيلات موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايراناستاندارد ایران با تصويب قانون اوزان و مقياسها در سال1304 خورشيدي مطرح شد. بعدها و در سال1332 به واسطه ضرورت تعيين ويژگي ها و نظارت بر كيفيت كالاهاي صادراتي و وارداتي، ايجاد يك تشكيلاتي رسمي مورد توجه قرار گرفت و هسته اوليه تشكيلات سازماني موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در اداره كل تجارت وقت شكل گرفت. در سال1339 با تصويب قانون تاسيس موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي، موسسه كار خود را در چارچوب هدف ها و مسئوليت هاي تعيين شده آغاز كرد. موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در سال1960 به عضويت سازمان بين المللي ISO درآمد.

 

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

► اشتباهاتی که در بانکداری الکترونیک قابل جبران نیست!
بانکداري الکترونیک خـُـرد( بخش پایانی) ◄

مطالب مرتبط
بنر