فرهنگ استفاده از بانکداری الکترونیک یا فرهنگ بانکداری الکترونیک

شنبه ، 14 تیر 1393 ، 08:06

 

بانکداری الکترونیک مدتی است به  کشور وارد شده و در فاز نخست بانک ها هدف خود را افزایش سرانه استفاده مردم از بانکداری الکترونیک قرار دادند. جایزه و قرعه کشی برای استفاده کنندگان از دستگاه های کارت خوان، خودپرداز و بانکداری اینترنتی از جمله این اقدامات بود.

به گزارش بانکی دات آی آر، خوشبختانه تلاش ها و برنامه ریزی های برای افزایش استفاده از بانکداری الکترونیک یا "فرهنگ استفاده از بانک داری الکترونیک" موثر بود و در حال حاضر بخش قابل توجهی از امور از طریق بانکداری الکترونیک انجام می پذیرد.

اما حقیقت این است که در زمینه فرهنگ سازی و " فرهنگ استفاده از بانکداری الکترونیک" کار چندانی صورت نگرفته است. بانک ها اتاقک های مستقل برای استفاده مردم از خودپردازها تعبیه کرده اند تا حریم خصوصی حفظ شود اما داخل هر اتاقک چندین نفر صف کشیده اند و کسی حاضر نیست بیرون از اتاقک منتظر بماند تا نوبتش شود. بهانه هایی مثل گرما هم باعث شده برخی به این فرهنگ توجهی نکنند.

تابه حال شاید بیش از 1000 باز از سوی پلیس فتا تذکر داده شده که رمز کارت خود را در اختیار کسی نگذارید اما هنوز فروشندگان فروشگاه ها و مغازه های موقع پرداخت کارتتان را طلب می کنند و بلافاصله می پرسند رمز شما چند است!

متاسفانه علارغم ریسک بالا بسیاری هنوز برای انجام امور بانکی و ثبت نام های مختلف به کافی نت ها مراجعه می کنند و کارت و رمز و مشخصات خود را در اختیار صاحبان کافی نت ها می گذارند.

هنوز هم بسیاری از دیدن علامت وای فای رایگان ذوق زده می شوند و بدون در نظر گرفتن عواقب استفاده نادرست از اینترنت مجانی کارهای بانکی و بسیاری از اقدامات حساس خود را در محیط های عمومی و در استفاده از وای فای رایگان انجام می دهند.

موقع خرید اینترنتی خیلی ها به آدرس دروازه پرداخت الکترونیک بانک دقت نمی کنند و  با این اقدام ساده انگارانه خودشان فریب سایت های فیشینگ و سرقت اطلاعات بانکی را می خورند.

علارغم تقاضاهای متعدد هنوز خیلی ها موقع استفاده از دستگاه خود پرداز از غریبه ها کمک می گیرند و بدون واهمه رمز کارتشان را در اختیار آنها قرار می دهند.

کم نیستند کسانی که از رموز ساده ای مثل اعداد رند 1234 استفاده می کنند و یا رمز کارتشان را روی کارت می نویسند و بهترین کمک را به کلاهبرداران و سارقان می کنند.

به نظر می رسد نظام بانکداری در فرهنگ سازی استفاده از بانکداری الکترونیک چندان موفق عمل نکرده و از این حیث نمی توان نمره خوبی به نظام بانکداری داد.

مراجعات بالا به دفاتر پلیس فتا و قوه قضائیه و پرونده های فراوان مفتوح در این خصوص موید همین امر است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

 

► سفته چیست و قانون در باره آن چه می گوید؟
گزارش/ بانکی ها در ماه رمضان چه می کنند ◄

مطالب مرتبط
بنر