خود پرداز، زودپرداز، عابر بانک یا آنی بانک دوست داشتنی

شنبه ، 21 تیر 1393 ، 10:43

 

مدت زیادی از سبز شدن قوطی های آهنی بر سردر بانک ها که بعد ها جزء جدا ناپذیر زندگی ما شدند نمی گذرد. درخارج به ATM مشهورند و در ایران ما آن را غالبا خودپرداز می نمامیم اما نام های دیگری چون زودپرداز، عابر بانک یا آنی بانک هم نامیده می شوند.

به گزارش بانکی دات آر، زمانی که دستگاه های خودپرداز در کشور همه گیر شد بانک مرکزی برای برداشت از آن سقف 200 هزار تومانی تعیین کرد که این روزها برای خودش معضلی شده است.

سقف برداشت نقدی از دستگاه‌های خودپرداز بعضی بانک ها مدت اندکی  از ۲۰۰ هزار تومان بود به حداکثر ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت .

شاید 200 هزار تومان در ابتدای راه اندازی خود پردازها مبلغ قابل توجهی بود اما این مبلغ این روزها چیز زیادی به حساب نمی آید  ونیار مردم به پول نقد را برآورده نمی کند معضلی که باید برای آن چاره ای اندیشیده شود .

 

اما با وجود همین سقف برداشت اندک خود پرداز ها مزایای بیشمار دیگری هم دارند که باعث می شود مردم از استفاده آن دست نکشند و حتی هر روزبیشتر به سراغش بروند بعضی از این مزایا عبارتند از:

براساس گزارش بانك مركزي يك خودپرداز موجب افزايش تجارت در موسساتي كه در آن نصب شده مي‌شود. مشتريان داراي كارت‌هاي ماشين‌هاي خودپرداز معمولا۲۰ تا ۲۵ درصد بيش از مشتريان فاقد كارت خريد مي‌كنند. بدين‌ترتيب خودپردازها موجب رونق كسب و كار مي‌شوند.


استفاده از خودپردازها موجب ايجاد تجارت‌هاي جديد مي‌شود زيرا عموما مردم مايل به استفاده از مكان‌هاي داراي خودپردازند كه اين به نوبه خود موجب ايجاد و گسترش زمينه‌هاي جديد تجارت مي‌شود. مثلا با تبليغاتي كه در صفحه نمايش خودپرداز قرار داده مي‌شوند توجه عمومي به كالاها و خدمات جديدتري جلب مي‌شود لذا تجارت‌هاي جديد رونق مي‌گيرد. خودپردازها به جهت داشتن امكانات تبليغات، فروش ساير اجناس مانند شارژ داراي اين امكان هستند كه ايجاد درآمد افزوده براي واحد‌هاي صاحب آن كنند.
استفاده از خودپردازها ريسك ناشي از چك‌هاي برگشتي را كاهش مي‌دهد زيرا امكان پرداخت به سرعت براي خريدار در لحظه خريد وجود دارد.

استفاده از خودپردازها دارنده آن را از حمل فيزيكي پول بي‌نياز مي‌كند. بنابراين امنيت سرمايه را از جهت سرقت آن به حداقل مي‌رساند.


اين امر ضمن كاستن از حمل و نقل غيرضروري شهروندان موجب كاهش ترافيك و آلودگي هوا نيز مي‌شود. زيرا امكان اخذ پول از شعبات ديگر و بانك‌هاي ديگر را ممكن مي‌سازد.
افزايش اقبال عمومي به استفاده از خودپردازها امكان ايجاد صرفه‌جويي در هزينه‌هاي چاپ اسكناس را به‌دنبال خواهد داشت. زيرا استفاده از پول كاغذي را كاهش مي‌دهد.

خوشبختانه این روزها مشکل کمبود خودپرداز ها تقریبا برطرف شده و تنها در بعضی نقاط دور دست کمبود خود پرداز داریم. اگر به خاطر بیاورید که همین چند سال پیش برای دریافت 100 هزار تومان وجه رایج چند ساعت باید در صف می ماندیم این روزها قدر این جعبه های جادویی بد قواره دوست داشتنی را بیشتر می دانستید!

البته هنوز هم معدود افرادی که از استفاده از خود پرداز وحشت دارند وجود دارند که به آنها توصیه می کنیم با استفاده از این خدمت و مطالعه دقیق راهنمای دستگاه از مزایای آن بهره ببرند.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

► بحث امنیت در بانکداي الکترونیکی( بخش دوم)
آشنایی با کمیته بال ◄

مطالب مرتبط
بنر