چطور بانک حساب تراکنش های ما را دارد؟

شنبه ، 25 مرداد 1393 ، 11:45

 

طبق گزارش ها حجم تراکنش های مالی بانک های کشور  در سال 84 حدود 1.5 تا 2 میلیون بود که هم‌اکنون به بیش از 50 میلیون تراکنش رسیده است؛ البته در اسفند سال گذشته و فروردین امسال تعداد تراکنش‌ها به 62 میلیون عدد رسیده است.

به گزارش بانکی دات آی آر، به نظر شما چه کسی حساب این تراکنش ها را دارد، با این توضیح که هیچ عملیاتی در نظام بانکداری الکترونیک محو نمی شود و حتی پرداخت های ناموفق قابل پیگیری هستند این سوال پیش می آید که تراکنش ها کجا و به چه شکلی ثبت وقابل پیگیری می شوند؟

بانکها چطور به صورت دائمی گردش حسابتان را به صورت پیامک برای شما ارسال می کنند و در این راه دچار خطا هم نمی شوند؟

عملیات تشکیل دهنده یک تراکنش مرتبط و وابسته هستند.پردازش تراکنش برای این به وجود آمده است که یک سامانه رایانه ای (معمولا یک سامانه پایگاه داده) را بتوان همواره در یک وضعیت سازگار و مشخص نگاه داشت. برای رسیدن به این هدف در پردازش تراکنش اطمینان حاصل می‌شود که یا تمامی عملیات آن با موفقیت انجام شوند و یا همه لغو گردند.

به عنوان مثال یک تراکنش مالی ممکن است انتقال مبلغی از حساب پس انداز یک مشتری به حساب جاری مشتری دیگری دریک بانک باشد. این تراکنش را می توان به دو عملیات تقسیم کرد: بدهکار کردن حساب پس انداز یک مشتری به اندازه مبلغ مورد نظر و طلبکار کردن حساب جاری مشتری دیگر به اندازه همان مبلغ است. چنانچه تنها یکی از این دو با موفقیت انجام شود و دیگری لغو گرددف در پایان روز حسابهای بانک مورد نظر تناقض خواهد داشت و جامعیت داده‌ها به مخاطره می افتد.

با پردازش تراکنش می توان عملیات مرتبط را در قالب یک تراکنش تجزیه ناپذیر بسته بندی نمود و سیستم پردازش تراکنش در صورتی که حتی یکی از این عملیات با موفقیت انجام نشود تمام عملیات انجام شده را نیز بازگردانی می‌کند و رد پای این تراکنش را پاک می‌کند تا سیستم به همان وضعیت سازگار قبل از آغاز تراکنش برگردد. چنانچه همه عملیات یک تراکنش با موفقیت انجام پذیرد، تراکنش نهایی می‌شود و تغییرات ایجاد شده در سیستم پایدار خواهند بود.پردازش تراکنش جامعیت داده‌ها و سازگاری سیستم را در برابر خطاهای سخت افزاری و نرم افزاری که ممکن است مانع از اجرای کامل یک عملیات شوند محافظت می کند.

اگر تراکنشی در سیستم به صورت ناموفق ثبت شود شما برای دریافت وجه خود می بایست تنها 72 ساعت صبر کنید تا پول به حسابتان باز گردد در غیر این صورت از طریق ثبت تراکنش های ناموفق در سیستم بانکی به راحتی به پولتان خواهید رسید و جای نگرانی نیست.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► قانونی که مجوز تولد بانک های خصوصی را داد/ عکس
تمام تسهیلات اعطایی بانک ها از زبان بانک پاسارگاد ◄

مطالب مرتبط
بنر