ملاحظات امنیتی در استفاده از سامانه بانکداری اینترنتی بانک ملت

دوشنبه ، 27 مرداد 1393 ، 11:35

 

بانک ملت برای پیشگیری از اقدامات کلاهبرداران توصیه هایی به مشتریانش ارائه کرده تا از امنیت بیشتری در محیط اینترنت برخوردار باشند.

به گزارش بانکی دات آی آر، برخی از توصیه های ارائه شده بانک ملت به این شرح است:

مطالب ذیل توصیه هایی است که در راستای افزایش سطح آمادگی شما و به منظور استفاده ایمن از خدمات سامانه بانکداری اینترنتی بانک ملت، تدوین گردیده است. رعایت ملاحظات مندرج در این متن در هنگام استفاده از تمام خدمات الکترونیکی و اینترنتی بانکی، به ارتقاء امنیت خدمات الکترونیکی مورد استفاده شما مشتریان محترم کمک خواهد کرد.
مدیریت کلمه عبور
۱. برای حساب خود رمز عبوری انتخاب کنید که طول آن حداقل هشت کاراکتر و ترکیبی از حروف و اعداد و نشانه های ویژه (مانند @ ،% ،... ) باشد.
۲. رمز عبور حسابتان را از روی مشخصات شخصی خود (مانند سال تولد، شماره شناسنامه، شماره تلفن همراه، و ...) انتخاب نکنید. حدس زدن و کشف کردن چنین رمزهایی برای دیگران دشوار نیست.
۳. رمز عبور خود را به خاطر بسپارید و آن را یادداشت نکنید. یادداشت کردن رمز عبور، امکان سوء استفاده از حساب بانکی شما را برای یابنده فراهم می کند.
۴. هنگام وارد کردن رمز عبور خود مراقب باشید کسی آن را نبیند.
۵. در حفظ و نگهداری و مخفی نگه داشتن رمز عبور خود دقت کنید.
۶. برای وارد کردن مشخصات حساب کاربری خود، بهتر است از صفحه کلید مجازی (تعبیه شده در سامانه) استفاده کنید.
۷. از ذخیره کردن (save) رمز عبور خود در محیط مرورگر اینترنتی خودداری کنید.
۸. رمز عبور حساب خود را حداقل هر سه ماه یک بار تغییر دهید. تغییر رمز، امکان دسترسی غیرمجاز دیگران را به حساب شما کاهش می دهد.
۹. برای استفاده از خدمات حواله الکترونیکی ازToken یا از دیگر ابزارهای الکترونیکی ایمن که بانک می تواند در اختیار شما قرار دهد، استفاده کنید.
۱۰. درصورت استفاده از هرگونه ابزار احراز هویت (Token و Otp) یا هر نوع گواهی دیجیتال دیگر برای سرویس بانکداری اینترنتی خود، در نگهداری از آن دقت کنید.
ملاحظات رایانه های شخصی
۱. به صورت متناوب اطمینان حاصل کنید که هیچ Key Logger سخت افزاری و نرم افزاری بر روی رایانه شما نصب نشده باشد.
۲. نرم افزارهای نصب شده و یا در حال اجرا بر روی رایانه خود را کنترل و در صورت مشاهده نرم افزارهای ناآشنا آنها را حذف کنید.
۳. هنگام ترک رایانه خود، حتماً آن را قفل (Lock) کنید.
۴. سیستم عامل و مرورگر وب و سایر نرم افزارهای نصب شده بر روی رایانه خود را به صورت متناوب به روز رسانی کنید. این کار را یانه ای را که در اختیار دارید، در برابر آسیب های امنیتی شناخته شده ایمن می سازد.
۵. حتماً از نرم افزارهای ضدویروس بر روی رایانه خود استفاده و هر روز آن را به روز رسانی کنید.
۶. از بازکردن نامه های الکترونیکی (email) ناشناس خودداری کنید.
۷. از دانلود و اجرای فایل های ناشناس بپرهیزید.
۸. از مشاهده وب سایت های ناشناس بپرهیزید.
۹. برای استفاده از اینترنت از کانال های ارتباطی قانونی و مطمئن استفاده کنید و نرم افزارهایی مانند فیلترشکن و وی پی ان (VPN) به کار نبرید.
ملاحظات عمومی
۱. از صحت اطلاعات تماس خود (شماره تلفن همراه و آدرس پست الکترونیک) در سامانه بانکداری اینترنتی اطمینان حاصل نموده و در صورت تغییر اطلاعات مزبور نسبت به به روز رسانی آنها اقدام کنید.
۲. برای دسترسی به سامانه بانکداری اینترنتی، از محیط های عمومی (مانند کافی نت) ، رایانه های ناشناس و شبکه های بی سیم عمومی استفاده نکنید. چنانچه ناگزیر به استفاده شدید، در نخستین فرصت ممکن رمز عبور خود را تغییر دهید.
پیشگیری از جعل و سوءاستفاده های اینترنتی Phishing
جعل و سوء استفاده های اینترنتی (Phishing) از طریق ایجاد وب سایت های مشابه وب سایت اصلی و معتبر و ارسال نامه های الکترونیکی به منظور سرقت اطلاعات محرمانه و سوء استفاده از این اطلاعات به واسطه هدایت افراد به اینگونه وب سایت ها صورت می پذیرد.
به منظور جلوگیری از قرارگرفتن در معرض جعل و سوءاستفاده های اینترنتی و مخاطرات آن توصیه می گردد نکات ذیل را رعایت نمایید.
۱. تمامی آدرس های معتبر برای دسترسی به سامانه بانکداری اینترنتی بانک ملت، با نشانی https://ebanking.bankmellat.ir شروع می شود. هنگام استفاده از این سامانه، از یکسان بودن بخش آغازین نشانی نمایش داده شده در مرورگر خود با عبارت فوق اطمینان حاصل کنید.
۲. توصیه می شود برای امنیت بیشتر، سامانه بانکداری اینترنتی را با تایپ نمودن آن در نوار نشانی (Address bar) و یا از طریق لینک قرار داده شده در وب سایت بانک ملت به نشانی www.bankmellat.ir مشاهده کنید.
۳. از پاسخگویی و ثبت اطلاعات شخصی و بانکی خود از طریق نامه های الکترونیکی دریافتی اجتناب کنید.


* در صورت بروز هرگونه مشکل یا موارد مشکوک در حساب خود، حتماً بانک را از طریق مرکز ارتباط ملت (شماره تلفن ۱۵۵۶ یا ۸۲۴۸۸-۰۲۱) مطلع کنید.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► کاهش نیاز به پول نقد و یک نکته امنیتی
تفاوت موسسات مالی و بانک ها در چیست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر