کاهش نیاز به پول نقد و یک نکته امنیتی

سه شنبه ، 28 مرداد 1393 ، 09:46

 

میزان نیاز ایرانی ها به پول نقد روز به روز کاهش می یابد. زمانی که نخستین بار سیستم پرداخت الکترونیک راه اندازی شد شاید خیلی ها تصور نمی کردند به این زودی ها همه گیر شود.

به گزارش بانکی دات آی آر، این روزها اغلب فروشگاه ها اعم از کوچک،متوسط و بزرگ، دستگاه کارت خوان دارند و خوشبختانه تعداد شعب بانک ها و خود پرداز ها در اغلب معابر شهری به میزن قابل توجهی افزایش یافته بعضا در برخی نقاط روستایی و بین راه مشکلاتی وجود دارد که با شکل گیری روند کنونی به زودی آنها هم برطرف خواهد شد.

نصب دستگاه های کارت خوان در مترو و اتوبوس های درون شهری هم اقدام مناسبی بود که نیاز به پول نقد را در جامعه به شکل چشم گیری کاهش داد.

تاکسی ها  و مسافر بر های شخصی هنوز از پول نقد استقبال می کنند که احتمال الکترونیک شدن پرداخت های آنها در آینده نه چندان دور دور از ذهن نیست.

تعداد کارت های بانکی ایرانیان از جمعیت کل کشور فرونی یافته و بسیاری بیش از یک کارت دارند، انتظار می رود این روند طی چند سال آتی ادامه یابد. اگر چه با رواج پول مجازی و بیت کوین برخی بر این عقیده اند که در آینده نزدیک حتی کارت های بانکی منقرض خواهند شد و مردم اغلب از ussd ها بهره می برند در حال حاضر بیشترین حجم مبادلات ایرانی ها از طریق شبکه شتاب و کارت های بانکی صورت می گیرد.

در حال حاضر اگر فروشگاه، فروشنده و حتی پزشکی از نبود دستگاه خود پرداز در محل کارش خبر بدهد برای مردم غیر قابل پذیرش خواهد بود و از آن انتقاد می کنند.

برخی آینده پرداخت را در ریز تراشه هایی می دانند که در تلفن های همراه قرار می گیرند و همه مبادلات آتی ما را کنترل خواهند کرد. هرچه که روی دهد میزان استفاده از پول نقد رو به کاهش است که خبر خوبی برای طبیعت و درختان خواهد بود.

اما در این بین متاسفانه یک مورد با کم توجهی مواجه شده. پیشتر پول ها را در جیبمان، گاوصندوق و دستگاه های امنیتی مختلف محافظت می کردیم اما پول الکترونیک و پرداخت های آنلاین امکان سوء استفاده و سرقت اموال بانکی را افزایش می دهد.

بسیاری متخصصان کوشیده اند با ارائه برنامه ها و نرم افزارهای امنیتی تا حد ممکن از میزان این آسیب ها بکاهند اما حقیقت این است که سارقان حرفه ای و کلاهبرداران بیکار ننشسته اند و می کوشند هر طور شده راهی برای نفوذ به سیستم های جدید بیابند.

در این بین نقش آگاهی مردم و آگاهی بخشی مسئولان دو چندان اهمیت می یابد. با وجود هشدار های امنیتی متعدد هنوز تعداد سوء استفاده های مالی از اموال مردم زیاد است و در اکثر موارد بی احتیاطی و عدم آگاهی افراد زمینه سرقت اموالشان را فراهم می نماید.

از این رو توجه هر چه بیشتر به امر امنیت و آموزش نکات امنیتی ضروری به نظر می رسد، امری که سرمایه گذاری بر روی آن بلقوه از هزینه های آتی و بی مورد خواهد کاست.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

► سلفی ها و دگرگونی در بانکداری موبایلی( بخش اول)
ملاحظات امنیتی در استفاده از سامانه بانکداری اینترنتی بانک ملت ◄

مطالب مرتبط
بنر