آینده بانکداری الکترونیک کجا رقم می خورد؟

دوشنبه ، 3 شهریور 1393 ، 10:01

تقریبا شکی نیست که آینده نظام بانکداری جهان در دستان بانکداری الکترونیک است اما به نظر شما کدام بخش از نظام بانکداری الکترونیک پتانسیل آن را دارد که آینده بانکداری را بسازد.

به گزارش بانکی دات آی آر، دانستن از آینده و حتی حدس زدن در این خصوص باعث می شود چشم انداز روشنی از آینده بدست آوریم به نظر شما آینده نظام بانکداری جهان در دست کدام تکنولوژی ها خواهد بود؟

بانکداری موبایلی یکی از گزینه هایی است که به احتمال زیاد در آینده نظام بانکداری جهان تاثیر گذار خواهد بود. این روزها تقریبا کسی را نمی توان پیدا کرد که حد اقل یک گوشی تلفن همراه نداشته باشد.

به همین دلیل استفاده از سیستم بانکداری موبایلی که روز به روز در حال گسترش می باشد در نظام آتی بانکداری جهانی هم قابل تصور است.

بسیاری کشاورزان و ساکنان نواحی دور دست در سراسر جهان از آسیا تا اروپا و حتی برخی کشور های آفریقایی عملیات بانکی  خود را از طریق سیستم های موبایل بانک انجام می دهند.

از دیگر سو فناوری USSD  هم از آن مواردی است که به همین راحتی ها نمی توان از کنار آن گذشت و روز به روز در حال گسترش می باشد.

اگرچه این سیستم بر روی گوشی های تلفن همراه بیشترین استفاده را دارد اما با سیستم موبایل بانکینگ بسیار متفاوت است اولین مزیت آن هم عدم نیاز به استفاده از برنامه  و اپلیکشین های خاص برای انجام عملیات بانکی داست.

با کدهای ussd می‌توان کارهایی مثل انتقال وجه، اعلام موجودی، خرید شارژ، پرداخت قبوض و حتی پرداخت کمک‌های خیرخواهانه را انجام داد. بعضی از شرکت‌ها و بانک‌های ارائه دهنده این کدها در مواقعی خاص مثل عید فطر گزینه پرداخت فطریه را نیز فعال می‌کنند. محیط ساده کار با این کدها باعث می‌شوند که شما بدون هیچگونه سردرگمی کارهای بانکی خود را به راحتی انجام دهید.

ارتباط پیام از طریق USSD شباهت بسیار زیادی به انتقال پیام از طریق پیامک SMS دارد اما با وجود کلیه این شباهت‌ها دو اختلاف بزرگ بین این دو موجود است و آن در نحوه انتقال اطلاعات می‌باشد.

استفاده از پول الکترونیک یا بیت کوین هم از پدیده هایی است که انتظار می رود آینده نظام بانکداری را تحت الشعاع خود قرار دهد.

یت کوین (به انگلیسی: Bitcoin) نوعی پول دیجیتال بر پایه شبکه همتا به همتا، امضای دیجیتال و اثبات دانایی صفر است و به کاربران امکان می دهد که بدون هیچ واسطه ای انتقال پول غیر قابل بازگشت انجام دهند. گره های شبکه هر معامله را در شبکه اعلام می کنند که پس از تایید در یک سیستم اثبات کار، در یک تاریخچه عمومی به نام Blockchain ذخیره می شود. بیت کوین در سال ۲۰۰۹ مبتنی بر عقایدی که ساتوشی ناکاموتو در مقاله ای  منتشر کرد پایه گذاری شد.

این روزها برخی فروشگاه ها، مغازه ها، رستوران ها و حتی کافی شاپ های معروف انگلیس این پول را می پذیرند . همزمان سارقان حرفه ای دنیای مجازی هم در پی هک بیت کوین و سرقت از این سیستم هسنند.


بیت کوین یکی از اولین پیاده سازی ها با مفهوم پول رمزگذاری شده است که اولین بار در سال 1998توسط Wei Dai در لیست پستی cypherpunks مطرح شد. مفهوم بالا روی این تصور بنا شده است که پول میتواند هر شیء یا هر نوع از رکورد باشد که به عنوان پرداخت برای کالاها و خدمات و بازپرداخت بدهی ها در کشور معین یا زمینه اجتماعی-اقتصادی پذیرفته شده است. بیت کوین حول ایده ای جدیدی ازپول طراحی شده است که به جای اینکه بر قدرت مرکزی تکیه کند از رمزگذاری استفاده میکند تا ایجاد و تراکنش های خود را کنترل کند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► قانون مسدود کردن حساب بانکی
فواید کارت های عابر بانک چیست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر