10 نکته خواندنی در باره بانکداری الکترونیک که نمی دانستید

سه شنبه ، 11 شهریور 1393 ، 09:44

 

سخن از بانکداری الکترونیک  که به میان می آید بلافاصله سراغ اینترنت، خودپرداز و دستگاه های کارت خوان می رویم اما این همه آنچه بانکداری الکترونیک را می سازد نیست.

به گزارش بانکی دات آی آر، امروزه بانکداری الکترونیک جزئی از زندگی مان شده و نمی توان آن را نادیده گرفت اگرهنگام مراجعه به بانک کسی را ببینیم که قبض به دست گرفته و منتظر نوبت است ناخودآگاه طوری نگاهش می کنیم که اگر یک انسان غار نشین به شهر می آمد نگاهش می کردیم.

اما بانکداری الکترونیک هم مثل هر تکنولوژی دیگری یک زمانی به وجود آمد و خیلی نکات جالب در خصوص تولد و حیاتش می توان فراگرفت در این گزارش 10 تا از این نکات را آورده ایم:

1. واژه  ‪  ( Automatic machin teller)  مخفف ATM‬می باشد که با بکارگیری‬ قطعات الکترونیکی و مکانیکی شرایط لازم را برای دریافت خدمات بانکی بدون حضوری مشتری در‬ ‫شعبه و در یک مکان خاص که بانک آنرا فراهم نموده را ارائه می دهد‪ .

2.زمان شروع پرداخت الکترونیکی در دنیا به سال ۱۹۱۸ میلادی برمی‌گردد، یعنی هنگامی که بانکهای فدرال رزرو امریکا به انتقال وجوه از طریق تلگراف می‌پرداختند.

3.-‬کارت بانکی ‪‬‬از جنس ‪ PVC‬و به طور معمول با ابعاد ‪ 53.98‬میلی متر در ‪ 85.6‬میلی متر تولید می گردند‪ .‬دو نوع رایج آن‬ ‫که در بانکهای کشورمان مـورد اسـتفاده قـرار مـی گیـرد ‪ -1‬کـارت مغناطیسـی ‪ -2 Magnet Card‬کـارت‬ هوشمند ‪ Smart‬کارت می باشد‪.‬‬

4.آغاز بانکداری الکترونیک در ایران به سال ۱۳۵۰ برمی‌گردد. در آن موقع بانک تهران با در اختیار گرفتن بین ۷ تا ۱۰ دستگاه خودپردازدر شعبه‌های خود نخستین تجربه پرداخت اتوماتیک پول را تنها در همان شعبه نصب شده بر عهده داشتند.

5.بعد از انقلاب تاريخچه بانکداري الکترونيک ایران به سال 1381 و آغاز به کار شبکه تبادل اطلاعات بين بانکي (شتاب) به عنوان سوئيچ ملي کارت باز مي‌گردد.

6.رمز های کارت های بانکی، اینترنت بانک و سایر سیستم های بانکداری الکترونیک بخش هایی از شخصیت شما را آشکار می کند!مثلا کسی که سال تولدش را به عنوان رمز انتخاب می کند.یاکسی که سالگرد ازدواجش را رمز کارتش قرار می دهد.

7.یکی از تاثیرات مهم بانکداری الکترونیک ، بر طراحی دکوراسيون داخلي و خارجی شعب است .شعب امروز بانک ها در ایران نسبت به گذشته تغییرات عمده ای کرده که این تغییرات را مدیون بانکداری الکترونیک است.

8. با آغاز به کار بانکداری الکترونیک خیلی ها بر این تصور بودند که بانکداری مجازی پول کاغذی را منقرض خواهد کرد اما این روزها شاهد آن هستیم که پول هنوز هم کاربرد دارد.

9. ‬برای بررسی جعلی نبودن سایت می توان بر روی قفلی که در صفحات ‪ https ://‬در مرورگر ظاهر می‬ ‫شود‪ ،‬کلیک نموده و سپس از عدم وجود علامت هشدار و یا علامت ضربدر قرمز بر روی گواهینامه اطمینان‬ ‫حاصل نمود ‪.‬‬

10. درابتدای راه اندازی سیستم بانکداری الکترونیک مردم رغبتی به استفاده از آن نداشتند و یا شاید به آن اعتماد نمی کردند به همین دلیل بانک ها مجبور شدند برای گسترش بانکداری الکترونیک جایزه های ویژه و مشوق در نظر بگیرند اما این روزها مشوق ها به کارمزد بدل شده و بانک ها از این مسیر کسب درآمد می کنند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► کیف پول موبایلی (بخش پایانی)
کیف پول موبایلی (بخش سوم) ◄

مطالب مرتبط
بنر