بانکداری اجتماعی چیست و آیا به آن کم توجه شده ایم؟

سه شنبه ، 18 شهریور 1393 ، 09:57

 

بانک ها به عنوان یکی از مهم ترین نهاد های اقتصادی نقش انکار ناپذیری در اجتماع دارند و فعالیت و عملکرد آن ها بر کل اجتماع تاثیر گذار خواهد بود.

به گزارش بانکی دات آی آر، " بانکداری اجتماعی" مفهومی است که بر اهمیت بانک ها در اجتماع و لزوم توجه بانک ها به مسائل اجتماعی تاکید دارد.

بانک‌هاي اجتماعي در واقع  بانک‌هايي با وجدان هستند.  اين بانکها روي فعاليت‌هاي اجتماعي، فراهم کردن فرصت‌هايي براي محرومان، حمايت‌هاي اجتماعي، حفظ محيط‌زيست و رعايت اصول اخلاقي سرمایه گذاری بلند مدت کرده اند . بانک های اجتماعی  تلاش مي‌کنند در فعاليت‌هايي سرمايه‌گذاري کنند که موجب بهبود شرايط کل جامعه مي‌گردد و به دنبال ايجاد انتفاع براي عده معدودي از افراد جامعه نيستند.

اين امر بدين معني است که تصميم‌گيري بانکهاي اجتماعي با بررسي ثبات اجتماعي و اقتصادي جامعه انجام مي‌گردد. سرمايه گذاري‌هاي باثبات و روش‌هاي وام دهي از جمله مواردي هستند که اين بانک‌ها به کار مي‌گيرند و بوسيله آن موجب ايجاد کيفيت بهتري از زندگي براي بيشترين افراد جامعه مي‌شوند.

 

مشکلات پیش‌روی اقتصاد جهان و بحران دامنگیر آن نشان از نارسايی‌هايی در فعالیت بانکداری دارد. بسیاری بر این عقیده اند بحران مالی که اروپا و آمریکا طی سال های اخیر پشت سر گذاشت و اثرات اجتماعی و اقتصادی همه جانبه ای بر روی مردم داشت به سبب عدم رعایت بانکداری اجتماعی و تبعیت از اصول اقتصادی آن هم به صورت نادرست و نصفه و نیمه می باشد.اعتراف به ضعف در شیوه‌های پیشین بانکداری جهانی  و اقدامی اصلاحی برای کاستن از آن دشوار است، اما درک و سرنوشت تازه‌ای را برای همه بانک‌ها رقم می‌زند.

تفاوت عمده ميان بانک‌هاي معمولي و بانک‌هاي اجتماعي در اين است که وقتي بانک‌هاي معمولي به دنبال حداکثر کردن سود خود هستند، بانک‌هاي اجتماعي در سه بعد سود، مردم و محيط زيست عمل مي‌کنند.

در نظام بانکداری ایران که از اصول بانکداری اسلامی پیروی می کند و قوانین جامعی چون نظام قرض الحسنه و... در این راستا وجود دارد انتظار می رود به بانکداری اجتماعی بیش از سایر کشورها توجه شود.

اگرچه طی سالیان اخیر بانک ها در مدرسه سازی، تاسیس مراکز درمانی و... مشارکت کرده اند اما  حمایت از تیم های ورزشی خاص به ویژه در زمینه فوتبال بیش از فعالیت های عام المنفعه به چشم می آید همچنین به میزانی که از آنها انتظار می رفت در این حوزه عمل نکرده اند.

در بانکداري اجتماعي هر فعاليتي که از سوي بانک‌ها انجام مي‌پذيرد بر پايه خلق بازدهي چندگانه است؛ يعني بازدهي که در آن سود حاصل از فعاليت‌ها و مبادلات پولي نه هدف نهايي، بلکه لازمه‌اي براي رسيدن به مقاصدي بالاتر است؛ مقصدي که تعهد ما به محيط و پيرامون و جهان ماست و سود بالاتر تنها به ما اين انعطاف‌پذيري را مي‌بخشد که بر سر آن هدف والا بمانيم.

تلاش بانک ها برای افزایش سرمایه و بنگاه داری طی سال های اخیر و نظارت محدود بر عملکرد بانک ها فضای غبار آلودی را به وجود آورده که بعضا لزوم توجه به مباحث اجتماعی را تا حدی کمرنگ کرده و در بعضی موارد شکل نمایشی به خود گرفته است.

تسهیلات خردی چون وام ازدواج، وام های قرض الحسنه ،مشارکت در طرح های زیست محیطی، ارائه خدمات عمومی و... از مواردی است که کمتر به آنها توجه شده و بعضا مغفول مانده اند .

تاجایی که دولت مجبور به ورود شده و تسهیلاتی را به بانک ها تکلیف نموده در صورتی که بانک ها در برخی موارد می بایست پیش قدم باشند.

شاید رکود و برخی موارد بهانه خوبی باشد که بانک ها بخواهندکلاه خودشان را صفت بچسبند و به فکر مشتریان کلانشان باشند اما این بهانه ها به هیج وجه از وظایف خطیر اجتماعی آنها نمی کاهد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► دسته بندي الگو های مبادلات الکترونیکی ( بخش اول)
آشنایی با مفهوم 10 اصطلاح بانکی ◄

مطالب مرتبط
بنر