چه چیزی مانع خدمت رسانی بانک ها می شود؟

پنجشنبه ، 20 شهریور 1393 ، 08:21

 

این مساله که از وام دهی بانک ها در سطح خرد و به صورت عمومی کاسته شده و خیلی بانک ها ترجیح می دهند منابع خود را صرف بنگاه داری و فعالیت های اقتصادی کنند که حاشیه امنیت بالایی دارند تا بتوانند جوابگوی سهام داران و مشتریانشان باشند مساله ایست که جای تفکر و تعمق دارد.

به گزارش بانکی دات آی آر، یکی از وظایف بانک ها شرکت در فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در بخش تولید است به همین روی انتظار اینکه به وظایفش عمل کند طبیعی است اما برخی عوامل مانع تحقق اهداف بانک ها می شوند در این گزارش به بررسی  برخی موانع بانک ها در امر خدمت رسانی می پردازیم.

یکی از راه های افزایش توانایی و بهره وری بانک ها افزایش سرمایه است که بعضا از طریق توزیع اوراق مشارکت و یا فروش سهام در بورس امکان پذیر است. طی سال های اخیر اعطای مجوز افزایش سرمایه با پیچیدگی هایی همراه بوده و این امر را تا حدودی دشوار نموده است.

مطالبات بانک ها از دولت هم بخش دیگری از این موانع را تشکیل می دهد که بعضی از آن ها یک شبه به وجود آمده ولی باز پرداختش زمان می برد و حجم مهمی از سرمایه های برخی بانک ها را از فعالیت و سود آوری دور نموده است.

درنهایت برخی سرمایه های بانک ها هم تحت عنوان مطالبات معوق در دست عده محدودی مانده و بانک ها را از گردش آن ها دور کرده است.

پیشتر رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه ای  به این موانع اشاره کرده بود ، در این بین برخی تولید کنندگان بانک ها را از جمله موانع تولید توصیف کرده و از بانک ها به دلیل کم توجهی به نیازهای فعالین عرصه تولید گلایه دارند.

بانک ها در ایران زیر نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکنند و بخش مهمی از اقتصاد کشور را تشکیل می دهند و به تبع همین نظارت، در واقع بصورت تابعی از سیاست های دولت عمل میکنند. بنابر این برای رفع مشکلات موجود ابتدا می بایست درک صحیحی ازمشکلات داشته باشیم و سپس با تغییر سیاست ها تلاش کنیم مشکلات را برطرف نماییم.

مدیریت دولتی و کنترل دستوری نرخ سود بانکی، ورود بانک ها به عرصه های سوداگری، عدم بازدهی لازم در بنگاه های زودبازده استفاده کننده ی تسهیلات بانکی، روند افزایشی مطالبات غیرجاری بانک ها و صوری بودن قراردادهای بانکی برخلاف هدفگذاری قانون عملیات بانکی بدون ربا، از جمله مواردی است که از مشکلات خدمت رسانی بانک ها و موانع مبارزه با رکود و تورم به شمار می آیند.

دولت طی ماه های اخیر سعی کرده با ارائه بسته اقتصادی دولت برای خروج از رکود بانک ها را هم مد نظر قرار داده و تلاش کند هر چه سریعتر بانک ها را در زمره پیش تازان مبارزه با رکود و افزایش خدمت رسانی به عموم مردم قرار دهد.

اما در این بین باید این نکته را هم مد نظر قرار داد که بانک ها می بایست پاسخگوی سرمایه گذاران خودشان باشد و از این روی توجه به سود دهی و حمایت بانک ها هم نقش اساسی دارد.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► وب سایت بانک ها به چه درد می خورد؟
ویژگی های بانکداری مجازی کدام است؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر