سوییفت؛ ابزار ارتباطات بین بانکی در سطح جهان

سه شنبه ، 5 آبان 1394 ، 11:19

بانکی دات آی آر: در سالهاي اخیر در کنار سیستمها و شبکه هایی که قابلیت ارسال اسناد الکترونیکی را دارا هستند، شبکه هایی راه اندازي شده که دراینها علاوه بر نقل و انتقال منابع، پیامهاي الکترونیکی نیز رد و بدل می شود که در بازار مالی و بین بانکی شبکه سوئیفت بزرگترین و مهمترین آن است. سوییفت مخفف عبارت (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) یا جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است، انجمن تعاونی غیر انتفاعی که توسط 239 بانک از پانزده کشور عمدتا اروپایی و آمریکایی در سال 1973 در بروکسل پایتخت بلژیک تاسیس شد تا روشهای ارتباطی کاغذی و غیر استاندارد را بــا روشی استاندارد و جهانی بوسیله ی سیستم ارسال متن از راه دور تلکس، جایگزین کند. درحال حاضر در حدود ۷۰۰۰ مؤسسه از ۱۹۷ کشور جهان عضو این انجمن هستند.
مرکز اصلی شبکه سوئیفت در کشور بلژیک بوده و طبق قوانین آن کشور عمل مینماید و کشورهاي آمریکا، هلند، انگلیس و هنگ کنگ به عنوان مراکز پشتیبان اعضا فعالیت دارند.
سوئیفت در هر کشوري داري SAP است که نقطه ی دسترسی به سوییفت میباشد که توسط این موسسه کنترل میشود.  سیستم سوئیفت جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزي در بین واحدهاي ارزي بانکهاي داخل کشورها و بانکهاي خارج از کشورها مورد استفاده قرار میگیرد. این سیستم جهت سرعت بخشیدن به انجام معاملات ارز و جلب رضایت مشتریان و همچنین هماهنگی تمام عملیات ارزي در سطح جهانی با استفاده از یک نرمافزار استاندارد مورد مورد توجه واقع گردیدهاست.در حال حاضر شبکه سوئیفت بیش از دویست نوع پیام در کلیه زمینه هاي مالی و بین المللی را ارائه می نماید. از آن جمله میتوان به تسویه حساب ها، حواله های بانکی، صورتحسابها، برات ها، اعتبارات اسنادی، معاملات تبدیل ارز، گزارشات مانده و تراز حسابها، اشاره کرد.

کد سوییفت و اجزای تشکیل دهنده ی آن
سوییت کد نوعی علامت انحصاری برای شناسایی بانکهاست که برای انتقال وجه بین المللی و حواله های ارزی مورد استفاده قرار میگیرد؛ این کد در تبادل پیام بین بانکها نیز کاربرد دارد. کد سوییفت 8 الی 11 جزء (یا اصطلاحا کاراکتر) دارد. تقسیم بندی این اجزاء بدین ترتیب است:
چهار جزء اول: معرف کد بانک یا موسسه است که فقط از حروف الفبایی تشکیل شده است.
دو جزء دوم: معرف کشور بانک است.
دو جزء سوم: موقعیت مکانی بانک را مشخص میکند
سه جزء آخر: کد مربوط به شعبه ی بانک است که انتخابی بوده و کد سوییفت بدون این سه جزء آخر نیز کامل است.



برگرفته از businessdictionary

 

مترجم: مهرداد دستورانی

► تجدید حیات تجارت الکترونیک: از2001 به اینسو
سیر تحول فناوري اطلاعات در صنعت بانکداري؛ دوره های سوم و چهارم ◄

مطالب مرتبط
بنر