نظامهاي پرداخت الکترونیکی (قسمت سوم)

شنبه ، 9 آبان 1394 ، 13:34

 

بانکی دات آی آر: هدف اصلی که در تجارت الکترونیکی مد نظر است، طراحی نظامهاي پرداخت الکترونیکی است به طوریکه بدون وجود چنین نظامهایی به کار گیري تجارت الکترونیکی یا به عبارتی جاري شدن شیوه مبادلات جدید در دنیاي مبادلات با مشکل جدي مواجه شد. از طرفی تحقق نظام بانکداري الکترونیک نیاز به ابزارهاي مخصوص به خود براي مبادله دارد به طوریکه بدون به کار گیري آنها نظام بانکداري الکترونیک با مشکل بزرگی مواجه خواهد شد، چرا که بدون سیستم نقل و انتقال سریع، دقیق و مطمئن وجوه و اسناد ، بانکداري الکترونیک امکان اجرا شدن نخواهد داشت.

انواع کارتها از نظر فن آوري به کار رفته در آنها
کارتها از لحاظ فن آوري ساخت آنها و فن آوري ارتباط آنها با درگاههاي خدمات الکترونیکی به سه دسته ذیل تقسیم می شوند:
1) کارتهاي برجسته
2) کارتهاي مغناطیسی
3) کارتهاي هوشمند یا کارتهاي داراي ریز پردازنده

کارتهاي برجسته
برجسته نویسی قدیمی ترین شیوه برای علامت گذاري کارتهاي شناسایی به حساب می آید، که در آن علائم ثبت شده با استفاده از یک ابزار مکانیکی ساده و ارزان قابل انتقال بر روي کاغذ ساخته میشود. استفاده از این کارتها به جریان الکترونیکی و ارتباط با شبکه تلفنی نیاز ندارد. بدین معنی که در استفاده از این نوع کارتها به برقراري جریان الکترونیکی براي نقل و انتقال اطلاعات و داده ها نیاز نیست. اطلاعات مورد نظر در دو ناحیه از قسمت پایین در روي کارت به صورت برجسته نوشته می شود. در ناحیه اول شماره 19 کاراکتری کارت براي معرفی ناشر و دارنده کارت، و در ناحیه دوم اطلاعات بیشتری مربوط به دارنده کارت نظیر نام و نام خانوادگی، در چهار سطر 27 کاراکتري به صورت برجسته نوشته میشود. نحوه استفاده از این کارتها به این صورت است  که در ابتداء اسناد خرید توسط فروشنده تکمیل شده و توسط خریدار امضاء می شد و سپس اطلاعات برجسته روي کارت توسط دستگاه ایمپرینتر(Imprinter) اسناد مذکور حک شده و یک نسخه از آن را در اختیار مشتري قرار می دهند و نسخه دوم به بانک یا موسسه اعتباری طرف قرار داد ارسال می شود و نسخه سوم نیز نزد فروشنده باقی می ماند، بانک پس از وصول نسخه مربوط به خود، وجه را از حساب مشتري یا اعتبار وي برداشت نموده و به حساب فروشنده و یا در وجه فروشنده پرداخت می نمود.
عیب عمده این کارتهارا میتوان در مصرف حجم بسیار زیادي از اسناد کاغذی که می بایست در چندین نسخه تهیه و ارسال شوند، دانست. لذا هزینه تمام شده استفاده از این نوع کارتها بالا است.

کارتهاي مغناطیسی
این نوع از کارتها نیز از جمله رایج ترین نوع کارتهای الکترونیکی بانکی هستند. در این نوع کارتها اطلاعات مربوط به دارنده کارت به صورت اصطلاحا دو دویی (Binary) در پشت کارت و بر روي نواري مغناطیسی قرار دارد و مشتري با قرار دادن کارت در جایگاههاي مخصوص در درگاههاي الکترونیکی، اطلاعات دارنده کارت توسط دستگاه خوانده شده و به سیستمهاي متمرکز موسسه صادر کننده کارت ارسال می شود و در صورت صحت اطلاعات ارسالی، مشتري می تواند از کارت وجه نقد برداشت نموده و یا وجهی را به حساب فروشنده کالا منتقل نماید.
مشکل عمده این کارتها استهلاك بالا و آسیبپذیری در برابر میدانهاي مغناطیسی است. از طرفی اطلاعات ذخیره شده در آن بسیار کم می باشد و قابلیت ذخیره اطلاعات حساب صاحب کارت در آنها وجود ندارد.

کارتهایی با تراشه کامپیوتري
این نوع کارتها به عنوان کارآمد ترین عضو کارتهاي شناسایی شناخته شده اند. این کارتها در بردارنده ی آی سی (IC) هایی به شکل تراشه هستند که در این تراشه عناصری برای نقل و انتقال ، ذخیره سازي، پردازش اطلاعات و ... تعبیه شده است. انتقال اطلاعات می تواند یا
بوسیله اتصالاتی که بر روي سطح کارت وجود دارد و یا بدون اتصال از طریق امواج مغناطیسی و رادیویی انجام گیرد. مزیت این نوع کارتها به شرح ذیل است:
1)از نظر نرم افزاري و سخت افزاري ،توانایی حفاظت از اطلاعات شخصی با حقوقی افراد را در برابر دسترسی غیر مجاز دارند، در حالی که سایر کارتها این قابلیت را ندارند. این مسئله میزان تقلب ودستکاري در اطلاعات ذخیره شده روی این کارتها را کاهش می دهد و افراد با اطمینان بیشتري نسبت به محرمانه بودن اطلاعات خود از آنها استفاده می کنند. همچنین، یکی از دلایل کاربرد فراوان این کارتها، همین قابلیت است.

2) قابلیت دیگر این کارتها ، امکان برنامه نویسی آنهاست. بدین معنی که در زمینه هاي مختلف کاربردی، طراحان می توانند با توجه به نحوه کاربرد این کارتها روی آنها برنامه نویسی کنند تا نیازهاي فعالیت مورد نظر را برآورده نمایند. همچنین قابلیت مذکور باعث می شود تا از آنها براي فعالیتهاي چند منظوره نیز استفاده شود. بدین معنی که طراحان با برنامه نویسی بر این کارتها، براي دارندگان آنها امکان استفاده در فعالیتهاي مختلف را فراهم می کنند. از نمونه هاي آن می توان به کارتهاي دانشجویی در برخی از دانشگاههای جهان اشاره کرد که علاوه بر کارت دانشجویی، کارت تغذیه ، کارت خوابگاه، و کارت شناسایی نیز می باشد.

3) قابلیت امکان اجراي الگوریتمهاي پیشرفته رمز نگاری را دارند. این موضوع امکان رمز نگاري اطلاعات مندرج در کارت را براي شرکتهاي فراهم می کند و به دلیل پیشرفته بودن الگوریتمهاي به کار گرفته شده در رمزنگاري این نوع کارتها، امکان تقلب و دستکاري در رمز اطلاعات کاهش یافته و به همین دلیل طراحان بیشتري از این شیوه براي کارتهاي اعتباري استفاده می کنند.این قابلیت امروزه در پیاده سازي امضاء دیجیتال بسیار موثر بوده است.

4) از قابلیتهاي دیگر این نوع کارتها می توان به ظرفیت بالاي ذخیره اطلاعات در آنها اشاره کرد. به دلیل ظرفیت بالاي این نوع کارتها، انواع اطلاعات شخصی دارندگان کارت و حتی شرکتهاي صادره کننده نیز روي آنها ضبط می شود.این قابلیت به گسترده بودن کاربرد این کارتها کمک فراوانی کرده است چرا که به دلیل امکان دخیره اطلاعات زیاد و چند منظوره بودن، از آنها براي کاربردهاي مختلفی استفاده می شود.

5) یکی دیگر از قابلیتهاي این نوع کارتها، عمر بالاي آنها در مقایسه با کارتهاي مغناطیسی است. این کارتها در برابر خراشهایی که بر روي آنها ایجاد می شود حساسیتی ندارند و طی زمانهاي طولانی اطلاعات ذخیره شده روي این کارتها بدون تغییر باقی می ماند.

 

برگرفته از Economics Section of Cardiff Business School

مترجم: مهرداد دستورانی

ادامه دارد...

► ایا هر فردی می تواند درگاه پرداخت الکترونیک بگیرد؟
افزایش سرمایه بانک ها به چه صورت انجام می گیرد؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر