بانکداري الکترونیک خـُـرد (بخش دوم)

دوشنبه ، 11 آبان 1394 ، 13:29

 

بانکی دات آی آر: براي پیاده سازي ، توسعه، و استفاده مشتریان از بانکداری الکترونیکی به چه چیزهایی نیاز داریم؟

خدمات بانکداري الکترونیک:
کلیه عملیاتهاي بانکی که توسط یکی از درگاه هاي بانکداري الکترونیک انجام می شود را خدمات بانکداري الکترونیک می نامند و درگاهایی الکترونیکی ابزارهایی هستند به منظوري ارایه خدمات بانکداري الکترونیک.
انواع خدمات رایج بانکی که از طریق درگاههاي الکترونیکی ارایه می شود ،به شرح ذیل است:
دریافت، واریز وجه؛ انتقال داخلی و بین بانکی وجـه؛ درخواست حواله های ارزی؛ پرداخت قبوض؛ دریافت صورتحساب؛ خدمات مربوط به چک(درخواست دسته چک، مسدودی)؛ ارائه درخواست تسهیلات و پرداخت اقساط آن؛ پرداخت وجـه خرید.

محصولات بانکداري الکترونیک:
حال که ازسویی درگاههاي بانکداري الکترونیک و ازسوی دیگر خدمات بانکداري الکترونیک را شرح دادیم، این سئوال مطرح می شود که چگونه می توان از طریق این درگاهها، از خدمات بانکداري الکترونیک استفاده نمود؟ پاسخ اینست: بوسیله محصولات بانکداري الکترونیک.  محصولات بانکداري الکترونیک وسیله اي براي استفاده از درگاههاي بانکداري الکترونیک به منظور بهره گیري از این نوع خدمات الکترونیک هستند. در ذیل به چند محصول رایج در بانکداري الکترونیک  اشاره میکنیم:
1)انواع کارت بانکی (کارت بدهی، اعتباری، هدیه و بن بانک)
2)تلفن بانک
3)موبایل بانک
4)اس ام اس بانک
5)اینترنت بانک
6)بانکداری خانگی
7)کیوسک بانک

در اینجا مثلث بانکداري الکترونیک تکمیل می شود،درگاهاي بانکداري الکترونیک، خدمات بانکداري الکترونیک و در نهایت حلقه واسط بین این دو یعنی محصولات بانکداري الکترونیک. توسعه بانکداري الکترونیک از طرفی مستلزم توسعه هر سه ضلع این مثلث بوده و از طرف دیگر این توسعه می بایست هماهنگ و متوازن باشد به گونه اي که عدم توجه به هر یک از آنها در نهایت منجر به افت کیفیت و نا رضایتی مشتریان بانکداري الکترونیک و کاهش رقابت مشتریان در استفاده از آن می شود. در مقابل هر قدر این سه وجهه بانکداري الکترونیک به طور هماهنگ توسعه یافته و تکمیل شوند مشتریان بانکها حق انتخاب بیشتري در استفاده از این نوع خدمات را داشته و هر مشتري بسته به امکانات در دسترس خویش و نیاز خود، محصول بانکداري الکترونیک متناسب را انتخاب میکند به طوریکه روز به روز از مشتري هاي بانکداري سنتی کاسته شده و به مشتریان بانکداري الکترونیک افزوده می شود که نتیجه این تحول در نهایت به سود هر دو طرف_مشتري و بانک _است. از طرفی مشتري به بدون محدودیت زمانی و مکانی و با کمترین هزینه نیازهاي بانکی خود را بر طرف نموده، و از طرف دیگر هزینه هاي ناشی از بانکداري سنتی در بانکهاي کاهش می یابد.

برگرفته از مقاله Banking Industry Basics از MIT Business School

مترجم: مهرداد دستورانی

ادامه دارد...

 

► بحث امنیت در بانکداي الکترونیکی(بخش اول)
انواع نظام های پرداخت در ایران ◄

مطالب مرتبط
بنر