بانکداري الکترونیک خـُـرد( بخش پایانی)

دوشنبه ، 11 آبان 1394 ، 14:06

 

بانکی دات آی آر: براي پیاده سازي ، توسعه، و استفاده مشتریان از بانکداری الکترونیکی به چه چیزهایی نیاز داریم؟

کیوسک بانک:

واجه کیوسک بانک در حال حاضر شامل دو دسته از درگاههاي بانکداري الکترونیک می باشد:
1)کیوسک خودپرداز
2)کیوسک خدمات

کیوسک خود پرداز
نوعی خود پرداز بوده که در خارج از بانکها نسب شده و قابلیت جا به جایی را دارد. خدمات این نوع کیوسک همانند خدمات خود پرداز بوده با این تفاوت که مدیریت آنها به صروت یکپارچه و متمرکز می باشد.

کیوسک خدمات بانکی
این نوع کیوسک ها علاوه بر ارائه خدمات معمول بانکی ، امکان راه اندازي برخی از خدمات نظیر سرویسهاي اطلاع رسانی، سرویس هاي نظر سنجی، سرویسهاي سفارش محصول ، دسترسی به اینترنت بانک و .. بر روي آنها فعال شده است.

++++++++++++++++++++++++++++++

بانکداري خانگی

یکی دیگر از شیوه هایی که در ارائه خدمات بانکداري الکترونیک مد نظر قرار گرفته بانکداري خانگی یا بانکداري در منزل یا دفتر کاراست. آنجه که به طور عمومی از بانکداري در منزل پذیرفته شده و به عنوان توصیفی از این شیوه بانکداري به حساب می آید آن است که مشتریان بانک دیگر براي دریافت خدمات نیازي ندارند به محلهاي ویژه یا سایتهاي خاصی مراجعه نمایند بلکه می توانند در منزل خود، با دریافت نرم افزارهاي ویژه بانکداري خانگی که بانکها در رایانه هاي شخصی افراد نصب می کنند ، از طریق رایانه ،حسابهاي بانکی را کنترل کنند و اقدام به دریافت یا حواله پول نمایند. در این شیوه بانکداري هم قطعاً موفقیت از آن بانکی خواهد بود که نرم افزار هاي مناسب ، بهتر و با دامنه وسیع تري در اختیار مشتریان بانک قرار دهد، البته قابل ذکر است که تعداد خدمات ارائه شده در این شیوه بانکداري نسبت به خدمات وسیع بانکداري اینترنتی ،محدود تر است؛ به طوریکه اهم خدمات ارائه شده از این طریق به نقل و انتقال حسابها و مشاهده آخرین وضعیت صورتحساب و موجودیها خلاصه می شود. پس از همگانی شدن استفاده از اینترنت ، آمیختگی خاصی بین بانکداري اینترنتی و بانکداري خانگی به وجود آمده است، بدین معنی که بانکداري اینترنتی را حالت جامع تر بانکداري خانگی در نظر می گیرند.

برگرفته از مقاله Banking Industry Basics از MIT Business School

 

مترجم: مهرداد دستورانی


► با ISO های مختص بانکداری آشنا شوید
بحث امنیت در بانکداي الکترونیکی(بخش اول) ◄

مطالب مرتبط
بنر