بحث امنیت در بانکداي الکترونیکی( بخش دوم)

سه شنبه ، 12 آبان 1394 ، 10:06

 

بانکی دات آی آر: بانکداری الکترونیک  رد روند خود با چالشهایی نیزمواجه است. ما در اینجا به بررسی دقیق تر امنیت به عنوان بزرگترین چالش بانکداري می پردازیم.

امنیت رایانه ها
امروزه ارتباطات آنلاین  و ابداعات فناوري به همراه توسعه کاربرد رایانه، استفاده نادرست از رایانه ها را نیز افزایش داده است. با میسر شدن امکان دسترسی به یک رایانه از طریق ایستگاههای  راه دور،  برنامه ها یا داده هایی که در رایانه ذخیره یا پردازش  شده اند، میتواننند در معرض نسخه برداري، تغییر، جایگزینی و یا حتی نابودي قرار گیرند.
در ارتباط بین رایانه هادر سیستم بانکداري الکترونیک، این نوع دستیابی به اطلاعات و داده هاي ذخیره شده در رایانه ها ممکن است امروزه در اکثر نظامهاي بانکی، براي مقابله با جنین مسائلی، از شیوه هاي ترکیبی حفاظت فیزیکی ، روشهاي حمایتی و رمز نگاري استفاده می شود. براي تامین امنیت رایانه ها ، فقط رمز نگاري ، مسائل امنیتی را حل نمی کند، پس روشهاي دیگري نظیر نظارت بر دستیابی ، حفاظت، ذخیره سازي در دیسکتهاي جانبی و مانند آن  به کار برده می شود. میتو.ان گفت تامین امینت درارتباطات رایانه ای بانکی بسیار دشوار است و هزینه بالائی دارد.

امنیت پایانه ها
معمولاً اطلاعاتی که به یک پایانه انتقال الکترونیکی وجوه وارد و یا در آن ذخیره می شود در نتیجه حفاظت فیزیکی موسسه مالی ، محفوظ می ماند.لذا حملات خارجی در این پایانه هاي کمتر اتفاق می افتد لذا در امنیت پایانه ها تاکید بر امنیت داخلی است . در نظام انتقال الکترونیکی وجوه در بانکداري الکترونیک کسانی که حق دستیابی به پایانه را دارند، از راههاي مختلف می توانند امنیت آن را از بین ببرند. براي مثال، از جمله مواردي که عوامل داخلی در نظام بانکداري نوین باعث اختلال در امنیت پایانه می شود عبارتند از:
•    دستکاري در اطلاعات ذخیره شده در کارت
•    بررسی و آزمایشپایانه هاي انتقال الکترونیکی وجه به منظور یافتن کلید رمز
•    جایگزین کردن کلیدها، الگوریتمها و دستگاههاي سخت افزاري با پارامترهاي و دستگاههاي تحت کنترل هکرها
•    استخراج اطلاعات وارد شده در پایانه به شیوه الکترونیکی
•    استخراج اطلاعات موسسه صادر کننده کارت



همانطور که گفته شد به طور کلی عوامل داخلی در نظام بانکداري الکترونیک در حمله به اطلاعات، نسبت به عوامل خارجی اهمیت بیشتري دارندو تهدیدها هم در بیشترموارد، از سوي عوامل داخلی است چرا که عوامل داخلی قادر به هماهنگ کردن چندین فعالیت هستند.از این دید ، تامین امنیت پایانه ها در نظام بانکداري الکترونیک به عنوان یکی از
مهم ترین زیر ساختهاي امنیتی در جلب اعتماد مشتریان براي استفاده از خدمات بانکی و مالی به حساب می آید.


منبع: Cardiff Business School

مترجم: مهرداد دستورانی

ادامه دارد...

► بحث امنیت در بانکداي الکترونیکی( بخش چهارم)
خود پرداز، زودپرداز، عابر بانک یا آنی بانک دوست داشتنی ◄

مطالب مرتبط
بنر