کیف پول موبایلی (بخش سوم)

دوشنبه ، 25 آبان 1394 ، 09:48

 

بانکی دات آی آر: در دورنمای پرداختهای موبایلی که مداوم در حال تحول هستند، بانک ها بر سر چیزی مانند یک تقاطع قرار دارند.

 

با ظهور بازیگران جدید در این عرصه، بانک ها و اتحادیه های اعتباری در حال تفکر بر میزان و نحوه ی دخیل شدن خود در این فضا هستند. گزارش بانکداری دیجیتال ، باعنوان کیف پول موبایلی: نبرد قرار گردن در صدر ذهن، اساس پاسخ به بسیاری از این سوالات را فراهم می کند.

کیف پول موبایلی؛ اغراق و واقعیت

در حالی که اغراق و خیالپردازی از بسیاری جهات، واقعیت را تحت الشعاع قرارمیدهد، مصرف کنندگان به طور فزاینده ای آماده استفاده از یک کیف پول موبایلی هستند. پرداخت های در مجاورت تلفن همراه، که در سال 2013 به 3 میلیارد دلار رسید، پیش بینی میشود تا سال 2019 به حدود 53 میلیارد دلار برسد؛ از سویی، ضریب اطمینان مصرف کننده به تلفن همراه به عنوان روشی برای خرید، بصورت مستمر در حال رشد است. کلید رشد رو به جلو، کاهش نگرانی ها در مورد امنیت و حریم خصوصی خواهد بود. این امر با عدم قابلیت استفاده درقیاس با کارت های اعتباری یا پول نقد همراه شده  و به عنوان شکلی از پرداخت در صدر ذهن فرد قرار نمیگیرد. مصرف کنندگان به لزوم ارائه ی طرحهای تشویقی برای روی آوردن کاربران به پرداختهای موبایلی یا افزایش استفاده از این نوع پرداخت، اشاره کرده اند.

بزرگترین مانع انسانی پیش روی گسترش استفاده از تلفن همراه برای پرداخت، مصرف کنندگانی هستند که به انواع سنتی پرداخت عادت کرده اند و تمایلی به کنارگذاشتن این روشها ندارند. بر اساس پژوهش موسسه ی تحقیقاتی ژاولین(Javelin) در میان خریداران غیر موبایلی، 55٪ ترجیح خود در مورد روش های پرداخت موجود را اعلام کرده اند و آنرا  به عنوان دلیل اصلی اجتناب از پرداختهای موبایلی معرفی کرده اند. دغدغه های امنیتی مانع کلیدی دیگری در اتخاذ شیوه های پرداخت موبایلی است، بنحویکه از هر 10 خریدار غیر موبایلی، 4 نفر به دلیل نگرانی در مورد وضعیت امنیت از پرداختهای موبایلی پرهیز میکنند. در نهایت، عدم درک ارزش پرداخت از طریق یک دستگاه تلفن همراه، دلیل دیگریست که مصرف کنندگان را از استفاده از کیف پول موبایلی دور نگه داشته است.

در کل، در بسیاری از بازار درحال توسعه یا نوظهور در سرتاسر دنیا، پرداختها یا کیف پول موبایلی بسیار متداولتر هستند.در واقع در بسیاری از این کشورها این نوع پرداختها گوی سبقت را از پرداختهای نقدی یا کارتی ربوده اند.

کیف پول موبایلی: چشم انداز جهانی

در حالی که مصرف کنندگان در ایالات متحده و بسیاری از دیگر اقتصادهای توسعه یافته در حال اتخاذ پرداختهای موبایلی بصورتی آهسته و پیوسته هستند، در کشورهای در حال توسعه، استفاده از یک دستگاه تلفن همراه جهت پرداخت برای کالاها و خدمات بسیار طبیعی  و معمول است.

در مطالعه ای که در سال 2013 انجام شد، به نسبت دیگر کشورهای مورد بررسی، بیشترین درصد افرادی که از طریق یک دستگاه تلفن همراه خرید و پرداخت انجام میدادند، از کشورهای هنـد و چیـن بودند. هجده درصد از پاسخ دهندگان چینی، و پانزده درصد هنـدی ها، اعلام کردند که آنها از طریق یک دستگاه تلفن همراه برای خریداری  اقلام و کالاهای خود اقدام میکنند. متوسط جهانی برای همه کشورهای مورد بررسی، 8٪ بود.

در کشورهایی مانند هند، پرداختهای موبایلی به عنوان نخستین راه وارد کردن امور بانکی خارج از شعبه، به سیستم رسمی مالی است. بسیاری از بازارهای آفریقایی نیز از پرداختهای موبایلی و راهکارهای مربوط به کیف پول موبایلی استفاده میکنند. با توجه به گزارش از شرکت ادگار دان (Edgar Dunn) سیستم پول تلفن همراه در کنیا، مثال برجسته ای در این خصوص است.
روشن است که پرداختهای موبایلی در بسیاری از نقاط جهان با نرخ به مراتب بالاتر نسبت به اقتصادهای توسعه یافته تر، مانند امریکای شمالی و اروپای غربی مورد اتخاذ و استفاده قرار میگیرند. علت عمده این واقعیت است که بسیاری از شهروندان در این کشورها، بخشی از سیستم بانکی رسمی نیستند، و در نتیجه لازم نیست که آنها را از روش های پرداخت سنتی دور کرده و به سمت این نوع پرداختها سوق داد.

برگرفته از thefinancialbrand

مترجم: مهرداد دستورانی

 

 

► 10 نکته خواندنی در باره بانکداری الکترونیک که نمی دانستید
روز"بانکداری اسلامی" روزی برای تبریک ◄

مطالب مرتبط
بنر