کیف پول موبایلی (بخش پایانی)

دوشنبه ، 25 آبان 1394 ، 11:09

 

بانکی دات آی آر: در دورنمای پرداختهای موبایلی که مداوم در حال تحول هستند، بانک ها بر سر چیزی مانند یک تقاطع قرار دارند.

 

با ظهور بازیگران جدید در این عرصه، بانک ها و اتحادیه های اعتباری در حال تفکر بر میزان و نحوه ی دخیل شدن خود در این فضا هستند. گزارش بانکداری دیجیتال ، باعنوان کیف پول موبایلی: نبرد قرار گردن در صدر ذهن، اساس پاسخ به بسیاری از این سوالات را فراهم می کند.

نقـدهایی بر کیف پول موبایلی

کیف پول دیجیتال جنجال رسانه ای زیادی داشته است، اما میزان اتخاذ و استفاده از آن کماکان بسیار کم است. در حالی که دلایل بسیاری برای علاقه و اقبال کم مصرف کنندگان وجود دارد، اما ارائه دهندگان کیف پول دیجیتال قطعا باید بر روی گزاره های ارزشی خود کار کنند. گزاره های ارزشی برای کیف پول دیجیتال مانند عبارات تبلیغاتی همچون "راهی سریع، آسان و مطمئن برای پرداخت"، و "این کیف پول حاوی کارت های اعتباری، کارتهای بدهی و کارتهای وفاداری است، و نیاز حمل یک کیف پول فیزیکی را برطرف میسازد"، چندان جذاب نیستند. به همین دلیل است، در نظرسنجی موسسه گالوپ، 38 درصد از پاسخ دهندگان دارای کیف پول دیجیتال گفتند که در استفاده از این اپلیکیشن، هیچ مزیت بسیار خوب و خاصی  وجود ندارد.

کیف پول موبایلی اغلب به عنوان روشی سریع تر و راحت تر برای پرداخت تلقی میشود. در واقع، زمانی که  با استفاده از یک کیف پول دیجیتال صرف جویی میشود، در قیاس با زمان لازم برای بیرون آوردن یک کارت از کیف پول و استفاده و کشیدن آن، چندان قابل ملاحظه و چشمگیر نیست. البته در یک نقطه فروش که کیف پول دیجیتال قابل قبول نیست،استفاده از این فنآوری قطعا راحت تر از یک کارت فیزیکی نخواهد بود. در واقع، تنها 3 درصد از کاربران کیف پول دیجیتال می گویند که در هر زمانی در مکان های خرده فروشی کیف پول دیجیتال شان به عنوان یک گزینه پرداخت در دسترس بوده است.

کیف پول موبایلی وسیله ی ایده آلی برای ذخیره سازی بسیاری از کارت های شناسایی، کارت های وفاداری غیر دیجیتال، کارت عضویت، کارت های کسب و کار و دیگر رسیدهایی که در یک کیف پول سنتی وجود دارند، نیست؛  و در حالی که کیف پول دیجیتال می تواند بلیط فیلم، بلیط هواپیما، و مواردی اینچنین را ذخیره کند، کاربران این کیف پول ممکن است اپلیکیشن های دیگری با قابلیت های بیشتر داشته باشند.

بنا بر اعلام گالوپ، "این صنعت تا کنون با در نظر گرفتن بازرگانان و یا پردازشگران پرداخت، کیف پول دیجیتال تولید کرده است و هنوز پیشنهادی قانع کننده برای مصرف کنندگان عادی ارائه نکرده است. برای جبران این، کیف پول دیجیتال - مانند هر ارائه ی دیگری - باید سودمند و سهل الاستعمال بوده و به مشتریان حس خاص بودن را القا کند.

به عبارت دیگر، بانک ها و اتحادیه های اعتباری میبایست نقاط ضعفی را که مصرف کنندگان درصدد رفع شان هستند،  شناسایی کرده و کیف پول موبایلی ای تولید کنند که در برطرف ساختن این ضعف ها به شیوه ای متناسب با بستر مورد نظر، کمک کند. آنها باید به خواسته های مصرف کننده که عبارتند از "شناختن، درک کردن، و پاداش دادن"، بپردازند.

بانک میبایست کیف پول موبایلی ای تولید کنند که به کاربران درخصوص محدودیت های هزینه کردن، سپرده های بانکی و سایر پارامترهای تعیین شده توسط مشتری، هشدار و آگاهی دهد. کیف پول موبایلی همچنین میبایست با ردیابی هزینه های مشتری در همه ی روش های پرداخت، و همچنین در خرده فروشی فیزیکی و آنلاین، تمایز خود را نشان دهد. در نهایت، این فناوری میبایست از طریق پاداش ملموس، وفاداری مشتری را تشویق و جلب کند.

آمادگی عرصه ی کیف پول موبایلی برای آینده

با بررسی وضعیت فعلی کیف پول موبایلی، مشخص است درحالیکه این سرویس همکنون به طور گسترده ای از سوی مصرف کنندگان آمریکایی مورد استفاده قرار میگیرد، تغیرات در تعداد و فرهنگ موبایلی-دیجیتالی  _به عنوان بخشی از زندگی روزمره مردم_  در چند سال آینده رشدی فورانی و چشمگیر خواهد داشت. با معرفی اپل پـِی(Apple Pay)، سامسونگ پـِی(Samsung Pay)، محصول جدید گوگل در عرصه ی کیف پول موبایلی، و چیزهایی مانند MCX، مصرف کنندگان هیچ کمبود درخصوص ارائه دهندگان کیف پول موبایلی برای انتخاب از میان آنها، نخواهند داشت.

موضوع این نیست که بانک ها و اتحادیه های اعتباری نیاز به ارائه نوعی از راهکارهای کیف پول موبایلی در همین لحظه را دارند و درغیراینصورت خطر انقراض و ورشکستگی آنها را تهدید میکند. اما این پدیده را میتوان چیزی دانست که سازمانهای مالی هرگز نباید نادیده بگیرند، و در واقع باید برای ورود و نقش افرینی در عرصه ی کیف پول موبایلی، برنامه های میان-مدت تا بلند مدت داشته باشند.

نکات کلیدی که میتوان از "گزارش بانکداری دیجیتال و کیف پول موبایلی: نبردی در صدر ذهن" دریافت کرد عبارتند از:

•    در حالی که نباید درخصوص رشد پرداخت موبایلی اغراق شود، بنا به باور بسیاری از صاحبنظران، ما در حال ورود به مرحله از رشد قابل توجهی در پذیرش و استفاده از این سرویس هستیم
•    کلید موفقیت از کیف پول موبایلی، توانایی یکپارچه سازی پرداخت، وفاداری و کارکرد متناسب با بستر، و در عین حال توجه به نگرانی و دغدغه های امنیتی است
•    در حالی که شرکت های فن آوری درعرصه ی کیف پول موبایلی در رقابت سختی هستند، بسیاری از بانک های بزرگ کیف پول موبایلی خاص خود را برای به دست آوردن و خدمت رسانی به مصرف کنندگان دیجیتالی تولید خواهند کرد

•    هنوز مشخص نیست که کیف پول موبایلی به عملکردی یکپارچه در داخل اپلیکیشن بانکداری تلفن همراه تبدیل میشوند یا ابزاریجداگانه و عمدتا برای پرداخت خواهند بود

برخی از بانک های بزرگ ممکن است منابع لازم برای ایجاد و توسعه ی سرویس خاص خود را داشته باشند، در حالی که اکثریت قریب به اتفاق دیگر بانکها به همکاری و شراکت با راهکارهای موجود خواهند پرداخت. هر مسیری را که  انتخاب کنند، بانک ها و اتحادیه های اعتباری که کیف پول موبایلی را نادیده گرفته اند، دیگر قادر به ادامه ی این کار نخواهند بود.

همیشه بهتر است در خط مقدم و یا حداقل در خطوط ابتدایی نوآوری باشیم، تا اینکه در انتهای قافله در گردوخاک حرکت پیشتازان گم شویم!!

 

برگرفته از thefinancialbrand

مترجم: مهرداد دستورانی

► توصیه ها و هشدار های امنیتی از زبان بانک سپه
10 نکته خواندنی در باره بانکداری الکترونیک که نمی دانستید ◄

مطالب مرتبط
بنر