نحوه پس انداز مردم در سال 98

پنجشنبه ، 27 تیر 1398 ، 11:00


ابتدای امسال ایسپا از نحوه رفتار پس انداز جامعه ایرانی یک نظر سنجی انجام داد که نتایج جالب توجهی داشت. در بخشی از نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) که در روزهای ۳۱ اردیبهشت و یک خرداد ماه ۹۸ به صورت تلفنی با جامعه آماری شهروندان کل کشور(اعم از شهر و روستا) انجام شد، از پاسخ‌گویان پرسیده شده است: «هر خانواده ای ممکن است در زندگی بتواند پس انداز کند. شما ترجیح می دهید پس انداز خود را چگونه مدیریت کنید؟»

سهم بورس و ارز و طلا از پس اندازهای مردم

8/24 درصد پاسخگویان اعلام کرده اند در بانک، 9/14 درصد در زمین و مسکن، 5/1 درصد در بورس پس انداز می کنند. 9/9 درصد مردم اعلام کردند طلا و سکه و 2/1 درصد ارز و دلار خریداری می کنند. 6/10 درصد پاسخگویان ترجیح می دهند پس انداز خود را صرف اشتغال زایی و کارآفرینی کنند. ۳۴.۳ درصد پاسخگویان اعلام کرده اند پس اندازی ندارند.
براساس نتایج این نظرسنجی، بیش از یک سوم جامعه ایرانی هیچ پس اندازی ندارند. به این ترتیب این بخش در شوک های اقتصادی، بیماری یا حوادث، بسیار آسیب پذیر هستند.
با نگاهی به ادبیات موضوع سه مورد: فقر، نبود سواد مالی و نبود ابزار مناسب پس انداز می تواند علت این پدیده نبود پس انداز باشد.
1/2 درصد پس انداز از طریق ارز و دلار انجام شده است. این رقم نشان می دهد این‌که ذخیره های ارزی مردم موجب نوسان نرخ ارز شده بسیار از واقعیت دور است. فراموش نمی کنیم که در بحران ارزی شهریور گذشته بسیاری مقصر افزایش قیمت را هجوم مردم برای خرید ارز عنوان کرده بودند.
بازار سرمایه در ایران با سهم 5/1 درصد سهم بسیار پایینی از پس انداز مردم دارد و به نظر می‌رسد ظرفیت رشد بالایی تا رسیدن به دیگر کشورها دارد.
ملک و سپرده های بانکی همچنان ابزارهای اصلی پس انداز در کشور هستند.

► ارتباط مستقیم تلفنی مدیر امور اعتباری بانک رفاه با مشتریان
کسر ازحساب مشتری بانک مهر بدون انجام عملیات بانکی ◄

مطالب مرتبط
بنر