اختصاص روز قرض‌الحسنه به تقویم ایرانی

يكشنبه ، 6 بهمن 1398 ، 14:11
شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۸۲۵ خود که سوم دی ماه به رياست رئيس جمهوري روحاني برگزار شد، ۱۰ مناسبت را به تقويم کشور اضافه کرد که يكي از آنها، نامگذاري ۱۴ اسفند به‌عنوان روز ترويج فرهنگ قرض‌الحسنه است. هدف از نامگذاري اين روز، ترويج سنت نيكوي قرض‌الحسنه براي تقويت حس نوع‌دوستي جامعه عنوان شده است.

به گزارش بانکی به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهرا یران، پیشنهاد اضافه شدن این مناسبت به تقويم رسمي کشور از طرف دکتر مرتضي اکبري، مديرعامل بانك قرض‌الحسنه مهر ايران مطرح شد كه با تصويب در شوراي فرهنگ عمومي به تأييد نهايي شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد و در نهايت، روز ترويج فرهنگ قرض‌الحسنه همزمان با روز احسان و نيكوكاري در ۱۴ اسفند، به تقويم كشور اضافه شد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران دلیل نام‌گذاری روزي براي ترويج سنت قرض‌الحسنه در تقويم کشور را احياي فرهنگ قرض‌الحسنه و نقش آن در توانمندسازي اقشار متوسط و ضعيف، عنوان کرده است. قرض‌الحسنه علاوه بر حمايت و توانمندسازي افراد، مي‌تواند چرخ اقتصاد را به حرکت بيندازد و نه تنها فرد قرض‌گيرنده بلكه جمعيت بيشتري از مزاياي اين سنت نيك بهره‌مند شوند.

اهمیت قرض‌الحسنه تا جایی است که نشریه معتبر بنکر به‌عنوان يکي از مراجع رتبه‌بندي بانک‌ها و مؤسسات مالي، در بخشي مستقل به بررسي عملكرد بانك‌ها و مؤسسات اسلامي مي‌پردازد. اين نشريه در آخرين ارزيابي خود طي دو سال گذشته، بانك قرض‌الحسنه مهر ايران را با توجه به شاخص‌هاي عملكردش به‌عنوان ده رتبه اول بانك‌هاي ايران و مؤسسات مالي اسلامي در جهان، معرفي كرده است.
چگونگی دستیابی بانک قرض الحسنه مهر ایران به اين جايگاه و مطالعه مسير موفقيت اين بانک در ترويج فرهنگ قرض‌الحسنه مي‌تواند به تحقق اهداف نام‌گذاري ۱۴ اسفند با عنوان روز ترويج فرهنگ قرض‌الحسنه کمک قابل توجهي داشته باشد.

تأکید مراکز مالی بین‌المللی بر رواج قرض‌الحسنه

جایزه نخبه اقتصادی جهان اسلام در نمایشگاه و کنفرانس سرمایه‌گذاري جهان اسلام که هر سال با مشارکت سازمان همکاري اسلامي اهدا مي‌شود، از سال ۲۰۱۱ به افرادي اعطا مي‌شود كه موفقيت‌هاي الهام‌بخشي براي ترويج اقتصاد اسلامي در سطح جهان داشته‌اند.
این جایزه در سال ۲۰۱۹ به پاس تلاش برای ترویج بانکداري اسلامي، توسعه توليد صنعتي، اقتصادي، اجتماعي و اشتغال‌زايي و کارآفريني به دکتر مرتضي اکبري، مديرعامل بانك قرض‌الحسنه مهر ايران اعطا شد و حالا نخبه اقتصادي جهان اسلام با پيشنهاد ثبت يك روز در تقويم رسمي كشور، قصد دارد با ترويج اين فرهنگ حسنه، جمعيتي به وسعت ايران از مزاياي قرض‌الحسنه بهره‌مند شوند.

قرض‌الحسنه که پیش از این به‌دلیل عملکرد برخی بانک‌هاي تجاري در تجهيز و تخصيص منابع آن، در حال از دست دادن جايگاه خود در جامعه بود، با تأسيس بانک‌هاي تخصصي جايگاه خود در نظام بانكي كشور و همچنين در بين مؤسسات مالي جهان را باز پس‌گرفته؛ تا جايي كه ارزيابي نشريه بنكر از بانك‌ها و مؤسسات مالي نشان داد بانك قرض‌الحسنه مهر ايران پيش‌تاز نظام بانكي ايران و مؤسسه مالي برتر اسلامي در سطح جهان است.
عملکرد این بانک تخصصی در شاخص‌های بانکداری و اهتمام به رعايت اصول بانکداري مدرن تا جايي است كه دكتر فرهاد دژپسند، وزير امور اقتصادي و دارايي نيز در دوازدهمين سالگرد تأسيس اين بانك، استفاده از فناوري‌هاي پيشرفته براي تحقق آرمان‌ها و آموز‌هاي ديني توسط اين بانك را گامي بلند براي رفع محروميت در كشور دانسته است.


گستره قرض‌الحسنه از روستاها تا صنایع

بررسی اقدامات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نشان می‌دهد این بانک چگونه توانست در ترويج فرهنگ قرض‌الحسنه در کشور، نقش داشته باشد. اين بانک طي بيش از ۱۲ سال فعاليت خود با ارائه خدمات به ۸ ميليون مشتري و پرداخت تسهيلات به بيش از ۶ ميليون نفر به ايفاي نقش و انجام وظيفه خود در راستاي ترويج فرهنگ قرض‌الحسنه در كشور پرداخته است.
منابع کم‌هزینه قرض‌الحسنه بدون سود و با کارمزد ۴ درصدی، اصناف، مشاغل و گروه‌های گوناگونی را تحت پوشش خود قرار داده‌اند. روستاييان در بخش‌هاي کشاورزي، دامپروري و صنايع دستي، يکي از گروه‌هاي هدف اين وام‌ها هستند.
حمایت از طرح‌های تولیدی و اشتغال‌زايي با همکاري سازمان‌هاي حمايتي مانند بنياد برکت، کميته امداد، بهزيستي، بنياد مسکن انقلاب اسلامي و سازمان بسيج سازندگي هم از اقداماتي است كه بانك قرض‌الحسنه مهر ايران براي ترويج سنت قرض‌الحسنه در پيش گرفته است. مشاغلي مانند قاليبافي و نيز توليد كالاهاي صنعتي از ديگر گروه‌هاي هدف در بانك قرض‌الحسنه مهر ايران هستند.


ترویج سنت قرض‌الحسنه در شبکه بانکی

ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه علاوه بر جامعه هدف، در میان نظام بانکی کشور نیز داراي اهيمت است و بانک قرض‌الحسنه مهر ايران به‌عنوان بانک تخصصي در اين زمينه مي‌تواند مروج اين سنت حسنه در نظام بانكي كشور باشد.
در حالی که مجموع شبکه بانکی کشور به‌ طور میانگین تنها نيمي از منابع قرض‌الحسنه را به تسهيلات قرض‌الحسنه تخصيص مي‌دهند، بانك قرض‌الحسنه مهر ايران ۹۰ درصد اين منابع را به اعطاي اين تسهيلات اختصاص داده است. بر اساس قانون عمليات بانكي بدون ربا، تنها محل مجاز تخصيص منابع قرض‌الحسنه، پرداخت وام قرض‌الحسنه است كه مهر ايران نشان داده به‌طور جدي به اين قانون پايبند بوده است.
با توجه به عملکرد این بانک در نحوه تجهیز و تخصیص منابع که در هر دو طرف، صرفاً از طریق قر‌ض‌الحسنه انجام مي‌شود و همچين صورت‌هاي مالي که نشان‌دهنده كاركرد مثبت قرض‌الحسنه هستند، بانك مهر ايران مي‌تواند مروج فرهنگ قرض‌الحسنه در شبكه بانكي كشور باشد.



► چهارمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد آینده‌پژوهی ارزش‌های اجتماعی
27 هزارفقره تسهیلات خرید مسکن از صندوق «یکم» پرداخت شد ◄

مطالب مرتبط
بنر