هشت اقدام مهم بانک مسکن در 12 ماه منتهی به بهمن 98

شنبه ، 26 بهمن 1398 ، 11:16
مدیر امور طرح وبرنامه بانک مسکن هشت اقدام عملیاتی و مهم بانک مسکن در فاصله بهمن ماه سال گذشته تا بهمن 98 را تشریح کرد.

محمد حسن مرادی مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن، هیبنا به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کرد:در فاصله بهمن ماه سال گذشته تا بهمن ماه سال جاری دست کم 8 اقدام مهم در بانک مسکن و در زیرمجموعه مدیریت طرح و برنامه بانک انجام شده است.

وی در تشریح اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: اولین و مهمترین اقدام انجام شده در این زمینه «افزایش سقف تسهیلات خرید و جعاله از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن» است. بر اساس مصوبه مورخ 03/10/98 شورای پول واعتبار و در راستای اثربخشی تسهیلات مسکن نسبت به ارزش املاک مسکونی و تسهیل در شرایط خانه‌دار شدن هموطنان سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در شهر تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای200 هزار نفر جمعیت و سایر مناطق در تسهیلات انفرادی به 100،80 و 60 میلیون تومان ودر تسهیلات زوجین به‌ترتیب 200،160،120 میلیون تومان تعیین گردید.

وی همچنین «امکان اعطای تسهیلات مشارکت مدنی تا سقف 80% هزینه اجرای طرح» را از دیگر برنامه ها و سیاست های بانک مسکن در بازه زمانی بهمن سال گذشته تا بهمن ماه امسال برشمرد و توضیح داد: اعطای تسهیلات مشارکت مدنی جهت ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن فارغ از سقف‌های تسهیلاتی به ازای هر واحد و حداکثر به میزان 80 درصد هزینه کل اجرای طرح (مشروط به عدم تجاوز از هزینه باقی‌مانده پروژه و همچنین کسب پیشرفت فیزیکی پروژه حداقل به میزان 20%) با رعایت ضوابط و مقررات تعیین شده از جمله اعطای تسهیلات به سازندگان حرفه‌ای، رعایت الگوی مصرف و ... در صورت تصویب در کمیته‌های اعتباری مدیریت‌های شعب مناطق و استان‌ها و شعبه مستقل مرکزی تهران امکان‌پذیر می‌باشد.

«افزایش قدمت ساختمان‌های مشمول دریافت تسهیلات خرید» از دیگر اقدامات انجام شده در این بازه زمانی است.مرادی در تشریح جزییات این اقدام به هیبنا گفت:براساس مصوبات جدید حداکثر قدمت ساختمان‌های مشمول سقف تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در حالات انفرادی و زوجین از20 سال به 25 سال افزایش یافت.

وی همچنین در تشریح چهارمین اقدام انجام شده در بازه زمانی بهمن ماه سال گذشته تا بهمن امسال تصریح کرد: « ابلاغ سیاست های تسهیل‌گر در حوزه اعتباری» از دیگر فعالیت های انجام شده طی 12 ماه منتهی به بهمن ماه امسال است.بر این اساس اولاً اعطای تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در مقطع تغییر و یا تعویض وثیقه علاوه بر انتقال مانده بدهی قبلی و دوماً اعطای تسهیلات جعاله مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به استناد اجرای مصادیق کاهش صرفه‌جویی انرژی یا ایمن ‌سازی ساختمان،در دستور کار قرار گرفت


مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن افزود:در قالب سیاست پنجم طراحی شده، «افزایش سقف تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان»نیز در دستور کار قرار گرفت.به این ترتیب، مطابق نامه شماره 98/172987 مورخ 22/05/98 بانک مرکزی ج.ا.ا سقف تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای افتتاح‌کنندگان حساب در سال 1398 پس از گذشت 5 سال به 110،150، 84 میلیون تومان به ترتیب در شهر تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها افزایش یافت. سقف تسهیلات 15 ساله از محل حساب نیز به مبالغ 250، 210 و184 میلیون تومان تعیین گردید.لازم به توضیح است که حداقل مبلغ سپرده‌گذاری نیز 50 هزار تومان تعیین شده است.

مرادی همچنین راه اندازی «سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی و بلندمدت یک‌ساله طرح رها 2»،«سپرده کوتاه‌مدت طرح 2 و 1» و «سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی ممتاز آینده (سما)» را از دیگر اقدامات انجام شده در بازه زمانی بهمن ماه سال گذشته تا بهمن ماه سال جاری اعلام کرد.

سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی و بلندمدت یک‌ساله طرح رها 2،جهت فک رهن از وثایق ملکی گیرندگان تسهیلات به میزان 130 درصد مانده بدهی تسهیلات پس از کسر سود سال‌های آتی با تخصیص 1 درصد نرخ سود بالاتر نسبت به سپرده‌های مشابه افتتاح می‌شود.

همچنین در قالب سپرده کوتاه‌مدت طرح 2 و 1 نیز افراد نسبت به افتتاح سپرده‌ کوتاه‌مدت عادی با نرخ سود 2% اقدام می‌نمایند. صاحبان این سپرده، علاوه بر دریافت سود علی‌الحساب به شرحفوق‌الذکر، امکان دریافت تسهیلات به میزان حداکثر 85% از مبلغ سپرده‌گذاری شده را در قالب عقد مرابحه با نرخ سود 1% به روش اقساطی تا سقف 200 میلیون تومان و مدت بازپرداخت حداکثر 5سال خواهند داشت. مطابق طرح، سپرده موصوف به عنوان وثیقه تسهیلات اعطایی مطابق شرایط و ضوابط مربوطه مسدود گردیده،مجموع اصل تسهیلات اعطایی به پشتوانه این حساب نباید از 85% مبلغ سپرده تجاوز نماید.

همچنین حساب سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی ممتاز آینده(سما)، از نوع حساب کوتاه‌مدت عادی با نرخ سود در حال حاضر 10 درصد بوده و تخصیص اوراق ممتاز به حساب‌های اشخاص حقیقی وحقوقی بر طبق درصدهای تعیین شده (35 درصد) در سررسیدهای یک‌ساله از تاریخ افتتاح حساب منتهی به پایان روز پانزدهم ماه توسط بانک مادامی که مانده حساب از حداقل تعیین شده توسط بانک کمتر نشده یا حساب فسخ نگردد، تداوم خواهد یافت. این محصول مشکل مراجعه ماهانه مشتریان را به منظور فروش اوراق متعلق به خود تا حدودی حل کرده و سپرده‌گذار صرفاً لازم است سالی یک‌بار به شعب بانک مراجعه نماید.

► بانک مسکن نماد بانکداری اسلامی در تامین مسکن نیازمندان است
شاخص های بانک مرکزی نشانگر بهبود تدريجی شرایط اقتصادی کشور هستند ◄

مطالب مرتبط
بنر