۱۹ گام موثر بانک مسکن طی یکسال

چهارشنبه ، 30 بهمن 1398 ، 11:17
براساس این گزارش، بانک مسکن اقدامات موثر صورت گرفته توسط مدیریت امور طرح و برنامه بانک از مقطع بهمن ماه سال 1397 لغایت بهمن ماه سال 1398 را تشریح کرده است.

تدوین و اجرای برنامه های بهره وری در بانک مسکن، یکی از این اقدمات محسوب می شود. در راستای اجرای اسناد بالادستی و تکالیف قانونی، در پایان سال 1396 کمیته بهره‌وری بانک به منظور سامان‌دهی و تسریع در ایجاد چرخه بهره‌وری، تشکیل و مقرر شد راهبردهای ارتقای بهره‌وری شناسایی شده و بر اساس راهبردهای شناسایی شده پروژه‌های بهبود در سطح ادارات کل مرکزی تعریف و اجرایی گردد. پس از نهایی شدن بررسی‌های انجام شده در کمیته بهره‌وری، تعداد 33 برنامه، ذیل هفت محور تهیه و جهت اجرا به شبکه ابلاغ شد.

دومین اقدام عاملیت بانک مسکن به عنوان کارگزار حساب‌های دولتی است.در پی توافق‌های به عمل آمده با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص عاملیت بانک مسکن به عنوان ‌یکی از کارگزاران حساب‌های دولتی، این امکان فراهم گردید تا سازمان‌ها و نهادهای دولتی با مراجعه به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و افتتاح حساب نزد آن بانک (اداره معاملات ریالی) و معرفی بانک مسکن به عنوان بانک کارگزار و یکی از شعب بانک مسکن به عنوان عامل کارگزاری، نسبت به دریافت خدمات کارگزاری مطابق با دستورالعمل‌های موجود اقدام نمایند.

انجام اقدامات مورد نیاز به منظور برنامه ­ریزی عملیاتی سال 1398 سومین برنامه در بازه زمانی یاد شده است. نقشه راه سال 1398 بانک مسکن شامل اهداف و برنامه‌های سالانه در راستای سند راهبردی پنج‌ساله با هدف همسو نمودن عملکرد واحدهای مختلف و کسب نتایج حداکثری، تهیه و در ایام پایانی سال 97جهت اجرا به شبکه ابلاغ شد.

چهارمین اقدام انجام گرفته در این بازه زمانی تهیه «بسته رونق بخش مسکن» است. در راستای تحرک ­بخشی به ساخت و ساز مسکن متناسب با الگوی مصرف، همچنین کمک بیشتر به قدرت خرید اقشار کم ­درآمد و حمایت مالی و اعتباری از این گروه برای تأمین مسکن مناسب، «بسته رونق بخش مسکن» تهیه و مقرر شد طی یک برنامه بلندمدت چهارساله مورد اجرا قرار گیرد. در بسته پیشنهادی بانک مسکن که با هدف بهبود وضعیت فعلی بازار مسکن و رونق آن و با تأکید بر تأمین نیازهای مصرفی در سمت تقاضا و توسعه تأمین مالی در سمت عرضه، طراحی و ارائه شده، دو راهکار پیش­بینی شده است. راهکار اول رونق بازار مسکن مبتنی بر بازار پول بوده و راهکار دوم استفاده یا توسعه ابزارهای موجود در بازار سرمایه است. در راهکار مبتنی بر بازار سرمایه؛ راه ­اندازی صندوق­ های سرمایه ­گذاری زمین و ساختمان، راه ­اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات، راه ­اندازی صندوق­ های جسورانه، صندوق تعویض رهن و اجاره، انتشار اوراق سلف مسکن، انتشار اوراق رهنی و نیز پذیرش مسکن در بورس کالا پیش ­بینی شده است.




ارایه خدمات ویژه به روشندلان پنجمین اقدام صورت گرفته در بازه زمانی یکسال گذشته است. به استناد بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنی بر ارائه خدمات ویژه به روشندلان، استفاده از تمامی خدمات بانکی (به جز حساب جاری) جهت این گروه از مشتریان با هیچ گونه محدودیتی مواجه نبوده و این افراد ملزم به همراه داشتن شخص دیگری نیستند.

افزایش سقف تسهیلات اعطایی حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای افتتاح‌کنندگان سال 1398 از دیگر خدمات ارائه شده طی بهمن ماه سال گذشته تاکنون است. بر این اساس سقف تسهیلات سال پنجم در تهران به یک میلیارد و 500 میلیون ریال و سال پانزدهم این حساب در تهران به 2 میلیارد و 500 میلیون ریال افزایش یافت.

همچنین در این بازه زمانی امکان اعطای تسهیلات مکمل خرید مسکن از محل منابع بدون سپرده فراهم شد. اولویت‌دهی پرداخت تسهیلات به واحدهای میان‌ متراژ از دیگر خدمات انجام شده از سوی بانک مسکن طی یکسال گذشته است. در راستای تطابق عرضه مسکن با الگوی مصرفی جامعه، اولویت‌دهی واحدهای مسکونی میان‌متراژ (کمتر از 80 متر مربع) در دستور کار قرار گرفت. افزایش قدمت ساختمان‌های مشمول تسهیلات مسکن ، تسهیل در شرایط اعطای تسهیلات مسکن و تعویض وثیقه املاک در رهن بانک ، برگزاری مجمع ارزیابی عملکرد مدیریت­های شعب بانک و افزایش سقف تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن از دیگر اقدامات صورت گرفته از بهمن ماه سال گذشته تا بهمن ماه سال جاری بوده است.

از دیگر اقدامات انجام شده از سوی بانک مسکن در این بازه زمانی می توان به ارائه گزارش شاخص­های عمومی بهره­وری بانک مسکن به وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای اعمال توجه خاص به موضوع بهره­وری و تغییر جهت رشد اقتصادی کشور از « منابع محور» به « بهره­وری محور» ، تهیه و تنظیم گزارش کلان و مقایسه‌ای بانک مسکن،بانکهای دولتی، نیمه دولتی و کل شبکه بانکی
و طراحی و اجرای طرح 2 و 1 به منظور جذب سپرده و ایجاد تسهیل جهت مشتریان مبنی بر عدم حضور ماهیانه یا فواصل کوتاه مدت برای فروش اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در شعب یا شرکت های کارگزاری اشاره کرد.

انعقاد تفاهم نامه با بنیاد مسکن به منظور پیاده سازی بازار تعهدی مصالح ساختمانی و همچنین انجام پروژه­­های تحقیقاتی «الگو­برداری، مدیریت مراودات بانکی با نگاه زنجیره­های تأمین و شناسایی ساختار و الویت بندی زنجیره­های تأمین ساختمان» و « مستندسازی شبکه­ها و شناسایی جریان­های مالی بین اعضای زنجیره­های تأمین صنعت ساختمان» به منظور گسترش تعاملات با اعضای زنجیره صنعت ساختمان در سطوح مختلف تامین کنندگان ، تولیدکنندگان، پیمانکاران، مشاوران و ... به منظور ارتقای جایگاه تخصصی بانک در زنجیره تامین صنعت ساختمان و تسهیل ارتباطات مالی بین اعضای زنجیره و سامان دهی جریان نقدی بین اعضاء زنجیره از دیگر برنامه های عملیاتی شده در یکسال گذشته است.

همچنین در این زمینه می توان از افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از 15 میلیون تومان به 30 میلیون تومان و افزایش سقف تسهیلات مشارکت مدنی از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده بر روی هر واحد تا سقف 300 میلیون تومان حداکثر به میزان 80 درصد هزینه اجرای طرح نام برد.

► نظام بانکی در خدمت رونق تولید است
ردپای اقبال به تسهیلات اوراق جدید در تماس‌های مشتریان ◄

مطالب مرتبط
بنر