درخواست تسهیلات و تشکیل پرونده به صورت غیرحضوری

پنجشنبه ، 7 فروردين 1399 ، 15:50
راستاي اهداف تحول ديجيتال و بانكداري الكترونيك و با توجه به لزوم رعايت همه جانبه بهداشت عمومي جهت مقابله با بيماري کرونا و مصون بودن کارکنان بانک و مشتریان، سامانه الكترونيكي اخــذ درخواست تسهيلات و تشكيل پرونده در سامانه پرتال بانك براي مشتريان فراهم گرديد.

به گزارش بانکی به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، با توجه به اهداف بانكداري الكترونيك و گسترش شيوع و ابتلاي بيماري كرونا و لزوم رعايت همه جانبه بهداشت عمومي جهت مقابله با بيماري مزبور و مصون بودن کارکنان و مشتریان و ضرورت الكترونيكي کردن فرآيندهاي اخذ تسهيلاتي، توسعه و پياده سازي يك سامانه اطلاعاتي موثر، كارا، پويا و انعطاف پذير و منطبق بر استانداردهاي خاص در جهت مواجهه با نيازهاي جديد و كاهش هزينه ها در مكانيزه کردن فرآيند ثبت درخواست تسهيلات در دستوركار بانک مسکن قرارگرفت .

بر اساس این گزارش طراحي و پياده سازي سامانه الكترونيكي اخــذ درخواست تسهيلات و تشكيل پرونده الكترونيكي در  سامانه پرتال بانک مسکن به آدرس bank-maskan.ir   براي مشتريان فراهم گرديد.

فرآيندهاي ثبت درخواست تسهيلات، يك مجموعه جامع و سازماندهي شده الكترونيكي داده ها و اطلاعات هويتي، اطلاعات ملك، اطلاعات وثيقه  و ... بوده كه فرآيند  بررسي ثبت درخواست تسهيلات ارائه شده به يك فرد را مستند مي نمايد.

بدین منظور مشتریان ابتدا به سایت اینترنتی بانک مسکن به آدرس bank-maskan.ir ، بخش خدمات الکترونیکی - سامانه ثبت درخواست تسهيلات مراجعه می نمایند. سپس با انتخاب نوع خدمات توسط متقاضی ،کد ملی و شماره موبایل وی به منظور احراز هویت ثبت می گردد. درج مشخصات اعم از اطلاعات هویتی تسهیلات گیرنده و اطلاعات ملک و همچنین بارگذاری مدارک و مستندات(اطلاعات وثيقه – اطلاعات تسهيلات – تاييد اطلاعات و پرداخت هزينه هاي مربوط – نهایي سازي ثبت درخواست) در شش مرحله توسط مشتریان انجام می پذیرد.

پس از ثبت درخواست تسهیلات به طرفیت  شعبه مورد نظر مشتری، ابتدا سامانه نسبت به تطبیق آن با ضوابط و مقررات اقدام می نماید ، به طور مثال پرداخت تسهيلات از محل حساب تعهدي مشتريان صرفاً در شعبه افتتاح كننده حساب صورت می پذيرد. پس از تاييد درخواست و كنترل صحـت اطلاعات ارسالي مشـتري توسط شعبه ،  فرآیند تشکیل پرونده و ارجاع آن به مرحله ارزیابی  در شعبه بدون نیاز به حضور مشتری آغاز  مي‌گردد .

درصورت وجود مغايرت در پرونده و يا نواقص اطلاعاتی در پرونده تسهيلاتي مشتري ، شعبه بانك ، نسبت به اعلام نواقص از طريق سامانه پيامكي به مشتری اقدام خواهد نمود   و متقاضي مي تواند از طريق پرتال بانک ( و بدون مراجعه حضوري به شعبه) نواقص اطلاعاتی  را تكميل نمايد . در ادامه این فرآیند سامانه  اقدام به دريافت هزينه‌ علی الحساب تشکیل پرونده  از مشتری می نماید .

پس از پرداخت هزینه علی الحساب تشکیل پرونده توسط مشتری  ،  شعبه وارد فرآیند ارزيابي ملک می شود و نتیجه آن از طریق پيامك به مشتري اعلام شده و از ایشان برای حضور در شعبه دعوت مي شود ، سپس مشتري مي تواند با حضور در شعبه نسبت به تکمیل فرآیند احراز هویت و امضاي قرارداد تسهیلاتی اقدام نمايد . با این روش مراجعات حضوري مشتريان به شعب به حداقل ممكن خواهد رسيد.

 لازم به ذكر است بعد از اعطاي تسهيلات ، مشتري مي تواند از طريق درگاه هاي مجازي نسبت به رويت وضعيت حساب تسهيلاتي خود و همچنين پرداخت اقساط تسهيلات خود اقدام نمايد.  


► یادداشت رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد تصویب اعطای تسهیلات دوساله بانکی
بانک ها مجاز به افزایش ۲۰ درصدی نرخ ارز شدند ◄

مطالب مرتبط
بنر