حمایت بانک مهر ایران از کالای ایراني در سال جهش توليد

چهارشنبه ، 3 ارديبهشت 1399 ، 10:30

این چندمین سال است که رهبر انقلاب اسلامی نام سال‌ها را با مضمونی اقتصادي برمي‌گزينند که خود نشاني از اهميت اين حوزه براي توسعه و سربلندي کشور دارد. ايشان سال ۱۳۹۹ را «جهش توليد» نام‌گذاري کردند؛ اين يعني علاوه بر حمايت از كالاي ايراني نيازمند يك جهش محسوس در حوزه توليدات داخلي هستيم. حال در اين ميان نقش بانك‌ها چيست و چگونه مي‌توانند به تحقق اين شعار كمك كنند؟

به گزارش بانکی به نقل از روابط عمومی بانک مهر ایران، حمایت از تولید داخلي مي‌تواند به دو صورت انجام شود. نخست اينکه از توليدکننده کالاي ايراني حمايت شده و مثلاً تخفيفات مالياتي يا تسهيلات با شرايطي آسان‌تر در اختيار وي قرار گيرد و... . منتها معادله استفاده از كالاي ايراني، علاوه بر بخش توليد، سمت ديگري هم دارد و آن مصرف است. اگر كالاي ايراني به‌وفور توليد شود، اما مصرف‌كننده‌ به حد كافي براي آن وجود نداشته باشد، عملاً پروژه حمايت از توليد كالاي ايراني با شكست مواجه مي‌شود. حال پرسش اين است كه براي حمايت از اشخاصي كه تصميم به استفاده از كالاي ايراني مي‌گيرند چه بايد كرد؟

حمایت توأمان از تولیدکننده و مصرف‌کننده کالای ایراني

بانک مهر ایران به‌عنوان نخستین و بزرگترین بانک قرض‌الحسنه کشور، در این حوزه خدمتي را ارائه مي‌کند تا مشتريان بتوانند با استفاده از تسهيلات قرض‌الحسنه كه كارمزد اندكي دارند، نسبت به خريد كالاي ايراني اقدام كنند. بانك مهر ايران با راه‌اندازي طرح «كالا كارت» با تقويت بخش تقاضا به خريدار كالاي ايراني تسهيلات قرض‌الحسنه مي‌دهد و موجب مي‌شود اشخاص تمايل بيشتري به خريد كالاي ايراني داشته باشند. افزون بر اين، نتيجه ثانويه اين اقدام، حمايت از توليدكننده ايراني است، زيرا تقاضا براي خريد محصول وي نسبت به محصول مشابه خارجي افزايش پيدا مي‌كند. در حقيقت بانك مهر ايران در اين طرح، با يك تير دو نشان زده است.

اما سازوکار استفاده از طرح کالا کارت چگونه است؟ در چارچوب این طرح بانک با پذیرندگان متعددی كه كالا یا خدمات ارائه مي‌كنند، قراردادي را منعقد و مشتريان خود را به آن‌ها معرفي مي‌كند. در حقيقت بانك مهر ايران به‌عنوان نهادي قابل اعتماد حلقه واسط فروشنده و مشتري مي‌شود، به‌طوري كه هر چند فروشنده، خريدار را نمي‌شناسد، اما از آنجايي كه خيالش از بانك راحت است، مي‌تواند نسبت به فروش اقساطي كالاي خود اقدام كند. مشتريان بانك مهر ايران مي‌توانند به‌صورت اقساطي و در بازه‌هاي زماني مختلف از پذيرندگاني كه طرف قرارداد بانك هستند، كالا و خدمات دريافت كنند. همچنين سقف اعتبار ۲۰ ميليون توماني كه براي اين طرح در نظر گرفته شده، باعث مي‌شود بسياري از كالاهاي مصرفي بادوام با استفاده از اين طرح قابل خريد باشد.


اعتباری که فقط می‌توان صرف خرید کالای ايراني کرد

به‌طور مشخص سازوکار فعالیت طرح یاد شده به این صورت است که اعتباری در کارت آن دسته از مشتريان بانک مهر ايران كه متقاضي دريافت آن باشند، شارژ شده و آن‌ها مي‌توانند از اين اعتبار براي خريد كالا يا خدماتي كه از سوي پذيرندگان طرف قرار داد بانك ارائه مي‌شود، استفاده كنند. البته بانك مهر ايران براي اينكه از مصرف اعتبار تخصيص يافته صرفاً در محل‌هاي خاص تعريف شده براي اين طرح اطمينان يابد، سازوكاري طراحي كرده كه اعتبار ياد شده تنها در دستگاه كارت‌خوان يا درگاه پرداخت اينترنتي پذيرندگان اين طرح قابل استفاده باشد. به اين صورت تقاضاي واقعي در اقتصاد دقيقاً به سمتي هدايت مي‌شود كه مد نظر سياست‌گذاران كلان كشور قرار دارد؛ يعني حمايت از كالاي ايراني.


فروشندگان دیگر از فروش اقساطی نگران نیستند

برای فروش اقساطی همواره مشکلاتی مطرح بوده از جمله اینکه فروشنده همواره نگران است که چک‌هاي دريافتي از مشتري وصول نشود و وي حتما توان پرداخت قيمت كالاي فروخته شده را داشته باشد. اما بانك مهر ايران با قرار گرفتن بين دو طرف اين معادله اين نگراني را بر طرف كرده است. به اين صورت كه آن دسته از مشتريان بانك مهر ايران كه به پذيرندگان طرف قرارداد بانك معرفي مي‌شوند، اعتباري را در كارت خود دارند كه به آن‌ها قابليت خريد كالاي ياد شده را مي‌دهد و نگراني فروشنده در رابطه با احتمال پرداخت نشدن اقساط از سوي خريدار به صفر مي‌رسد.
اگر مشتری بانک مهر ایران هستید، خوب است که با استفاده از این طرح، کالاي مد نظر خود را با فشار کمتري بر درآمد خود خريداري كرده و در عين حال از كالاي ايراني نيز حمايت كنيد. اگر هم توليدكننده يا ارائه‌دهنده خدمتي هستيد، مي‌توانيد به جمع پذيرندگان طرف قرارداد بانك مهر ايران بپيونديد. بانك مهر ايران دست دوستي خود را به سمت شما دراز مي‌كند تا با ياري يكديگر بتوانيم براي حمايت از كالاي ايراني و تحقق جهش توليد گام برداريم.



► دعوت به همکاری بانک کارآفرین در شهر تهران
توافق بانک‌ها بر رعایت سقف سود سپرده 15 درصد ◄

مطالب مرتبط
بنر