بانك كارگشايي مانع عرضه سكه در بورس كالا

سه شنبه ، 11 خرداد 1389 ، 10:55

 

پس از گذشت 6 ماه از موافقت بانك مركزي با عرضه نقدي سكه در بورس كالا مخالفت بانك كارگشايي براي اين كار مانع از عرضه سكه در بورس كالا شده است.

درحالي‌كه شيوه عرضه سكه در بانك كارگشايي به اعتقاد مسئولان بورس كالا منجر به ايجاد رانت مي‌شود.

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از همشهری ، بانك مركزي، سازمان بورس و بورس كالا از مدت‌ها پيش طرحي را مورد بررسي قرار دادند كه بر مبناي آن عرضه نقدي سكه در بورس كالا انجام شود.

 

 

 

اين طرح به‌دليل تعيين نرخ تعادلي و رقابتي براي اين محصول و جلوگيري از ايجاد رانت در شهريور ماه امسال مورد موافقت بانك مركزي قرارگرفت اما از آن زمان تاكنون بانك كارگشايي با اين تصور كه قرار است عرضه سكه طلا از حيطه اختياراتش خارج شود با وجود نامه رسمي بانك مركزي مانع از عرضه سكه در بورس كالا شده است.

اين در حالي است كه كارشناسان معتقدند شيوه عرضه اين محصول در بانك كارگشايي به روش حراج بسته‌هاي 100 سكه‌اي آن هم به‌صورت محدود و در زمان‌هاي مشخص، باعث ايجاد رانت خواهد شد.

در همين رابطه عباس بنازاده، مدير تحقيق و توسعه بورس كالا در گفت‌وگو با همشهري اعلام كرد: سال گذشته نشست‌هاي متعددي با حضور مسئولان بانك مركزي،  بانك كارگشايي و بورس كالا انجام شد و درنهايت بانك مركزي با عرضه سكه در بورس موافقت كرد و طي نامه‌اي اين موضوع را رسما به بانك كار گشايي اعلام كرد.

وي ادامه داد: با وجود دستور بانك مركزي تا اين لحظه بانك كارگشايي به اين دستور تمكين نكرده و به بهانه‌هاي مختلف عنوان مي‌كند كه هنوز دستوري به بانك كارگشايي براي عرضه نقدي سكه داده نشده است.

مدير تحقيق و توسعه بورس كالا تاكيد كرد: بحث اساسي درباره خارج كردن عرضه از دست بانك كارگشايي نيست، بلكه عرضه اين محصول بايد توسط خود بانك كارگشايي در بورس كالا انجام شود بنابر اين مشخص نيست مخالفت مسئولان بانك كارگشايي به چه دليل است.

بنا‌زاده با بيان اينكه عرضه سكه در بانك كارگشايي به‌صورت محدود انجام مي‌شود، تصريح كرد: ما اعتقاد داريم شيوه عرضه سكه در بانك كارگشايي باعث ايجاد رانت مي‌شود؛ چراكه اين محصول در روز‌هاي مشخصي از هفته به‌صورت محدود و 100تايي فقط در تهران انجام مي‌شود به‌طوري كه اگر كسي تقاضاي خرد داشته باشد، نمي‌تواند اقدام به تهيه سكه كند؛

درصورتي‌كه اگر سكه در بورس كالا عرضه شود حتي به تقاضا‌هاي خرد هم در سراسر كشور پاسخ داده خواهد شد و براساس نظام عرضه و تقاضا فروخته خواهد شد؛ به‌طوري‌كه با وجود تابلوهاي بورس كالا در سراسر كشور اگر كسي فقط يك تقاضا هم در بندر عباس داشته باشد، مي‌تواند اقدام به تهيه سكه در بورس كالا كند.

رئيس بانك كارگشايي: بورس كالا ،سكه را از بانك مركزي بگيرد و پخش كند

رئيس بانك كارگشايي گفت: اين بانك مجري بخشنامه‌هاي بانك مركزي است و بورس كالا مي‌تواند سكه را از بانك مركزي گرفته و پخش كند. علي عادلي در گفت‌وگو با ايسنا درباره اظهارات مدير توسعه بازار بورس كالا كه بانك كارگشايي را متهم به تمكين نكردن از دستور بانك مركزي براي عرضه نقدي سكه در بورس كرده بود،

گفت: اگر بورس كالا، موافقت‌نامه بانك مركزي را در اين زمينه دارد سكه را از بانك مركزي تحويل بگيرد و اقدام به پخش آن كند. وي افزود: بانك كارگشايي در اين زمينه تصميم‌گيرنده نيست بلكه سكه را از بانك مركزي تحويل گرفته و بين خريداران عمده پخش مي‌كند.

► اعدام در انتظار قاتلان کارکنان بی گناه موسسه مهر
تعطيلى ۲موسسه بزرگ پولى متخلف و داراى نفوذ ◄

مطالب مرتبط
بنر