هنوز هم بانک خوب، سرمایه است؟

سه شنبه ، 20 خرداد 1399 ، 13:57
سئوالی که این روزها با کشدار شدن پرونده‌های محاکمات بانکی مطرح می‌شود این است که آیا عملکرد قضایی در سیستم بانکی می‌توانست سنجیده‌تر باشد تا اعتبار و اعتماد یک بانک در آستانه سقوط قرار نگیرد؟ به درست یا غلط، بخش مهمی از اقتصاد ایران بر روی بانک‌ها بنا شده است و اگر برخوردهای حقوقی و قضایی، ظرایف موضوع رعایت نشود، خسارت‌هایی که به اقتصاد و از آن مهم‌تر اعتماد عمومی وارد می‌شود جبران ناپذیر خواهد بود.هیچ‌کس در برخورد با مفاسد اقتصادی در هر سطحی و در هر مجموعه‌ای تردید ندارد، اما این امر ناقض اصل دادرسی و رفتار عادلانه و با توجه به شرایط کشور نیست. آیا دریافت مطالبات بانکی، پرداخت بدهی‌ها، عملیات تهاتری و دخالت در وصول بیت‌المال و سپرده‌های مردمی توسط بانک در محوریت مبارزه با فساد از اولویت برخوردار بوده وتمهیداتی برای آسیب ندیدن بانک‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد تا بار روانی کارمندان بانک از ترس انگ و برچسب‌ها کاهش یافته و بانک‌ها از وانهادگی رهانیده و به تعامل با بدهکاران خود بپردازند؟ پاسخ شاید منفی باشد.

به عنوان نمونه در پرونده بانک سرمایه، ۸هزار میلیارد بدهی ۴۰۰نفر، تبدیل به ۱۷هزار میلیارد با سود  وجریمه شده، زیان ۶۰۰میلیارد تومانی بانک تبدیل به ۲۵هزار میلیارد شده و بدهی صفر به بانک مرکزی تبدیل به ۲۰هزار میلیارد تومان شده است. بخشی از علت ماجرا این است که برخوردهای صورت‌گرفته با بدهکاران باعث شده است تعدادی از آنها به زندان بروند به دلیل شرایط قضایی آنها، بانک از انجام تهاتر و دریافت مطالبات معزول است!

در مورد بانک سرمایه می‌توان گفت که زیان انباشته بانک سرمایه به دو برابر زیان انباشته ایران خودرو رسیده است. گزارش عملکرد ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته نشان می‌داد زیان انباشته بانک سرمایه بیش از ۶۳ برابر سرمایه‌اش و میزان بدهی آن حدود سه برابر دارایی‌اش است. این بانک با زیان انباشته ۲۵ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان بالاترین زیان را نسبت به دیگر بانک‌ها دارا است.

بانک سرمایه بیش از شش هزار میلیارد تومان زیان خالص را طی این دوره به ثبت رسانده که نسبت به دوره مشابه سال ۹۷، ۱۵ درصد افزایش داشته است. زیان انباشته بانک سرمایه در پایان آذر ماه ۹۸ به بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ابتدای سال ۹۸، ۳۱ درصد رشد داشته است.

وضعیت سهامداران این بانک نشان می‌دهد که بانک سرمایه از معدود بانک‌هایی بوده که افراد حقیقی جزو سهامدارن آن هستند .صورت‌های مالی ۹ماهه این بانک نشان می‌دهد بدهی بانک سرمایه بیش از دارایی آن بوده، به طوری که این بانک حدود سه برابر دارایی خود بدهی دارد. میزان دارایی بانک سرمایه در پایان آذر ماه ۹۸، ۱۳.۹ هزار میلیارد تومان بوده در حالی که بدهی‌اش به بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بدهی بانک سرمایه به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی طی ۹ماهه ابتدایی ۹۸ بیش از ۳۱ درصد رشد داشته و به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. بر این اساس به نظر می‌رسد علت زیان‌های وحشتناک این بانک ناشی از استقراض از بانک مرکزی است. میزان سپرده‌گذاری در بانک نیز با کاهش مواجه بوده و از ۱۷.۹ هزار میلیارد تومان در ابتدای ۹۸ به ۱۷.۶ هزار میلیارد تومان در پایان آذر ماه امسال رسیده بود.

خوب است که قوه قضائیه به تاثیرات روانی عملکرد خود بر روی بانک‌ها و ضرورت انجام وصول مطالبات در اسرع وقت نیز نگاه ویژه‌ای داشته باشد. البته روند مثبتی در زمان ریاست آیت الله رئیسی بر قوه قضاییه حاکم شده که امید ها را برای اصلاح برخی روند های غلط گذشته تقویت کرده است.

منبع: نوآوران آنلاین


► جزییات پرداخت چک تسهیلات در بانک مسکن
جزئیات جدید تغییرات پایه حقوق کارگران در سال ۹۹ ◄

مطالب مرتبط
بنر