شرایط اخذ ضامن برای پرداخت تسهیلات ازدواج

شنبه ، 24 خرداد 1399 ، 11:04
با توجه به طرح برخی انتقادات در خصوص عدم اجرای مفاد بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور مبنی بر اعطای وام ازدواج پانصد میلیون‌ ریالی با دوره بازپرداخت هفت‌ساله با أخذ یک ضامن معتبر و سفته، روابط عمومی بانک مرکزی به منظور تنویر افکار عمومی، ضمن ارایه گزارشی از عملکرد شبکه بانکی کشور در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، شرایط اخذ ضامن برای پرداخت این تسهیلات را به شرح زیر به اطلاع هموطنان گرامی می رساند:


1 - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اجرای تکالیف قانونی مربوط به تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و به منظور تسریع و تسهیل اعطای قرض‌الحسنه برای ازدواج جوانان، همواره خود را متعهد به همکاری حداکثری با متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج می‌داند و به صورت ویژه طی سنوات گذشته، تلاش‌های بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در این خصوص نمود ویژه‌ای داشته است به نحوی که علی‌رغم ده برابر شدن مبلغ تسهیلات یاد شده در فاصله زمانی سال های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸، تعداد متقاضیان در انتظار أخذ تسهیلات ازدواج در این دوره زمانی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

2-  شبکه بانکی در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۲۶۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج به حدود ۸۴۳ هزار نفر اعطا کرده است که این میزان نسبت به مبلغ تسهیلات مشابه اعطایی در سال ۱۳۹۷ بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است.

 از ابتدای سال جاری تا تاریخ 1399.3.22 نیز علیرغم افزایش سقف فردی تسهیلات از ۳۰۰ میلیون ریال به ۵۰۰ میلیون ریال، تعداد 92 هزار و 450 فقره تسهیلات ازدواج به ارزش بالغ بر ۴۷ هزار میلیارد ریال در شبکه بانکی پرداخت شده  است که از این تعداد 4 هزار و 418 نفر مشمول تسهیلات ایثارگری ازدواج به میزان ۱۰۰۰ میلیون ریال برای هر نفربوده است.
همچنین تعداد متقاضیان در انتظار اخذ تسهیلات ازدواج تا تاریخ 1399.3.22 برابر با 300 هزار و 792 نفر است که از این تعداد، 154 هزار و 240 نفر در مراحل تکمیل پرونده و انعقاد قرارداد جهت خذ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج قرار دارند.

3-  با توجه به تماس‌هاي متقاضيان دريافت تسهيلات ازدواج مبني بر سختگيري رؤساي شعب جهت اخذ ضامن، به منظور سهولت در اجراي طرح مذکور و بهره‌مندي آن دسته از متقاضياني که در استان‌هاي محروم و روستايي بوده و امکان تأمين ضامن مورد نظر شعب از نظر ارائه گواهي تعهدکسراقساط را ندارند، بانک مرکزی از سال ۱۳۹۶ به بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي اجازه داده است حسب مفاد شرايط و دستورالعمل مندرج در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزي به شرح ذیل اقدام نمايند:

الف- چنانچه زوجين در سامانه ازدواج هر دو يک بانک را انتخاب کرده باشند، ارائه يک ضامن معتبر، منوط به کفايت ميزان حقوق دريافتي آن ضامن براي اقساط هر دو قرارداد زوجين امکان‌پذیر است.

ب- چنانچه متقاضي اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به همان بانک دريافت کننده يارانه خود مراجعه کرده باشد، مراتب در چارچوب بخشنامه‌های مربوط به اعطاي تسهيلات به پشتوانه يارانه واريزي قابل اجراست.

پ- چنانـچه متقاضي دريافت ‌تسـهيلات ازدواج، کارمند رسمي ‌يا پيماني ‌دولت، نيروي نظامي و انتظامي، نـهـادها و مـوسسات عمومي (نظير شهرداري‌ و بنياد، کميته‌امداد، هـلال‌احمر) باشد، ارائه گواهي تـعهدکسر اقساط از سازمان مربوطه به همراه ارائه فـيش حقوق و حکم کارگزيني منوط به آن که مانده حقوق نامبرده کفايت کند، پذیرفته شده و نيازي به اخذ ضامن نیست.

ت- ضمانت يک نفر کارمند رسمي، پيماني، بازنشسته دولت، نــيروي نظامي و انتظامي، نـــهـادها و مـوسسات عمومي (نظيرشهرداري‌ و بنياد، کميته امداد، هلال احمر)،کارگر يا کارمند شرکت‌هاي توليدي صنعتي بزرگ و فعال، با ارائـه آخرين فيش حقوقي و حکم کارگزيني و ... امکان پذير مي‌باشد.

ث- ضمانت يک نفر کاسب داراي پروانه کسب که در زمان اعطاي تسهيلات داراي فعاليت اقتصادي داير باشد.

ج- ضمانت‌يک نفر دارنده حساب جاري فعال و خوش حساب که به تأييد وتشخيص شعبه پرداخت‌کننده رسيده باشد .

چ- در مورد متقاضيان تسهيلات در مناطق روستايي، ضمانت يک نفر ساکن روستا که اهليت و صلاحيت وي توسط شوراي اسلامي روستا تاييد شود (ممهور به مهر شورا).

ح- ساير وثايق قابل قبول از جمله دريافت سفته، چک معتبر و سپرده هاي متقاضي و بستگان آنان.

4-  بانک مرکزی در ابلاغ مفاد بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، طی بخشنامه‌های مختلف ضمن ملزم کردن تمامي بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي به پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج از محل مجموع سپرده‌هاي قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاري، تأکید کرده است که پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج در اولويت نخست پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه قرار دارد.

5- بانک مرکزی همواره خود را ملزم به اجرای قانون دانسته و ضمن ابلاغ بخشنامه‌های مربوط به بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي، سازوکارهای لازم برای رسیدگی به شکایات متقاضیان تسهیلات ازدواج را نیز در نظر گرفته است. در همین راستا، متقاضیان تسهیلات ازدواج که در هر مرحله از فرآیند أخذ تسهیلات یاد شده با رفتار مغایر مقررات مواجه شده‌اند، می‌توانند شکایات و تقاضاهای خود را در «سامانه پاسخگويی به شکايات و ارتباط‌ مردمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» ثبت کنند تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.


► بانک مرکزی: قسط ندهید؛ بانک‌ها: قسط با جریمه بدهید!
واکنش مثبت به افزایش سقف تسهیلات در بافت فرسوده ◄

مطالب مرتبط
بنر