بنگاه‌ها برای ثبت‌نام دریافت وام کرونا ۵ روز مهلت دارند

شنبه ، 15 شهریور 1399 ، 12:13

پرداخت تسهیلات به واحدهای آسیب‌دیده از کرونا ادامه دارد و صاحبان مشاغل بیمه شده تا ۱۵ شهریور و مشاغل فاقد بیمه تا پایان شهریور ماه مهلت دارند برای دریافت این وام در سامانه کارا ثبت‌نام کنند.

به گزارش بانکی به نقل از اگزیم نیوز از مهر، پس از شیوع ویروس کرونا و تبعات ناشی از آن بر اقتصاد کشور که منجر به تعطیلی یا نیمه‌تعطیلی بنگاه‌ها شد، دولت تصمیم به ارائه تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا گرفت.

در همین راستا، با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و نظام بانکی، مقرر شد صاحبان مشاغل در ۱۴ رسته شغلی برای دریافت وام مربوط به کرونا، در سامانه کارا ثبت نام کنند.

البته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک میلیون واحد اقتصادی آسیب دیده از کرونا را شناسایی و با ارسال پیامک، آنها را مشمول دریافت تسهیلات حمایتی کرونا اعلام کرد.

در ادامه نیز وزارت کار اعلام کرد که کسب و کارهای فاقد بیمه و کد کارگاهی می‌توانند برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کنند.

ثبت‌نام و تشکیل ۳۹۱ هزار فقره پرونده در سامانه کارا

بر این اساس، آخرین پی‌گیری‌های خبرنگار مهر حکایت از آن دارد که تاکنون بیش از ۳۹۱ هزار مورد ثبت نام بنگاه برای دریافت وام کرونا در سامانه کارا انجام شده که در مجموع حدود ۷۷۵ هزار نفر شاغل را در بر می‌گیرند.

اقدامات مربوط به بررسی پرونده این ۳۹۱ هزار بنگاه از سوی ۱۳ دستگاه اجرایی انجام و مشخص شد این پرونده‌ها مجموعاً ۱۱ هزار ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات را در برمی‌گیرند.

همچنین تاکنون در مجموع حدود ۱۱۵ هزار نفر از شاغلین غیررسمی برای دریافت تسهیلات کرونا ثبت‌نام کرده‌اند که مبلغ ۱۵۱ میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شده است.

شناسایی ۸۴۸ زیررسته آسیب‌دیده از کرونا

تاکنون ۸۴۸ زیر رسته شغلی به شدت آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا شناسایی شده است.

تعداد بنگاه‌های آسیب دیده ذیل ۱۴ رسته منتخب ۳ میلیون واحد است که ۱.۳ میلیون واحد آن بیمه شده و دارای کد کارگاهی و ۱.۷ میلیون واحد فاقد بیمه و کد کارگاهی هستند.

همچنین در این واحدها ۲.۸ میلیون نفر بیمه شده و ۳ میلیون نفر فاقد بیمه مشغول به کار هستند.

مجموع تسهیلات مورد نیاز؛ ۲۳.۵ هزار میلیارد تومان


با توجه به آمار متقاضیان و پرونده‌های ثبت نام شده در سامانه کارا و با توجه به رسته‌های آسیب دیده، جمع تسهیلات مورد نیاز، ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که ۲۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به کسب و کارهای دارای بیمه و نیز شاغلان غیررسمی فاقد بیمه است.

براساس امار ارائه شده، ۳ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نیز به ۱۰۸ شرکت بزرگ حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری اعم از هوایی، ریلی و دریایی اختصاص یافته است.

آخرین مهلت ثبت‌نام صاحبان مشاغل در سامانه کارا

در این بین، با توجه به اینکه سازوکار ثبت‌نام صاحبان مشاغل در سامانه کارا از ۳۰ اردیبهشت‌ماه آغاز شده بود، چندی پیش مهلت ثبت‌نام به اتمام رسید؛ اما به دلیل ابعاد گسترده آسیب‌های کرونا، کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، مهلت ثبت نام وام کرونا را تمدید کرد.

در همین ارتباط مقرر شد، صاحبان مشاغل بیمه شده تا ۱۵ شهریور و صاحبان مشاغل فاقد بیمه تا پایان شهریور ماه مهلت ثبت‌نام داشته باشند.


► بانک رفاه تندیس همایش ملی رضایت مندی مشتریان را دریافت کرد
راهنمای سرمایه‌گذاری در ۵G ◄

مطالب مرتبط
بنر