رونمایی از اولین بانکداری شرکتی باز کشور در بانک صنعت و معدن

چهارشنبه ، 16 مهر 1399 ، 17:50
مراسم رونمایی از خدمات جدید بانک صنعت و معدن، با حضور منصور یوسفی‌نیا معاون برنامه‌ریزی و فناوری بانک و محمد حسن ترابی مدیر روابط عمومی و امور مشتریان با معرفی چهار محصول جدید این بانک با عناوین «سدف»، «هدف»، «پات» و «ساحب» برگزار شد. در این مراسم علاوه بر رونمایی از محصولات جدید بانک، به دو نکته مهم دیگر هم اشاره شد؛ اولین مورد اشاره به اومنی‌چنل شدن کانال‌های بانکی صنعت و معدن و ارائه محصولات یکپارچه به مشتریان بود و دیگری معرفی این بانک به‌عنوان اولین بانکی که بانکداری شرکتی باز در کشور ارائه می‌دهد؛ دستاوردهایی که با همکاری شرکت توسن، به‌عنوان پارتنر بانک، فراهم شده است.

در این برنامه منصور یوسفی‌نیا با اشاره به نقش ۳۰ درصدی که بانک صنعت و معدن در مطالبات حوزه صنعت و معدن در کشور دارد و همینطور مشتریان متفاوتی که نسبت به دیگر بانک‌ها دارد، گفت که مفاهیم بانکداری دیجیتال برای آنها کمی متفاوت است و نباید با تفکری که بانک‌های دیگر نسبت به توسعه بانکداری دیجیتال دارند، حرکت کنند. در ادامه یوسفی‌نیا به همکاری بانک صنعت و معدن با شرکت توسن اشاره کرد و توضیح داد: «از سال ۹۶، کر ما توسط این شرکت توسعه پیدا کرد و با همکاری توسن به پلتفرمی دست پیدا کردیم که به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوآور امکان تولید و ارائه محصول در سندباکس ما را فرهم می‌کند.»

او در ادامه بانکداری باز را جزو اولویت‌های بانک عنوان کرد که یکی از مهمترین پایه‌های آن، ایجاد یکپارچگی در کانال‌های ورودی است. در همین راستا یوسفی‌نیا از یکپارچگی کانال‌های اینترنت بانک و همراه بانکشان گفت که با عناوین «سدف» و «هدف» در محصولات جدید بانک قرار گرفته‌اند.

سدف (سامانه دیجیتال فرایندی) که نسل جدید سامانه اینترنت بانک صنعت و معدن است و با تاکید بر اجرای غیرحضوری فرایندهای بانکی بر پایه بانکداری باز راه‌اندازی شد. ویژگی‌های این سامانه عبارت‌ است از:

  • قابلیت منحصربه‌فرد ارائه خدمات در کانال‌های یکپارچه
  • سرعت در تهیه و ارائه سرویس به مشتری با مشارکت نوآوران در صنعت آی‌تی
  • ایجاد فرایند مشترک بین بانک و مشتری
  • واسط کاربری برپایه ویجت
  • پشتیبانی از فراموشی رمز و حتی ثبت‌نام با اعتبارسنجی دوعاملیتی

هدف (همراه بانک دیجیتال فرایندی)، سامانه جدید همراه بانک صنعت و معدن که با سرعت عملیاتی بالا رویکردی نو در مسیر بانکداری دیجیتال فراهم کرده است. ویژگی‌های این سامانه عبارت است از:

  • احراز هویت با داده‌های بیومتریک
  • رویکرد فرایند در کانال‌های یکپارچه
  • قابلیت پشتیبانی از واسط کاربری چندزبانه
  • مستقل بودن تغییرات بدون نیاز به بروزرسانی

به گفته شهرام ارباب معروف، رئیس اداره فناوری‌های نوین بانکی بانک صنعت و معدن، سامانه‌های هدف و سدف دستاوردهای جدیدی داشتند که در توضیح بیشتر گفت: «اولین نکته، ارائه محصولات از محیط مشتری است و نیازی به مراجعه مشتری به شعبه نیست. با توجه به توسعه محصولات بر بستر اومنی چنل، از امکاناتی بهره‌مند شدیم به اسم ویجت و ویستور (ویجت استور). به این ترتیب می‌توانیم از شرکت‌های نرم‌افزاری دعوت کنیم که ارائه محصولات با خلق ایده‌های متفاوت داشته باشند تا بعد از بررسی‌هایی که از سمت بانک رویشان انجام می‌شود، درنهایت در ویستور قرار بگیرند.»

دو اتفاق دیگری که در این بانک و در راستای دیجیتالی شدن اتفاق افتاد، معرفی محصولات پات (پذیرش اینترنتی تسهیلات) و ساحب (سامانه اعتبارات حدی بانک) است که به گفته یوسفی‌نیا این دو محصول در راستای ایجاد شعبه مجازی بانک هستند تا دیگر نیاز به مراجعه حضوری مشتری نباشد. در توضیح بیشتر این دو محصول باید گفت که پات در جهت توسعه خدمات غیرحضوری و سرعت بخشیدن به پذیرش درخواست تسهیلات مشتریان حقوقی بانک راه‌اندازی شده است و ساحب سامانه‌ای است که فرایند حد اعتباری را به‌صورت غیرحضوری در اختیار مشتری قرارمی‌دهد.

معاون برنامه‌ریزی و فناوری بانک با اشاره به اینکه محصولات جدید در بانک برپایه ویجت است و نه اپلیکیشن، می‌گوید: «وقتی محصولات بر پایه اپلیکیشن باشد، مشتری هر بار که خدمت جدیدی ارائه شود باید مجددا لاگین کند و تایید هویت انجام شود ولی هنگامی که مبتنی بر وجیت باشد، یک بار که مشتری در موبایل و اینترنت بانک وارد شود، می‌تواند محصولاتش را drag and drop کند. مشتری به یک کانال محدود نیست و می‌تواند فرایندهایش را در یک کانال شروع کند و مابقی را از طریق کانال‌های دیگر ادامه دهد. هدف ما این است که دسترس‌پذیری، امنیت و کارایی را به مشتری ارائه دهیم.»

به عقیده احمد آهی مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک صنعت و معدن، این بانک، اولین بانکی است که سیستم‌هایی را روی زیرساخت اومنی‌چنل عملیاتی کرده است. او با اشاره به تفاوت میان اومنی‌چنل و مولتی‌چنل، می‌گوید: «از زمانی که تحول دیجیتال در دنیا و ایران جدی شد، وزارت اقتصاد به بانک‌ها ابلاغ کرد که به سمت بانکداری دیجیتال بروند. در این راستا یکی از مهمترین زیرساخت‌ها بحث اومنی‌چنل است و با مولتی‌چنلی که همه بانک‌ها دارند، تفاوت دارد. مولتی‌چنل شامل چندین کانال سرویس‌دهی می‌شود که هر کدام در بک‌اند به کربنکینگ متصل هستند وعملیات را به‌صورت مستقل انجام می‌دهند ولی لزوما یکپارچه باهم نیستند. در ساختار اومنی‌چنل، این چنل‌ها باهم یکپارچه هستند و با یکدیگر ارتباط دارند. این ارتباط، تجربه جدید و منحصر به فردی برای بانک صنعت و معدن، که فرایندهای پیچیده‌تری دارد، ایجاد می‌کند. این یکپارچگی از الزامات بانکداری دیجیتال در دنیا است که بانک صنعت و معدن برای اولین بار و با همکاری شرکت توسن توانست آن را عملیاتی کند.»

ارائه بانکداری شرکتی باز برای اولین بار در کشور

به گفته آهی، در راستای ابلاغی که از سمت وزارت اقتصاد و در راستای حرکت به سمت بانکداری دیجیتال، به بانک‌ها شده بود، بحث واگذاری بخشی از عملیات خدمات بانکی به شرکت‌های فین‌تک و آی‌تی هم مطرح شد تا درجه شخصی‌سازی و پویایی و سرعت تولید سیستم بالا رود و در نهایت منجر به جلب رضایت بیشتر مشتری شود. در این باره یوسفی‌نیا توضیح می‌دهد: «ما بستر را باز کردیم؛ یعنی بانکداری باز را برجسته کردیم و این امکان را فراهم کردیم تا شرکت‌های استارت‌آپی بیایند و تولید محصول داشته باشند.» به گفته یوسفی‌نیا، آنها در بانک صنعت و معدن توانستند فرایندها را آزاد کنند و به استارت‌آپ‌ها این امکان را دادند با وارد شوند و در بخش‌های مختلف محصولاتی را تولید کنند. به گفته او دیجیتالی کردن بخش‌های مختلف فرایند، یکی از کارهای ارزشمندی است که برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده و فرصتی است در حوزه بانکداری شرکتی تا شرکت‌های فناور بتوانند در این عرصه قدم بگذارند.

یوسفی‌نیا هم در این‌باره به همکاری این بانک با شرکت فرابوم اشاره کرد که از سال گذشته آغاز شده و از طریق آن توانستند سرویس‌هایشان را در حوزه خرد آزاد کنند و سمت ERP مشترک ببرند. آهی هم در توضیح بیشتر به همکاری میان بانک صنعت و معدن و بانک ملی اشاره کرد و گفت: «اولین بانکی بودیم که در بهمن‌ماه سال گذشته، با همکاری بانک ملی، انتقال وجه از طریق ERP همکاران سیستم را انجام دادیم و قصد داریم به اکثر ERPهای معروف کشور این اتصال را برقرار کنیم تا بتوانیم تجربه متفاوتی در حوزه بانکداری باز برای مشتریانمان، با تمرکز بر مشتریان حقوقی، ایجاد کنیم.»

یوسف رجبیان، مدیر دپارتمان پشتیبانی مدرن شرکت توسن هم با اشاره به اینکه بانک صنعت و معدن اولین بانکی است که در کشور بانکداری شرکتی باز ارائه می‌دهد و همینطور مشتریان متفاوت و بزرگی که بانک دارد و اینکه خود این مشتریان امکان پیاده‌سازی محصولات را دارند، توضیح داد: «شاید در بانک‌های دیگر که مشتریان حقیقی دارند، امکان توسعه محول توسط آن مشتریان فراهم نباشد ولی در بانک صنعت و معدن، مشتری می‌تواند خودش برای خودش در پلتفرم سدف و هدف بانک، ویجت تولید کند. به عبارتی مشتری می‌تواند با توجه به نیازی که دارد و در راستای برطرف کردن آن، توسعه محصول بدهد؛ بدون اینکه نیاز باشد از بانک کانال مجزا بگیرد و محصول مجزا توسعه بدهد. درواقع مشتری می‌تواند با سلیقه خودش نیازهایش را شخصی‌سازی کند.»

► قیمت سکه به ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید
فهرست شرکت‌های پرداخت‌یار به‌روز شد / حذف نام بیش از ۳۰ شرکت از سایت شاپرک ◄

مطالب مرتبط
بنر