نگاهی به سامانه مدیریت یکپارچه کارت اعتباری داتین در گفت‌وگو با معاون فروش و امور مشتریان داتین

چهارشنبه ، 23 مهر 1399 ، 21:20
خبر همکاری داتین و پرداخت نوین در حوزه فروش مجوز سامانه سوئیچ صادرکنندگی و کارت اعتباری به تازگی منتشر شد و حالا داتین علاوه بر شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا وابسته به بانک ملی، زیرساخت‌های کامل نرم‌افزاری را برای صدور کارت اعتباری در شرکت پرداخت نوین نیز پیاده‌سازی می‌کند.

داتین از شرکت‌های نرم‌افزاری فعال و مطرح در ارائه راهکارهای بانکداری، بیمه و پرداخت است که تمامی زیرساخت‌های نرم‌افزاری لازم را برای پیاده‌سازی کارت‌ اعتباری در اختیار دارد. این شرکت از پنج سال گذشته تاکنون در همکاری با شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا زیرساخت‌های کامل نرم‌افزاری این پروژه را در اختیار بانک ملی قرار داده و این بانک به واسطه زیرساخت‌های کامل نرم‌افزاری داتین، کارت‌های اعتباری را برای مشتریان خود صادر کرده است.

برای آشنایی بیشتر با تجربیات داتین در حوزه کارت اعتباری و همین‌طور آشنایی با ویژگی‌ها و قابلیت‌های سامانه کارت اعتباری این شرکت، با فرهنگ فرزان؛ معاون فروش و امور مشتریان داتین صحبت کردیم. به گفته فرزان، کارت اعتباری از همان ابتدا جزو راهکارهای این شرکت در حوزه پرداخت بوده و بانک پاسارگاد به عنوان اولین بانک و سایر بانک‌های طرف قرارداد داتین هم از مدت‌ها قبل از این محصول استفاده و کارت اعتباری صادر می‌کند.

فرزان در شروع صحبت‌هایش نحوه شروع همکاری داتین با بانک ملی و شرکت پیشگامان پویا را این‌طور توضیح می‌دهد: «سال 94 بانک ملی، شرکت پیشگامان پویا را به‌عنوان مامور حوزه کارت اعتباری معرفی کرد؛ به عبارتی تمامی فرایندهای مربوط به کارت اعتباری سمت شرکت پیشگامان پویا رفت و به متولی مباحث مربوط به کارت اعتباری تبدیل شد. این شرکت مناقصه‌ای برگزار کرد و داتین در آن مناقصه برنده شد. از آنجایی که پیشگامان پویا بانک نبود، به همین خاطر به یک سیستم مستقل نیاز داشت که بدون نیاز به هیچ سامانه دیگری بتواند به طور مستقل کار کند. ما حجم زیادی از توسعه‌ها را انجام دادیم و درنهایت این سامانه در اواخر سال 94 به مجموعه پیشگامان تحویل داده شد. باتوجه به مسئولیتی که بانک ملی برعهده این شرکت قرار داده بود، پیشگامان پویا از سال 95 شروع به صدور کارت اعتباری کرد و تقریباً طی یک سال و نیم، بالغ بر سیصد و پنجاه هزار کارت اعتباری توسط این بانک صادر شد.»

صدور کارت‌های اعتباری در این بانک در برهه‌ای از زمان کاهش یافت ولی از امسال تمرکز جدی دوباره روی آن قرار داده شده است. به گفته فرزان مهم‌ترین دلیل این تمرکز و توجه تازه، بخشنامه بانک مرکزی است که به بانک‌ها تکلیف شده است تسهیلات خردشان را در قالب کارت اعتباری ارائه دهند. از طرف دیگر با رشد بورس و بازار سرمایه و قابل توجه شدن ارزش سهام عدالتی که در دست اقشار مختلف جامعه بود، موضوع کارت‌های اعتباری مبتنی بر ضمانت سهام عدالت، توجه به این حوزه بیش از پیش جدی‌ شد.


قابلیت‌های سامانه مدیریت کارت اعتباری داتین

شرکت داتین توانسته طی سال‌ها تجربیات بسیار خوبی در حوزه کارت اعتباری به دست آورد و نتیجه و ماحصل این تجربیات را می‌توان در سامانه مدیریت یکپارچه کارت اعتباری این شرکت مشاهده کرد. به گفته فرزان، قابلیت مستقل بودن این سامانه و در عین حال سرویس‌های متنوعی که در حوزه بانکداری ارائه می‌دهد، باعث شد تا بانک‌ها بتوانند به‌خوبی از آن استفاده کنند. او در ادامه معرفی ویژگی‌های این سامانه می‌گوید: «بخش‌بندی ستادی و شعبه‌ای و تمام سطوح دسترسی و تقسیم‌بندی در این سامانه تعریف شده است. امکانات جدیدی نیز قرار داده‌ایم تا شرکت‌های بیمه هم بتوانند محصولات پیرامون کارت اعتباری ارائه ‌دهند. تعریف پروفایل‌های محصولات مختلف، یکی دیگر از ویژگی‌های قابل اجرا در این سامانه است. به این ترتیب هنگام صدور کارت می‌توانید موارد مختلفی را تعیین کنید؛ ازجمله اینکه بازه تنفس کارت چه زمانی باشد، چه زمانی صورت حساب صادر شود، کارت با سود یا بدون سود باشد، بازپرداخت آن یکجا باشد یا اقساطی، کارت‌ها یک‌بار مصرف باشند یا نباشند و غیره.

مزیت دیگر سیستم از نظر طراحی و معماری، نیازمندی بسیار کم منابع سخت‌افزاری است که قطعاً در شرایط حال حاضر کشور امتیاز ویژه‌ای برای مجموعه‌های بهره‌بردار این سیستم ایجاد خواهد کرد.

به گفته معاون فروش و امور مشتریان داتین سعی شده تا حد بسیار زیادی در این سامانه به تمام نیازمندی‌هایی که بانک‌ها و شرکت‌ها در حوزه کارت اعتباری دارند، پاسخ داده شود. در حال حاضر بیش از 3200 شعبه بانک ملی و حدود  16 هزار کاربر که در این شعب وجود دارند، به این سیستم متصل هستند و از آن بهره می‌برند.

علاوه بر قابلیت‌هایی که به آنها اشاره شد، فرزان دو ویژگی خاص و منحصربه‌فرد این سامانه را در بازار عنوان می‌کند؛ ویژگی نخست، فرایندها و قابلیت‌های که در این سامانه وجود دارد و به نیاز مجموعه‌ها پاسخ می‌دهد و ویژگی بعدی، معماری و طراحی بسیار انعطاف‌پذیری است که باعث می‌شود به‌راحتی قابلیت‌های جدیدی اضافه کرد و آن را توسعه داد.


► محاسبه نرخ سود بانکی؛ بانک‌ها چقدر به سپرده‌ها سود می‌دهند؟
حباب دلار امروز می‌ترکد؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر