پول چطور به وجود آمد؟

دوشنبه ، 6 بهمن 1399 ، 14:28

در جوامع نخستین، تحصیل انواع کالاهای تولید شده جهت مصرف فقط از راه تعویض کالا (معامله پایاپای) امکان داشت و این مبادله با مشکلات بسیاری همراه بود، از جمله:

  1.     تعیین ارزش کالا
  2.     تعیین خریدار و فروشنده
  3.     غیر قابل تقسیم بودن برخی کالاها
  4.     هزینه حمل و نقل کالاها
  5.     فسادپذیری برخی کالاها

برای حل چنین مشکلاتی بشر در ابتدا اشیا و یا کالاهایی را به عنوان واسطه به جهت تعیین ارزش کالاها انتخاب کرد که بسنگی به نوع فراوانی آن شی یا کالا در آن منطقه یا شهر داشت. (مثل صدف در سواحل دریا و گوسفند و گاو در نواحی کوهستانی و معتدل)

گرچه با انتخاب کالای واسطه برخی از مشکلات اساسی فوق ظاهرا حل شده بود اما گاهی کالای واسطه نیز به دلیل غیر قابل پخش بودن مانع انجام معاملات کچک می گردید و یا به علت حجم زیاد و ارزش کم، آن نقش اساسی را که ذخیره کالای واسطه تا زمان احتیاج به معامله بایستی دارا باشد، غیر ممکن می ساخت. زیرا در بعضی مواقع نگهداری از کالای واسطه به سبب فسادپذیری امکان نداشت.

تنوع تولید و نیاز بشر به تولیدات مختلف در سیر گسترش اقتصاد کشورها موجب پیدایش یک وسیله اقتصادی مورد قبول عامه به نام پول گردید.

اختراع پول مشکلات موجود در مبادله کالاها را برطرف ساخت. مفهوم واژه پول دقیق و محدود نیست، گرچه از پول در مکالمات روزمره به معنی سکه و اسکناس رایج نام برده میشود، اما پول فقط به سکه و اسکناس رایج محدود نمی گردد. زیرا اسکناس و سپرده های قابل برداشت با چک کار یکسانی را انجام می دهند. در حالی که مفهوم پل به معنی اسکناس خیلی محدود است اما در مقابل، مترادف با ثروت، بسیار گسترده است زیرا اموال منقول و غیرمنقول، سهام ، اوراق قرضه و مشارکت و خلاصه همه انواع دارایی ها را شامل می گردد.


از کتاب دانش علوم بانکی

► راهکار کاهش هزینه تامین مالی مسکن برای مشتریان
پرداخت بیش از 20 هزار و 702 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از سوی بانک رفاه کارگران ◄

مطالب مرتبط
بنر