ایجاد هاب منطقه‌ای و بانکی برای تسهیل مبادلات ارزی در اوراسیا

دوشنبه ، 13 بهمن 1399 ، 16:24
رئیس اداره کل ارز بانک صادرات ایران گفت: با گذشت دو دهه از شکل‌گیری اتحادیه اقتصادی اوراسیا، نظام بانکی و فضای تعاملی بانکی به طور متناسب عمق نیافته است. به همین دلیل ایجاد یک هاب منطقه‌ای در اوراسیا برای پیگیری جدی این موضوع ضرورت دارد.

به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، افشین خانی در پنل تخصصی نشست دیپلماسی اقتصادی ایران و اوراسیا که با هدف بررسی و رفع مشکلات و موانع نقل و انتقال ارز و تسویه وجوه بانکی برگزار شد، با بیان این پیشنهاد، افزود: نظام بانکی ایران و کشورهای این منطقه ظرفیت و قابلیت‌های لازم برای تشکیل و تحقق این امر و افزایش تعاملات را دارند.

وی تصریح کرد: باید به سمت تأسیس بانک‌های مشترک حرکت کنیم و نقش بانک‌های مرکزی‌های عضو بسیار تسهیل‌کننده است.

رئیس اداره کل ارز بانک صادرات ایران تاکید کرد: ایجاد بانک مرکزی مشترک و افزایش تعامل بین کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا سهولت در نقل و انتقال ارز را فراهم می‌کند.

وی امکان مبادلات تهاتری کالا بین کشورهای این اتحادیه را نیز مثبت ارزیابی کرد و در عین حال گفت: باید دید چه‌طور می‌توان تهاتر‌گرها را به هم متصل کرد. بزرگترین مشکل موجود در این زمینه ذخیره ارزش است که باید از طریق ایجاد توازن تراز تجاری حوزه واردات و صادرات برقرار شود.

خانی همچنین با اشاره به ضرورت استفاده از ارز محلی و مشترک در بین اعضای این اتحادیه، گفت: انتظار داریم شرایط استفاده از ارزهای محلی و پوشش تبادلات برای مبادلات تجاری بین بانک‌های این اتحادیه فراهم شود.

خانی در این نشست که با حضور مقامات، سفرا و رایزن‌های اقتصادی و مدیران و کارشناسان اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا برگزار شد، ظرفیت‌های بانک صادرات ایران در حوزه مبادلات ارزی و حضور شعب خارجی این بانک را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: بانک صادرات ایران در ۱۱ کشور جهان شعبه دارد.بزرگترین شبکه شعب خارجی را در بین بانک‌های ایرانی دارد و از پیشینه بیش از ۶۰ سال در حوزه بانکداری بین‌الملل برخوردار است.

رئیس اداره کل ارز بانک صادرات ایران  حضور شعبه این بانک در شهر تاشکند پایتخت ازبکستان را خاطرنشان کرد و افزود: بانک صادرات تاشکند به عنوان یک بانک مستقل، پتانسیل قابل توجهی در ارائه خدمات ارزی از جمله صدور ضمانت‌نامه‌های شرکت در مناقصه و خدمات فنی – مهندسی، پذیرش بروات صادراتی و ثبت بروات اسنادی وارداتی دارد.

وی در عین حال تاکید کرد: تا زمانی که هاب منطقه‌ای و بانکی به منظور تسهیل مبادلات ارزی بین بانک‌های کشورهای عضو شکل نگیرد،  چندان نمی‌توان به گسترش فضای همکاری امیدوار بود.

خانی خواستار تعیین یک شعار بانکی و مالی برای قرار گرفتن در دستور کار  تفاهم‌نامه همکاری کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد.

رئیس اداره کل ارز بانک صادرات ایران همچنین در حاشیه برگزاری این نشست در خصوص کمک این بانک به حل مشکلات ارزی بازرگانان ایرانی در منطقه اوراسیا گفت: با وجود تنگناهای بین‌المللی، بانک صادرات ایران در حوزه فعالیت‌های ارزی رشد قابل توجهی دارد. در کنار این فعالیتها، شبکه گسترده صرافی سپهر بانک صادرات ایران نیز فضایی را ایجاد کرده که در کنار مدیریت وجوه ارزی صادرکنندگان، می‌توانیم فرآیندهای نقل و انتقال ارزی را که امروز مشکل عموم تجار و بازرگانان است، برای واردات کالا انجام دهیم.

وی اظهار کرد: این خدمت نه تنها برای مشتریان بانک صادرات ایران بلکه برای چند بانک دیگر کشور نیز توسط صرافی سپهر بانک صادرات ایران انجام می‌گیرد. علاوه بر این، در فرآیندهای فروش، انتخاب ابزار پرداخت و مشاوره‌ مختلف در حوزه تجارت بین‌الملل، امکانات مناسبی در بانک صادرات ایران وجود دارد که می‌توان برای نقل و انتقالات ارزی به فعالان اقتصادی و بازرگانی ارائه کرد.

خانی تاکید کرد: بانک صادرات ایران در فضای رقابتی ارئه خدمات ارزی، همواره تلاش کرده تا امکان نقل و انتقال ارز را با توجه به تجربه و پتانسیل همکاران ارزی خود، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر از رقبا برای مشتریان خود فراهم کند.

رییس اداره کل ارز بانک صادرات ایران اظهار کرد: روش ما برای کاهش دادن هزینه مبادلات این است که تنها به صورت انتفاعی به این فرآیند نگاه نکنیم و نگاهی برنده – برنده ترسیم کرده، صرافی را برای کمک به رفع محدودیت‌های موجود مورد استفاده قرار ‌دهیم تا خلأ های موجود را پر کنیم و تنها دنبال انتفاع بانکی نیستیم.

وی از چند برابر شدن حجم فعالیتهای ارزی صرافی سپهر بانک صادرات ایران در سال ۹۸ و ۹۹ خبر داد و گفت: این نتیجه نشآت گرفته از همین سیاست است که بانک صادرات ایران همواره به دنبال کاهش هزینه‌ها و ارایه بهترین خدمات است.


► حمایت 70 میلیاردی بانک کشاورزی از کارخانه 500 تنی بسته بندی مواد غذایی در گیلان
پرداخت 191 هزار ميليارد ريال تسهيلات به شرکت های دانش بنیان ◄

مطالب مرتبط
بنر