حداقل حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان در سال 1400

شنبه ، 28 فروردين 1400 ، 14:46

جلسه تعیین حقوق امشب (۲۳ اسفند ۹۹) انجام و نتیجه آن توسط وزیر کار اعلام شد. آخرین اخبار و اطلاعات را درباره افزایش حقوق کارگران و حداقل دستمزدها را در همین صفحه دنبال کنید.


حداقل دستمزد کارگران 1400 چقدر خواهد شد؟ این سوالی است که این روزها بسیار پرسیده می‌شود. اگر یادتان باشد سال قبل در همین روزها، جلسه تعیین حداقل حقوق کارگری چندباری بی‌نتیجه رها شد و حتی به سال ۹۹ موکول شد و در آخر با افزایش ۲۱ درصدی موافقت و در ۲۷ فروردین ۹۹ توسط وزارت کار ابلاغ شد. اما حکایت میزان افزایش حداقل دستمزد کارگران 1400 فرق می‌کند. همه چیز سریع تعیین و مشخص شده و فقط تصمیم‌گیری درباره حق مسکن می‌ماند که آن هم در جلسه هیئت دولت انجام می‌شود.


حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال 1400

حداقل حقوق و دستمزد کارگران 1400 مشخص شد و ردیف‌های آن به شرح زیر است. بعد از مشخص شدن جزئیات بیشتر، این مطلب به‌روزرسانی خواهد شد؛


دستمزد روزانه: ۸۸۵,۱۶۵ ریال

دستمزد ماهیانه: ۲۶,۵۵۴,۹۲۵ ریال

پایه سنوات: ۱,۴۰۰,۰۰۰ ریال

بن: ۶,۰۰۰,۰۰۰ ریال

مسکن: ۴,۵۰۰,۰۰۰ ریال

به این ترتیب و با توجه به رقم‌هایی که تاکنون منتشر شده، حداقل دستمزد کارگران در سال 1400 حدود ۴ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان برای خانواده ٣ نفری خواهد بود. در واقع حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال 1400 حدود ٣٩ درصد افزایش خواهد داشت.


افزایش حقوق کارمندان دولت در بودجه سال 1400

بد نیست بدانید بر اساس بودجه 1400 میزان افزایش کارمندان دولت و سازمان‌ها و نهادهای وابسته و خلاصه همه حقوق‌بگیران دولتی (شامل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات)، ۲۵ درصد پیش‌بینی شده است.


یعنی برخلاف تصمیم‌گیری سال گذشته، امسال میزان افزایش حقوق کارگران از کارمندان بیشتر خواهد بود. 


جزئیات حقوق و دستمزد کارگران در سال 1400

هرچند شاید همان عدد و رقم‌های بالا کفایت کند ولی برای ثبت در تاریخ و راه انداختن مشکل کارفرمایان سختگیر(!) بر اساس آنچه از تصمیمات شورایعالی کار منتشر شده، جزئیات دستمزد کارگران در سال 1400 به این شرح است؛


دستمزد روزانه: 885٬165 ریال

دستمزد ماهیانه: 26٬554٬925 ریال

پایه سنوات: 1٬400٬00 ریال

بن: 6٬000٬000 ریال

مسکن: 4٬500٬000 ریال

حق اولاد: 2٬655٬141 ریال

جمع حقوق: 41٬907٬077 ریال

سایر سطوح: 26% + 2٬483٬555 (ماهیانه) ریال

محاسبه اضافه کاری شب کاری و جمعه کاری در سال 1400

یک ساعت اضافه کاری: 169٬062 ریال

یک ساعت جمعه کاری: 48٬303 ریال

یک ساعت شب کاری: 42٬265 ریال

حق شیفت 10% در ازای 30 روز شیفت صبح و عصر: 2٬655٬495 ریال

حق شیفت 15% در ازای 30 روز شیفت صبح، عصر و شب: 3٬983٬242 ریال

حق شیفت 22.5% در ازای 30 روز شیفت صبح و شب یا عصر و شب: 5٬974٬863 ریال

حق شیفت 35% در ازای 30 روز شیفت ثابت (23 تا 6): 9٬294٬232 ریال

 

حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال 99

نمایندگان کارگری حاضر در جلسه، حاضر به توافق با دولتی‌ها و کارفرمایان نشدند و بدون امضای صورت‌جلسه، جلسه را ترک کردند. مزد تصویب‌شده به شرح زیر است:


افزایش حداقل دستمزد: ۲۱ درصد

بن ماهیانه: ۴۰۰ هزار تومان

مبلغ مزد روزانه: ۸۰,۹۶۱ تومان

پایه سنوات: ۱۷۵ هزار تومان

مسکن ماهانه: ۲۰۰ هزار تومان

افزایش سایر سطوح: ۱۵ درصد به‌اضافه روزانه ۳۰۳۳ تومان

با توجه به رقم‌های تصویب‌شده، دریافتی یک کارگر مجرد برای سال ۹۹، حدود ۲ میلیون و ۶۰۵ هزار تومان خواهد بود. حالا با این تصمیم‌های تازه، در حقیقت حداقل حقوق کارگران در امسال، ۲۶ درصد افزایش یافته است.


[بخشنامه ابلاغ مزد توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی صادر شد و می‌توانید متن آن را در انتهای همین مطلب بخوانید.]


 


مبنای حداقل دستمزد کارگران 99 چیست؟

به طور معمول «نرخ تورم» نقش مهمی در تعیین حداقل دستمرد و به تناسب آن، افزایش حقوق سالانه دارد. یعنی نحوه محاسبه حقوق و دستمزد [در همه سال‌ها و از جمله سال 99] باید چنین می‌بود که نرخ تورم ضربدر حداقل دستمزد سال گذشته شود. اما در بودجه ارسالی به مجلس افزایش 15 درصدی حقوق و دستمزد در سال 99 مشخص شده (مبنایی که دولت برای کارمندان خود در نظر گرفته است) که بیانگر این مهم است که نرخ تورم و معیارهای ماده 41 قانون کار توسط شورای عالی کار در محاسبات نقشی نداشته است. پیش از تعطیلی مجلس (برای شیوع کرونا) نمایندگان در حال رایزنی برای افزایش حداقل دستمزد کارگران 99 بودند که به سرانجامی نرسید.


هر ساله چانه‌زنی‌ها تا آخر سال بین اعضای شورای عالی کار، مجلس و سازمان برنامه و بودجه و سایر نهادهای مرتبط  ادامه دارد و اعلام میزان دقیق افزایش حقوق کارگران به طور نهایی و قطعی بعد از تصویب  آن در شورای عالی کار و هیات وزیران به سازمان‌ها ابلاغ می‌شود. اینجا تا تعیین نهایی این رقم، دو سناریوی مطرح شده در دولت و مجلس را می‌خوانید.


 


پیشنهاد دولت برای حداقل دستمزد کارگران در سال 99

همنطور که پیشتر هم اشاره شد تاکنون حرف‌های ضد و نقیض بسیاری در این باره زده شده و در لایحه بودجه سال ۹۹ که آذر ۹۸ به مجلس ارائه شده، بندی در خصوص افزایش دستمزد کارگران در سال آینده وجود دارد و در این بند این‌‏گونه آمده که «افزایش حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار 15 درصد تعیین خواهد شد، رقم قطعی افزایش به تصویب شورای عالی کار خواهد رسید.» با این تفاصیل به نظر می‌رسد افزایش ناقابلی برای حقوق و دستمزد کارگران انجام شود و حداقل دستمزد کارگران باز هم رقم چندان چشم‌گیری نباشد. سال گذشته شورای‌عالی کار روز ۲۸ اسفند ۹۷، حداقل دستمزد سال ۹۸ را به اتفاق آراء یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۸۸۲ تومان تعیین کرد که با مزایا (بن کارگری، حق مسکن، پایه سنواتی و…) به یک میلیون و ۸۷۶ هزار و ۸۸۲ تومان رسید.


حال بر اساس پیشنهاد اولیه بودجه، 15 درصد یعنی 281 هزار تومان ناقابل را به آن اضافه کنید، حاصل حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۹ با مزایا می‌شود: 2 میلیون و 158 هزار و 414 تومان


 


پیشنهاد حداقل دستمزد کارگران 99 بر اساس نرخ تورم 98

آنچنان که بر همگان پیداست دولت و در راس آن وزارت کار نقش تعیین‌کننده‌ای در شورای عالی کار دارد. تمامی مسئولان و دست‌اندرکاران این حوزه همگی از همان 15 درصد به عنوان متوسط افزایش حقوق در سال آینده یاد می‌کنند که هیچ تناسبی نه با هزینه‌های معمول خانوار دارد و نه هیچ ارتباطی با نرخ تورمی که خود بانک مرکزی در مقاطع مختلف اعلام کرده. این در حالی است که بانک مرکزی نرخ رسمی تورم برای مهر امسال را ۴۲ درصد اعلام کرد و مرکز آمار نرخ تورم بهمن را ۳۷ درصد محاسبه کرد.


اما اگر و تنها اگر مبنای افزایش حقوق‌ها را نرخ تورم 40 درصد (میانگین تقریبی تورم امسال با توجه به افزایش قیمت‌ها و گرانی انفجاری بنزین) بگیریم، باید حداقل دستمزد کارگران در سال 99 چنین عددی باشد که -تا حدودی- عادلانه است ولی بسیار دور از انتظار و نشدنی: 2 میلیون و 627 هزار و 635 تومان


شورای عالی کار چه زمان تصمیم می‌گیرد؟

بر اساس ماده 41 قانون کار، تعیین حداقل حقوق کارگران بر عهده شورای عالی کار است:‌ «شورای عالی کار همه ساله موظف است میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به معیارهای ذیل تعیین کند: ۱- حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود. ۲- حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده را که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود، تامین کند.»


اعضای این شورا شامل ۳ نماینده كارگران، ۳ نماینده كارفرمایان و ۳ نماینده دولت به ریاست وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی است. متولی برگزاری جلسات شورای عالی کار، معاون وزیر کار است که دبیری این شورا را هم بر عهده دارد. این شورا البته میزبان اعضای غیررسمی بسیاری می‌شود و فعلا ۲۶ اسفند آخرین زمانی است که برای برگزاری اولین جلسه آن تعیین شده است. تجربه نشان داده که بحث‌های این شورا آنچنان طولانی و پرتب‌وتاب است که در یک جلسه توافقی به دست نمی‌آید. برای همین باید حداقل دستمزد کارگران در فروردین سال ۹۹ را «علی‌الحساب» دانست تا جمعبندی نهایی به دست آید.


 


چرا تعیین حداقل حقوق سخت است؟

چون تنها نمی‌شود به مزیت‌های افزایش حداقل دستمزد کارگران 99 فکر کرد. این افزایش، همانند دومینو روی بسیاری از افزایش قیمت‌ها هم اثر خواهد داشت و از سویی به قول وزیر کار: «باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که سهم دستمزد در قیمت تمام ‌شده تولید آن‌ قدر بالا نرود که منجر به زیان تولید و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شود و در آخر کارگران آسیب ببینند»


 

تعیین حداقل حقوق کارمندان

در آخرین جلسه کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 -که فعلا مبنای ارسال بودجه به شورای نگهبان است- یکی از مهم‌ترین موضوعات تصمیم‌گیری شده، تعیین میزان حداقل حقوق کارمندان، بازنشستگان کشوری و لشکری و معلمان در سال 99 بود. طبق تصمیمی که نمایندگان ملت در کمیسیون تلفیق بودجه گرفتند دولت موظف شد در سال 99 از محل منابع خاص حقوق کارکنان و بازنشستگان و همه کسانی که قرارداد مستقیم کاری با دولت دارند به 2 میلیون و 800 هزار تومان برساند و پیش‌بینی شده که علاوه بر این، ۱۵ درصد نیز افزایش را هم شامل شود و به این عدد برسد: 3 میلیون و 220 هزار تومان


البته به شرطی که این افزایش دستمزد نسبت به سال 98 بیشتر از 50 درصد نشود و شامل حال بازنشستگان و کارکنان تأمین اجتماعی هم نمی‌شود. به عبارتی دیگر، طبق مصوبه کمیسیون تلفیق که با توجه به شیوع کرونا مبنای بودجه است، سال آینده هیچ فردی که با دولت قرارداد دارد، کمتر از 2 میلیون و 800 هزار تومان دریافت نخواهد کرد؛ اگر به تصویب شورای نگهبان برسد، مبنای حقوق سال آینده خواهد بود.


تعیین عیدی کارمندان و بازنشستگان

مبلغ عیدی براساس میزان امتیاز و همچنین ضریب حقوق شاغلان تعیین می‌شود. براساس ماده (۷۵) قانون مدیریت خدمات کشوری میزان امتیاز عیدی برای هر سال ۵۰۰۰ است و از سوی دیگر هیات وزیران هر ساله ضریب حقوق را برای مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری مشخص می‌کند و به تعبیری از ترکیب این دو با هم است که عیدی کارکنان دولت تعیین می‌شود، ولی در نهایت معمول اینگونه بوده که در روزهای پایانی سال هیات وزیران میزان عیدی را مورد بررسی دوباره قرار داده و رقم آن را اعلام می‌کند.


در جلسه ۶ بهمن ۹۹، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای تمام کارکنان و بازنشستگان دولتی در نظر گرفته شد و به تصویب هیأت وزیران رسید.


ابلاغ حداقل دستمزد کارگران در سال 99

متن کامل بخشنامه تعیین حداقل مزد کارگران در سال ۱۳۹۹ را در ادامه می‌خوانید:


از اول سال ۱۳۹۹ حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار -اعم از قرارداد دائم یا موقت- مبلغ ۶۱۱۸۰۹ ریال (شصت و یک هزار و هشتاد تومان و نه ریال) تعیین می­‌شود. همچنین از اول سال ۱۳۹۹ سایر سطوح مزدی نیز روزانه ۱۵ درصد مزد ثابت یا مزد مبنا به اضافه روزانه ۳۰۳۳۸ ریال به نسبت آخرین مزد در سال ۱۳۹۸ افزایش می­‌یابد.

تبصره- با اعمال افزایش این بند، مزد شغل کارگران مشمول طرح‌های طبقه­‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید روزانه از مبلغ ۶۱۱۸۰۹ ریال کمتر شود.

به کارگرانی که در سال ۱۳۹۹ دارای یک سال سابقه کار شده یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد، روزانه مبلغ ۵۸۳۳۳ ریال (پنج هزار و هشتصد و سی و سه تومان و سه ریال) نیز به عنوان پایه (سنوات) پرداخت خواهد شد.

تبصره ۱- پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت کار با در نظر گرفتن رقم فوق‌الذکر برای گروه یک با توجه به دستورالعمل و جدول اعلامی توسط اداره کل روابط کار و جبران خدمت صورت می‌گیرد.

تبصره ۲- به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال ۱۳۹۸، میزان مقرر در این بند یا تبصره (۱) آن حسب مورد تعلق خواهد گرفت.

تبصره ۳- بر اساس مصوبه شورای عالی کار و در راستای تقویت مهارت­‌محوری و بهره­‌مندی تمامی کارگران و در نتیجه رضایت­مندی کارگران با سابقه، از ابتدای سال ۱۳۹۹ همه کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه حساب کرده باشند یا خیر، مشمول دریافت پایه (سنوات) خواهند بود.

بر اساس مصوبه مورخ ۲۱/۷/۱۳۸۷ شورای عالی کار و با هدف افزایش رضایت­مندی کارگران و کارفرمایان و به منظور تثبیت و تسری به تمامی کارگران دائم و موقت مقرر شد از ابتدای سال ۱۳۹۹ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای قانون کار، بابت هر کارگر متاهل یا مجرد ماهانه مبلغ ۴۰۰۰۰۰۰ ریال (چهارصد هزار تومان) از سوی کارفرمایان به آنان پرداخت شود.

ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزایش مقرر در بند (۱) و تبصره (۱) بند (۲) در کارگاه‌هایی که دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و نیز چگونگی ارتقاء طبقه شغلی به موجب دستورالعمل­‌های «اداره کل روابط کار و جبران خدمت» خواهد بود.

مقررات این مصوبه شامل حال دانش­‌آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال ۱۳۹۹ به طور موقت در کارگاه­‌ها اشتغال می­‌یابند نخواهد شد.

واحدهای مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه هرچه بیشتر مزد و مزایا با بهره­‌وری و تولید و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود، علاوه بر اجرای این مصوبه می­‌توانند نسبت به افزایش و برقراری مزد و مزایا در قالب موافقت­نامه­‌های کارگاهی و پیمان­‌های دسته­‌جمعی و پس از تائید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام کنند.

شورای عالی کار جابجایی بخشی از مبلغ ریالی مزایای مستمر قانون کار با مزد مصوب را طی سال ۱۳۹۹ در صورت فراهم بودن شرایط اقتصادی کشور در دستور کار قرار خواهد داد.

پیشنهاد افزایش کمک­ هزینه مسکن سال ۱۳۹۹ با توافق طرفین و تصویب شورای عالی کار به هیات وزیران ارسال خواهد شد.


منبع: سایت رده

► کارگزار ناظر کیست و آیا می‌توان آن را تغییر داد؟
نرخ رسمی ۳۱ ارز افزایش یافت ◄

مطالب مرتبط
بنر