زیباترین ساختمان‌ها متعلق به کدوم بانک‌های دنیا هستند؟

دوشنبه ، 15 شهریور 1400 ، 08:48

وقتی به بانک‌ها فکر می‌کنیم، معمولا خدمات، تسهیلات یا سرمایه و اندازه اون‌ها در ذهنمون شکل می‌گیرن؛ اما آیا تا حالا به زیبایی ساختمون بانک‌ها هم فکر کرده‌ید؟! مسلما بانک‌ها به‌عنوان نهادهای قدرتمند مالی در سرتاسر دنیا، ساختمون‌های بزرگ و زیبایی رو هم در اختیار دارن.



بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی و فین‌تک، فقط به درگاه پرداخت هوشمند و پرداخت یاری و درگاه پرداخت اشتراک و خدمات فناوری مالی و همین‌طور خدمات سنتی محدود نمی‌شن. اون‌ها هویت‌هایی بصری و هنری هم دارن که گاهی به اوج جذابیت می‌رسن.

در این نوشته کوتاه، می‌خواهیم شما رو به سفر کوتاهی دور دنیا ببریم و به زیباترین ساختمون‌های بانکی در کشورهای مختلف سری بزنیم. از هر ساختمونی، تصویری رو هم میاریم، ولی با جست‌وجوی مختصری در اینترنت، می‌تونید عکس‌های بیشتری از گوشه‌وکنار اون‌ها پیدا کنید.


۱. بانک آمریکا، ایالات متحده

بانک آمریکا (Bank of America) برج بلندی در شهر نیویورک ایالات متحده داره که در سال ۲۰۰۹ ساخته شد. این برج در سال ساختش، چهارمین برج بلند این کشور بود. هرچند این روزها صفت بلندترین رو با خودش یدک نمی‌کشه، اما مسلما هنوز هم یکی از زیباترین‌هاست.

بعضی رسانه‌ها این ساختمون جذاب رو رتبه اول ساختمون‌های دوست‌دار محیط‌زیست دونسته‌ن و جالب بدونید نماد سبزترین آسمون خراش ایالات متحده هم در اختیار همین ساختمون قرار گرفته. این برج رو گروه معماری معروف کوک فاکس (cook+fox) در ۵۵ طبقه و به ارتفاع ۳۶۶ متر طراحی کرده‌ن.


۲. بانک چین، هنگ‌کنگ

بانک چین (Bank of China) یکی از آسمون خراش‌های هنک‌گنگِ که حتی از دل دریا هم قابل‌تشخیص و میون ساختمون‌های بلند این ابرشهر می‌درخشه. این برج با ۳۶۷ متر ارتفاع، بلندترین برج هنگ‌کنگ و البته قاره آسیا بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۲ بود.

ساختموم بانک چین رو گروهی از شرکت‌های معماری، از جمله آی ام پی (I. M. Pei)، توماس بوادا (Thomas Boada) و شرمن کونگ (Sherman Kung) با همکاری یکدیگر و در ۷۲ طبقه، با ۴۹ آسانسور و بالابر طراحی کرده‌ن.


۳. بانک سرمایه‌گذاری اروپا، لوکزامبورگ

بانک سرمایه‌گذاری اروپا (European Investment Bank) مؤسسه مالی بین‌المللی عمومیِ که سهام‌داران اون، کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستن. این بانک در سال ۱۹۸۵ بنیان‌گذاری شد و یکی از جذاب‌ترین ساختمون‌ها رو در شهر کرچبرگ، لوکزامبورگ از آن خودش کرده.


۴. ایزبانک، ترکیه

ایزبانک (Isbank) برج 52 طبقه‌ای داره که بلندترین برج میون سه آسمون خراش مرکزی در شهر استانبول به حساب میاد. این برج که در سال ۲۰۰۰ بهره‌برداری شد، سال‌ها بلندترین آسمون خراش ترکیه و حتی شبه‌جزیره بالکان محسوب می‌شد.


۵. بانک توسعه اسلامی، عربستان

بانک توسعه اسلامی (Islamic Development Bank) یکی از مؤسسه‌های بزرگ مالی توسعه‌ای بین‌المللی و از نهادهای تخصصی سازمان کنفرانس اسلامی در شهر جده عربستانِ که در سال ۱۹۷۵ به بهره برداری رسید. در طراحی ساختمون این بانک، از نمادهای عربی و اسلامی استفاده شده.


۶. بانک مرکزی مکوری، استرالیا

بانک مرکزی مکوری (Macquarie Bank) بانک سرمایه‌گذاری مستقل چندملیتی استرالیاییِ که در طراحی ساختمون عجیب اون، از نمادهای فرهنگی این کشور استفاده شده. شاید در ظاهر مشخص نباشه، ولی این ساختمون زیبا ۱۱ طبقه داره.


۷. بانک ملی دوبی، امارات متحده عربی

ساختمون بانک ملی دبی (NBD) در شرق دبی، دیره قرار گرفته و مقر اصلی این بانک به حساب میاد. این ساختمون ۱۲۵ متر ارتفاع داره و در سال ۱۹۹۸ که ساخته شد، پنجمین ساختمون بلند این ابرشهر بود. این ساختمون با الهام از منحنی بدنه داوهای سنتی طراحی شده، مفهومی که در برج العرب هم استفاده شد.


۸. آی‌ان‌جی هاوس، هلند

آی‌ان‌جی هاوس (ING House) طراحی پست‌مدرنی داره که کار شرکت معروف مایر و وان شوتن (Meyer en Van Schooten)، معماران مقیم آمستردام به شمار می‌ره. ساخت این ساختمون از نوامبر 1999 تا سپتامبر 2002 طول کشید و کل اون روی 16 پایه فولادی قرار گرفت.


۹. بانک بارکلیز، انگلستان

بانک بارکلیز (Barclays Bank) در ساختمون بزرگ و زیبای وان چرچیل پلیس (One Churchill Place‎) قرار گرفته که در واقع آسمون خراشی در شهر لندنِ و در ناحیه کنری وورف در منطقه تاور هملتس قرار گرفته. این ساختمون در سال ۲۰۰۵ افتتاح شد و ۳۲ طبقه و ۱۵۶ متر ارتفاع داره.


۱۰. بانک ساکسو، دانمارک

بانک ساکسو (Saxo Bank‎) شرکت خدمات مالی و بانکداری دانمارکیِ که در سال ۱۹۹۲ راه‌اندازی شد. طراحی این ساختمون طوری انجام شده که انگار از دو ساختمون جدا تشکیل شده و از نمادهای فرهنگی فراوونی در اون استفاده شده. لابی بزرگ این ساختمون مجلل هم سالن معاملات نام داره.

► 1.5 میلیون تومان خرید اقساطی از افق کوروش؛ ویژه بازنشستگان کشوری
بانک تجارت با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی به دانش‌بنیان‌ها تسهیلات می‌دهد ◄

مطالب مرتبط
بنر