ماجرای درآمد میلیاردی اینفلوئنسرها

پنجشنبه ، 26 خرداد 1401 ، 12:43

در آمد تعدادی از ایرانی های فعال در اینستاگرام میلیاردی است و خیلی ها معتقدند که این افراد هم باید همانند کارگر و معلم مالیات بدهند اما هنوز مالیات اینفلوئنسرها مخالفین زیادی دارد.


چند روزی است که اخذ مالیات از اینفلوئنسرها از گذشته جدی‌تر شده است. در این خصوص جهانگیر رحیمی مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی مدعی است که اسامی ۲۲۰ نفر از اینفلوئنسرهای شناسایی شده است. بر اساس بند ذ تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد خواهند شد. البته درآمد هر فرد تا سقف ۳۶ میلیون تومان معاف از مالیات است. در این گزارش نگاهی به درآمد چهره‌های معروف از اینستاگرام خواهیم داشت.


حسن ریوندی

تبلیغات به صورت عکس در استوری ۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان، تبلیغات به صورت ویدیو در استوری ۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان، اگه برند شما رو ریوندی به صورت ویدیویی ۱۵ ثانیه‌ای شخصاً در استوری تبلیغ کند مبلغ ۱۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان، حضور حسن ریوندی و ضبط استوری ۱۵ ثانیه‌ای در لوکیشن و مجموعه شما و انتشار آن در قسمت استوری پیج اصلی ریوندی به مدت ۲۴ ساعت مبلغ ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان است.

دنیا جهان بخت

بر اساس گفته‌های خود دنیا جوانبخت، درآمد روزانه اینستاگرامی او تقریباً ۲۷۰ میلیون است.

محمدامین کریم پور

درآمد ماهیانه محمدامین کریم پور از تبلیغات پیج اینستاگرامی اش، مبلغی بین ۳ میلیارد تا ۳ میلیارد و صد میلیون تخمین زده می‌شود.


محسن ایزی

حوزه فعالیتی محسن ایزدی طنز است و با کلیپ عادل فردوسی پور و علیفرد در اینستاگرام مشهور شد. درامد او از هر تبلیغ مبلغ ۷ میلیون تومان تا به امروز است. درآمد ماهیانه وی بستگی به تعداد تبلیغ‌ها دارد.


صدف بیوتی

صدف بیوتی وی فعالیت خود را با آموزش خودآرایی و نکات آرایشی در اینستاگرام شروع کرد و امروزه به فعالیت با برندهای مشهوری مثل برند لیدی گاگا مشغول است. درآمد او از پیج اینستاگرامی اش ماهیانه ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تا ۳ میلیارد برآورد می‌شود.


مستر تیستر

این فعال حوزه غذا در اینستاگرام با معرفی غذاها و رستوران‌ها در اینستاگرام معروف شد، درآمد ماهیانه‌ای نزدیک به ۲ میلیارد تومان دارد.


میلاد قاسمی خواه

میلاد قاسمی خواه در اینستاگرام بین کاربران ایرانی مطرح شده است، ماهیانه ۲ میلیارد و ۲۰۰ تا ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان درآمد دارد.


علی صبوری

علی صبوری که فعالیت خود را با کلیپ‌های طنز در اینستاگرام آغاز کرد، در حال حاضر بازیگر صداوسیما است. درامد او از تبلیغات پیج اینستاگرامی اش، در حدود یک میلیارد و نهصد میلیون تا دو میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.


ابوطالب حسینی

استندآپ کمدین برنامه خندوانه است که در شبکه ورزش هم فعالیت می‌کند. حساب اینستاگرامی او، تقریباً ۵۰۰ هزار فالوور دارد. ابوطالب حسینی در قسمت استوری ها به تبلیغ می‌پردازد و هزینه هر استوری تبلیغاتی در پیج او، نزدیک به ۳ میلیون تومان است.


نظرات درباره اخذ مالیات از فعالان فضای مجازی

مردم معتقد هستند که نباید اخذ مالیات از فعالین فضای مجازی که کسب‌وکارشان تنها اینستاگرام است، همانند بازیگران و چهره‌ها باشد. در دوران کرونا خیلی از کسب‌وکارها نابود شد و اینستاگرام تنها گزینه جوانان بود. در این میان بازیگران و چهره‌هایی هستند که بدون تلاش درآمد میلیاردی از اینستاگرام دارند و باید مالیات بپردازند. البته خیلی‌ها معتقدند که با این وضعیت اقتصادی و سرعت اینترنت که خدمات صفر است، مالیات شوخی است و اگر قرار مالیاتی پرداخت شود، باید به اینستاگرام مالیات بدهند! در ادامه نگاهی به واکنش مردم در فضای مجازی خواهیم داشت


عدالت مالیاتی یعنی هر شخص متناسب با درآمد خود مالیات بدهد. از دلال گرفته تا سلبریتی و اینفلوئنسر و فودبلاگر و... کسی هم که ارزش افزوده در اقتصاد ایجاد نمیکنه و صرفا هزینه مبادلاتی رو بالا برده باید علاوه بر دادن مالیات به فعالیت مولد هدایت بشه و دلمون واسه احتمال حذف شدنش نسوزه!


به مهریه هم مالیات و حق ثبت تعلق میگیره، یعنی حتی از مهریه‌‌ای که می‌گفتن کی داده کی گرفته دارن مالیات می‌گیرن ولی پزشکان و وکلا و اینفلوئنسر ها و صاحبان خانه‌های مجلل و کثیر و سرمایه‌دارها یا پرداخت نمی‌کنن یا کمتر از میزان معقوله.


سوال اساسی این هست که حیطه اخذ مالیات تا کجاست!؟ دقیقا چرا باید مالیات بده؟ مثلا وقتی صحبت از اخذ مالیات از کسب و کار میشه به این خاطر هست که در مقابل، دولت زیرساخت کسب و کار رو آماده میکنه و بخاطر اون هم مالیات میگیره. اینفلوئنسر اینستاگرامی دقیقا چه خدمتی از دولت گرفته!؟


بالاخره اون چیزی که باید اتفاق می افتاد، افتاد! ۲۶۰ اینفلوئنسر برای گرفتن مالیات شناسایی شدند! مالیات فقط برای کارگر زحمتکش و و اون معلم با اون حقوق پایین نیست! بلکه همه قشر جامعه چه سلبریتی ها، چه پزشکان چه اینفلوئنسر های شبکه اجتماعی همه باید مالیات بدن! تا باد چنین بادا...


اینفلوئنسر چینی به خاطر فرار مالیاتی چند صدمیلیون دلار جریمه شده. اونوقت تو مملکت ما بلاگری که درآمد یه روزش بیشتر از حقوق یه سال کارمند و معلمه برا خودش ول می‌چرخه یه ریال هم مالیات نمیده


قراره از شاخای ایستاگرامی هم مالیات بگیرن، گویا ۶۰۰ اینفلوئنسر اینستاگرام فارسی اندازه کل صداوسیما درامد از تبلیغات دارن، چیزی بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد در سال...


نیازی به این طرح های پوپولیستی نیست. کافیه تمام فعالیت‌های اقتصادی کشور شفاف و قابل رصد بشه و مالیات واقعی از همه مشمولین اخذ شه...چه اینفلوئنسر باشه و یا یه کارگر ساده.

► با کسب رتبه نخست بین بانک های بورسی؛ بانک ملت بالاترین رکورد تراز عملیاتی را در 8 ماه گذشته ثبت کرد
چهار گزینه جانشینی عبدالملکی ◄

مطالب مرتبط
بنر