هشدار صندوق بین‌المللی پول درباره بی‌ثباتی بازارهای جهانی

چهارشنبه ، 20 مهر 1401 ، 10:57
صندوق بین‌المللی پول در آخرین نسخه گزارش ثبات مالی جهانی خود اعلام کرد که از زمان انتشار گزارش قبلی در ماه آوریل، "بازارها بسیار بی‌ثبات شده‌اند".

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از سی.ان.ان، این صندوق اعلام کرد: خطرات در بحبوحه بالاترین تورمی که جهان در دهه‌های اخیر دیده است و عدم اطمینان فوق‌العاده در مورد چشم‌انداز در حال افزایش است.

توبیاس آدریان، مشاور مالی و رئیس بخش بازارهای پولی و سرمایه در صندوق بین‌المللی پول گفت: ما تورم بالا و چشم انداز اقتصاد جهانی رو به وخامت داریم، در عین حال، خطرات ژئوپلیتیکی با عواقب اقتصادی ناشی از جنگ در اوکراین داریم، و مهم‌تر از همه، شرایط مالی جهانی با ادامه افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی سخت‌تر شده است.

وی افزود: می بینیم که بخش بانکداری جهانی با کمک سرمایه بالا و نقدینگی فراوان تاکنون در برابر فشارها مقاومت کرده است، اما ممکن است این ذخایر برای برخی بانک ها کافی نباشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دولت‌ها با بدهی‌های بالایی مواجه هستند، می‌بینیم که نرخ‌های سود بالاتر و همچنین مؤسسات مالی غیربانکی مانند شرکت‌های بیمه، صندوق‌های بازنشستگی و مدیران دارایی که با ترازنامه‌های استرس‌زا سر و کار دارند، فشارهای بیشتری را به همراه داشته است.

وی خاطرنشان کرد که "نوسانات اخیر در بریتانیا و چین منجر به کاهش شدیدتر از حد انتظار شده و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است، زیرا بازارهای نوظهور با ریسک‌های متعدد در مقیاس بزرگ‌تر مواجه هستند" و افزود: "فشارها به ویژه بر اقتصادهای کوچک‌تر در حال توسعه شدید است. "


نویسنده: اصغر علی کرمی

► درآمد نفتی ایران امسال ۸ برابر شد
اخذ هرگونه سپرده به‌عنوان وثیقه نقدی ممنوع است ◄

مطالب مرتبط
بنر