آغاز حراج بهاره پول در بانک ها/ نرخ سود ثابت ماند

شنبه ، 19 فروردين 1402 ، 13:59
تزریق پول در بازار باز ثابت مانده و تغییری با هفته پایانی سال گذشته نداشته است. در نخستین مرحله حراج بازار باز در سال جاری 21 بانک در این معاملات شرکت داشته اند که حجم استقراضشان از بانک مرکزی برابر با 80 همت بوده است. تثبیت حجم بازار باز در این معاملات، همراه با روند ثابت نرخ سود در این بازار بوده است.

بانک مرکزی در دو بازار به صورت مداوم و هفتگی به تزریق پول در بانک ها می پردازد. در این بازارها بانک مرکزی سعی دارد تا با تزریق پول در بانک ها، وضعیت کسری نقدینگی در بانک ها، را بهبود بخشیده و در ادامه نرخ سود بین بانکی را تنظیم کند. در ماه‌های پایانی سال گذشته وضعیت بدهی بانک ها بالا رفته و کسری نقدینگی در این نهادها به مرز بالایی رسید. به همین علت استقراض بانک ها از بانک مرکزی در این بازار ها رشد پیدا کرده و  به کانال 130 همت رسید. این نهاد به منظور جلوگیری از رشد استقراض بانک ها، نرخ سود را بالا برده و در ادامه بسط پول در حراج بانکی را کاهش داد. در همین رابطه داده های ثبت شده از بازار باز در هفته نخست سال جاری نشان می دهد وضعیت معاملات در این بازار تغییر چندانی را نسبت به هفته پایانی سال گذشته نداشته است. در هفته منتهی به 16 فروردین ماه حدود 21 بانک در بازار باز مشارکت داشته و در نرخ سود 23 درصدی اقدام به قرض پول از بانک مرکزی کرده اند. این در حالی است که در بازار شبانه تزریق پول در کانال 23 همت بوده و تنها شش بانک شرکت داشته اند.


در همین رابطه به گزارش اکوایران به نقل از اقتصاد نیوز، عملیات بازار باز در کشور در مرز 80 همت باقی مانده است. سیاست بانک مرکزی که در راستای افزایش نرخ سود بازاراهای بین بانکی بوده در ماه‌های اخیر توانسته است به نوعی از رشد فزاینده بسط پول در بازار باز جلوگیری کند. در همین رابطه در اولین هفته سال جاری 21 بانک در حراج بازار باز شرکت کرده و حدود 80 همت نقدینگی از بانک مرکزی استقراض کرده اند.

► فاجعه مدیریتی در بانک دولتی صنعت‌ومعدن
دردسرهای بانکی تغییرنکردن ساعت رسمی کشور ◄

مطالب مرتبط
بنر