بسیاری از  رستوران های شهر برلین، اقدام به چاپ عبارت های ” شامل سرویس دهی نمی شود” و ” انعام حساب نشده” به زبان انگلیسی و فرانسه بر روی صورت حساب های توریست های خارجی می کنند و از این طریق، پول بیشتری را از آنها طلب می کنند.

 در صورت حساب هایی که به زبان آلمانی چاپ می شوند، چنین جملاتی به چشم نمی خورد زیرا  طبق قانون، قیمت ها باید مالیات و سرویس دهی را نیز در بر گیرند. پیشخدمت های رستوران ها ی برلین حقوق ماهینه در یافت می کنند و نیازی به انعام ندارند، اما با این حال مشتریان خارجی باید مقداری پول به عنوان انعام همراه با صورت حساب خود به صندوق بپردارند.

 سخنگوی یکی از رستوران های آلمان  در این مورد اظهار بی اطلاعی کرده می گوید:”مشتریان در دادن انعام کاملاً آزاد هستند.”

 اما خبرگزاری فرانسه با ۲۰  توریست که در طول سفر خود به آلمان با این مسئله روبه رو شده اند مصاحبه کرده و یکی از این توریست ها  بیان کرده که در عرض سه روز، پنج بار از رستوران های مختلف چنین صورت حساب هایی را دریافت کرده است.

پیشخدمت یکی از رستوران های برلین می گوید:” از آنجا که توریست های خارجی دیگر انعام نمی دهند، مدیریت رستوران تصمیم گرفته است با چاپ عبارت ” شامل سرویس دهی نمی شود” بر روی صورت حساب ها، آن ها را وادار به این کار کند.

گر چه هنوز مشخص نیست که مدیریت هتل ها و رستوران ها با صورت حساب های غیر قانونی خود چه مقدار پول به جیب زده اند،  اما با توجه به این که شهر برلین حدود ده هزار رستوران و شیصد و پنجاه هتل دارد و در سال ۲۰۰۸ حدو د ۸٫۵ میلیوت نفر از این شهر دیدن کرده اند، می توان حدس زد که رقم قابل توجهی باشد.