برنامه نویس کیست؟

ارسال شده توسط شهاب در ۱۰م آذر ۱۳۹۲

به مناسبت روز برنامه نویس:

از نظر من برنامه نویس ها آدم هایی هستند که یک وقت هایی هم می خندند.
اما معمولا پای کامپیوتر اخم کرده و دارند به یک چیزی اون تو فحش می دهند.

از نظر آدم های معمولی یک چیزی اون تو، فحش دادن ندارد. اما از نظر برنامه نویس فقط چیزهای اون تو ارزش فحش دادن دارند.
هیچ چیز جز تسلیم شدنِ یک از این چیز های اون تو، خوشحال کننده نیست.
مثلا:
روزم رو ساختی ای باگ! روتو کم کردم! و از اینجور دیالوگ ها!

ff8ed462-d013-460c-aebd-99d82408ce97_2systems-software-developer

وقتی که آدم های عادی دارند خواب رستم یا جنیفر لوپز می بینند، برنامه نویس دارد خواب یک چیز هایی اون تو را می بیند و با آن ها مبارزه می کند و تعبیر خواب خوبش، کامپایل بدون خطاست! که اگر ببیند، انگار عروسی کرده است!

از یک برنامه نویس در حال برنامه نویسی بپرس:
زن می خوای یا سیگار؟ ببین چی جواب می دهد؟ آنوقت می بینی معادلات عاطفی بهم میریزد وقتی پای آن لامصب نشسته ای و کد می زنی!

یک برنامه نویس وقتی عصر می شود، خوشحال می شود. انگار روز شروع شده است. چون هرچی تاریک تر می شود، اشتیاقش به بیدار ماندن بیشتر می شود طفلکی!
تو فکر می کنی دارد اون تو چت می کند لابد، اما دارد هی می نویسد، هی پاک می کند!

هیچ وقت نمی تواند برای آدم عادی توضیح دهد که چه کار خفنی کرده است؟!!!!
مثلا فلان function را نوشتم که فلان bit را از فلان socket می خواند و بعد فلان آدرس حافظه را می ترکاند!!!! ها ایییی که وَگُفتی یعنییی چه؟

حتی روز برنامه نویس انتخاب کردنشان هم به آدمیزاد نرفته! به جای اینکه روز تولد پاسکال را روز برنامه نویس کنند، ۲۵۶مین روز سال را روز برنامه نویس می کنند. ای یعنی کدها، از آدم ها مهم ترند در این جماعت!

روز برنامه نویس رو به همه دوستای برنامه نویسم و خودم و همه عاشقان برنامه نویسی تبریک می گم!

Developer

تکنولوژی و کودکانی که زیادی می فهمند

ارسال شده توسط شهاب در ۱۲م اردیبهشت ۱۳۹۱

بچه تر از این که بودم. مثلا ۷ ساله. پدر و مادرم پیش هر فامیل یا آشنایی بودند، می گفتند بچه های امروزی خیلی می فهمند. الان که به بچه های ۷ ساله نگاه می کنم می بینم که بچه های این زمانه نسبت به بچگی ما خیلی بیشتر می فهمند. هم از سیاست سر در می آورند، هم تکنولوژی، ایمیل، فیس بوک، گوگل، دوربین دیجیتال و ….

کودک امروزی

این سوال برای من پیش میاد که یعنی این سیر تکامل از اول تاریخ، همیشه ادامه داشته و کودکان هر روز فهمیده تر شده اند یا اینکه این روند صعودی از تاریخ خاصی به بعد شروع شده.

اولین جوابی که به ذهنم می رسه اینه که اگه قرار بود کودکان با این سرعتی که الان در حال رشد از نسلی به نسل دیگه هستن، از اول تاریخ رشد می کردند الان کودکان ۷ ساله ازدواج کرده بودند و در حال تدریس در دانشگاه بودند.

دوم اینکه من از پدرم و پدر بزرگم شنیده بودم که نسل ها بوده که کودکان خاک بازی و تیله بازی و خاله بازی می کردند و مکتب می رفتند و رفوزه می شدند و فلک می شدند و پدر معلم ها رو در می آوردند.

اطلاعات عمومی کودکان قدیم، نسل به نسل تغییر نمی کرد. با این حال همان بچه ها ابوریحان و حسابی می شدند و ملاصدرا و زکریای رازی.

پس سوال اصلی اینه که تو این ۵۰ ساله چی شده که دانش بچه ها اینقدر بیشتر شده و نسل به نسل فهمیده تر می شوند؟

باز می خوام گریزی به گذشته بزنم. یه زمانی مادربزرگ ها زیر کرسی می نشستند و برای نوه ها قصه میگفتند.

خانواده ها قدیم

نوه ها زیاد بودند و با هم حسابی شیطونی می کردند. پدر و مادرها کار داشتند، خانواده و دیگر هیچ.

با زمانه الان که مقایسه می کنم، می بینم که تعداد نوه ها کم شده و فاصلشون بیشتر شده. پس از شیطونی های گروهی خبری نیست.

فاصله خانه ها باعث شده مادربزرگ ها هم پیش نوه ها نباشند و پدر و مادر ها هم بعد از کار و ترافیک روزانه به خونه که می رسند، پای تلویزیون و ماهواره هستند و ایمیل و فیس بوک چک می کنند و توی تکنولوژی شنا می کنند.

پدر امروزی

دیگه کسی نیست که مثل سابق بشینه کنار بچه ها و خودش و حرف زدنشو شبیه بچه ها بکنه. باهاشون خاله بازی بکنه و بهشون محبت های بچگونه بکنه.

پس بچه ها تنها شده اند. حالا وقت اونه که واسه در اومدن از تنهایی زبان و اطلاعاتشون رو به پدر و مادرها نزدیک کنند تا حالا که پدر و مادرها زبون اون ها رو نمی فهمند، کودکان زبون پدر و مادر ها رو بفهمند تا بتونن از تنهایی در بیان و هم زبون داشته باشند.

پس اطلاعات عمومیشون رو بالا می برند و زبان حرف زدنشون رو شبیه بزرگ ترهاشون می کنند.

پس کودکانی که برای فرار از تنهایی ادای بزرگ تر ها رو در میارن، کودکی کردنشون می مونه واسه کی؟ واسه وقتی که بزرگ شدند، دانشگاه تموم شد و حالا یادشون می افته که کودکی نکردند و واسه همین دلیل، جوونایی پیدا می شن که تا ۴۰ سالگی نون خور پدر و مادرشون هستند و کل زندگی شون رو کلوب ورزش و بیلیارد و ماشین سواری تو جردن و کافی شاپ و الافی پر کرده.

به نظرم از این نسل حتما زکریای رازی در میاد ولی به جای الکل، احتمالا شربت آبلیمو اختراع می کنه.

این توصیه رو می کنم به پدر و مادرها که هر زمان داشتید از اطلاعات عمومی خفن فرزندتون لذت می بردین، بدونید لذت بردن هم داره. فقط یاتون باشه که این یعنی کودکتون تنها شده و داره سعی می کنه هم زبون پیدا کنه.

نتیجه افراط در استفاده از تکنولوژی، شده پدر و مادرهایی که زندگی کردن رو فراموش کردند و کودکانی که هر روز تنها تر می شوند.

alone-child

افسر اجرای قانون نباشید لطفا!!!

ارسال شده توسط شهاب در ۹م آذر ۱۳۹۰

در خیابان مشغول رانندگی هستید. یه ماشین از شما سبقت از راست می گیره ، می پیچه جلوتون و میره. حق قانونی با کیه؟ شما؟ آفرین معلومه خیلی قانونمند هستید. به نظرتون احتمال این هست که تند رفتنش به خاطر یک مساله مرگ و زندگی باشد؟ اگر احتمالش هست لطفاً افسر اجرای قانون نشید و سر به سرش نذارید تا راهشو بره.

حالا حال اون رو گرفتید و تو باند سبقت با ۱۲۰ کیلومتر می رید. یکی با ۱۵۰ تا سرعت میاد پشت سرتون چراغ می زنه. حق قانونی با شماست. چون حداکثر سرعت مجاز ۱۲۰ تا هست. حضرت قانون ممکنه اجازه بدید بره؟ شاید یه قرار تجاری مهم داره و به اون پول نیاز داره. می شه بی خیال اجرای قانون بشید راه رو باز کنید؟

خوب رسیدی به محل کار. شما مسئول پذیرش بیمارستان هستید. یه مریض آوردن داره می میره. یکی اومده التماس می کنه اول مریض اورژانسی بخوابه بعد پول  بیاره. می شه بی خیال اجرای دقیق قانون بشید و برید پیش رئیس بیمارستان ازش درخواست کنید که با اختیارات رییس بیمارستان، اون بیمار پذیرش بشه؟

می دونی مشکل من و شما چیه؟ خودمون قانون رو اجرا نمی کنیم اما واسه بقیه افسر اجرای قانون هستیم. می شه اگه خیلی نگران قانون هستیم، خودمون اجراش کنیم؟ لطفا!

هرکس تو اتوبان تند می ره جریمه می شه، شما نگران نباشید.

هر کس هر کار غیر قانونی بکنه سزای کار خودش رو می بینه. می شه شما به جای دیگران روی خودت تمرکز کنی لطفا؟ می شه الان کارهای این هفته رو چک کنی ببینی سعی کردی قانون، اخلاق و شرف رو روی چند نفر اعمال کنی؟

یه لحظه تصور کن که تو ماشینت مریض بود و می بردیش بیمارستان. مگه تند نمی رفتی؟ مگه از چراغ قرمز رد نمی شدی؟ مگه به اندازه بستری شدن پول تو جیبت بود؟ مگه اعصاب داشتی؟ مگه با هر کس که بهت گیر می داد دعوات نمی شد؟

اگه الان داری تو ذهنت دنبال یه مورد نقض واسه این مقاله می گردی، مطمئن شدم که این مقاله هم مثل هزار تا مقاله دیگه هیچ تاثیری روت نداشت. پس به کارت ادامه بده. راحت باش!

فارس نیوز متخصص!

ارسال شده توسط شهاب در ۸م شهریور ۱۳۸۹

به خبر زیر دقت کنید:

farsnews2

من رشته تحصلیم مهندسی مکانیک بوده و دو درس ترمودینامیک ۱ و ۲ و انتقال حرارت رو پاس کردم. برام این مطلب خیلی بهت آور بود. اما بذارید یه خاطره براتون تعریف کنم:

کلاس اول راهنمایی که بودم یک ژنراتور دستی ساختم که برق ۱۲ ولت تولید می کرد و یک لامپ با برقش روشن می شد. من اون ژنراتور رو با دست می چرخوندم تا برق تولید بشه. یک روز به ذهنم رسید که اگه با این برق تولیدی یک آرمیچر رو بچرخونم و آرمیچر خودش دوباره ژنراتور رو بچرخونه، حتمن این داستان تا آخر دنیا ادامه پیدا می کنه ودیگه نیاز به هیچ باتری نیست تودنیا!!! اگه یه آدم با سواد از کنارم رد می شد حتمن می پرسید: یعنی تو داری قانون دوم ترمودینامیک رو نقض می کنی؟ من هم می گفتم : معلومه که قانون دوم ترمودینامیک رو نقض می کنیم چون ما می توانیم و تازه این اولین قانون و آخرین قانونی نیست که داریم نقض می کنیم!!!!

اما وقتی سال اول دبیرستان فهمیدم که اصطکاک چیه و چرا انرژی هدر می ره فهمیدم که چه ادعای خنده داری کرده بودم.

ای کاش عمر فارس نیز قد می داد و زمانی که این اختراع رو کرده بودم تو راهنمایی، میومد با من هم مصاحبه می کرد تا جوگیر بودم.

اما نشد و عمر ما هم گذشت و هیچ کس قدر ما رو ندونست.

چند سوال از فارس نیوز:

۱- این درسته که شما معروف ترین خبرگزاری ایران هستید بعد از ایرنا؟

۲- این درسته که آدم که معروف می شه باید مواظب حرفاش باشه. چون سوتی یک آدم معروف رو آدم های بیشتری می فهمن و آبروش زودتر می ره؟

۳- شما یک نفر آدم تحصیل کرده ندارید که این خبرهاتون رو کنترل کنه؟ مگه نمی دونید که صدا و سیما و خیلی رسانه ها از شما خبر درج می کنن؟ یا کلن موضوعات غیر سیاسی رو به شوخی می گیرید؟

چند خواهش از فارس نیوز:

۱- لطفن اگه اسنادی برای اثبات این خبر دارید ارائه کنید. این که یکی بتونه یک موضوع تکراری رو به عنوان اختراع نو ایران ثبت کنه خیلی کار سختی نیست. یک دوستی داشتم که وقتی این خبر رو تو سایت شما خوند با من شرط بست که می تونه گربه همسایه شون رو به عنوان اختراع تو ایران ثبت کنه.

۲- لطفن اگه اسنادی ندارین و می خواهید حرفتون رو پس بگیرید، ذیل همین خبر، توضیح بزنید که اشتباه کردید. نه این که خبر رو حذف کنید. این دور از آداب رسانه ای هست. یادمه سایت تابناک نوشته بود : سایت فارس نیوز مثل گلوله یخی می مونه. چون بعد از اینکه شلیک شد، تو بدن هدف آب می شه و اثری ازش نمی مونه.

۳- لطفن خبرهای تخصصی رو با دقت بیشتری درج کنید تا اعتبارتون پیش متخصصین حفظ بشه

خوانندگان وبلاگ من می تونن از طریق اینجا کنترل کنن که آیا فارس نیوز ذیل خبرش توضیح داده که اشتباه کرده یا نه!

فارسی وان بد

ارسال شده توسط شهاب در ۶م شهریور ۱۳۸۹

خبر زیر رو مطالعه کنید:

خبر فارسی وان در تابناک

خبر فارسی وان در تابناک

tabnak-farsi2

چند تا سوال از آقای جمشیدی :

۱- از کجا فهمیدید بینندگان فارسی وان کم شدند؟ (به خاطر نویز روی هاتبرد حدس زدید؟ یا اینکه زنگ زدید فارسی وان پرسیدید؟)

۲- خیلی خوشحالید که ماه رمضون شده و مردم به خاطر حرمت این ماه شبکه غیر اخلاقی فارسی وان نمی بینند؟(یعنی فکر می کنید فقط ماه رمضون می تونه جلوی این شبکه ها رو بگیره؟)

۳- چرا برنامه هایی نمی سازید که از شبکه غیر اخلاقی فارسی وان جذاب تر باشند تا مردم اون ها رو ببینند؟ مگه فارسی وان چهار تا سریال بیشتر پخش می کنه؟

۴- ماه رمضون چه ربطی به کاهش بیننده های بی بی سی داره؟

۵- اینکه اسم بی بی سی رو میارید یعنی فکر می کنید مردم ایران بی بی سی فارسی زیاد نگاه می کنند و ماه رمضون باید جلوشون رو بگیره؟

۶- شما کجا فن بیان یاد گرفتید که به این قشنگی برای فارسی وان و بی بی سی تبلیغ می کنید؟ اینکه آدم پشت سر هم بتونه کلمات رو ادا کنه با فن بیان متفاوته! در جریان باشید. من فکر کنم اصلن هدفتون تبلیغ واسه شبکه های ضد انقلاب هست.

۷- به نظرتون صاحب فارسی وان این سخنرانی زیبای شما رو بشنوه خوشحال می شه یا ناراحت می شه؟

farzadjamshidi

آقای جمشیدی لطفن قبل از تبلیغ کردن برای شبکه های غربی کمی فکر کنید.

چند سوال از تابناک:

۱- منظورتون از این خبر چی بود؟

۲- به نظرتون شما الان تبلیغ فارسی وان رو کردید یا ازش بد گفتید؟

۳- آقای جمشیدی از این خبر ناراحت شدن یا خوشحال؟

سرمایه مورد نیاز تولید و فروش محصول

ارسال شده توسط شهاب در ۱۹م فروردین ۱۳۸۹

با توجه به اینکه دوستان زیادی در مورد تولید و هزینه های اون سوال داشتند، تصمیم گرفتم این مقاله رو بنویسم تا شما رو با هزینه های واقعی تولید آشنا کنم.

اکثر ما وقتی می خواهیم یک کالا رو تولید کنیم، فقط هزینه قطعات به کار رفته در محصول رو حساب می کنیم.

مثلا برای تولید یک عروسک، فقط هزینه مواد اولیه به کار رفته یا حداکثر هزینه قالب پلاستیک رو محاسبه می کنیم. اما من به شما ثابت می کنم که هزینه تمام شده این کار بیش از ۵ برابر تخمین شماست و به نظر من عامل عمده ورشکستگی شرکت های تولیدی همین عدم تخمین هزینه تمام شده هست.

فرض کنیم که شما یک ایده ناب برای تولید محصولی مثل یک اسباب بازی مثل تفنگ آب پاش دارید. (این دیگه یکی از ساده ترین محصولاتی هست که می شه تولید کرد)

این هزینه ها در مرحله اول دیده می شوند:

- هزینه طراحی و تولید قالب

- هزینه تزریق پلاستیک

خوب حالا چند تا سوال:

سوال۱- این محصول شما قبل از طراحی قالب برای تبدیل ایده به نقشه قالب نیاز به طراحی مفهومی داره. این طراحی مفهومی رو چه کسی و با چه هزینه ای انجا می ده؟

برای اینکه مفهوم این سوال خوب جا بیافته، این رو بدونید که برای طراحی مفهومی نیاز به مراحل زیر هست:

- مشتری اصلی محصول شما کیه و از چه مشخصاتی در محصول لذت می بره تا بخواد اون رو بخره؟

- چه رنگ بندی هایی از محصول شما باید تولید بشه؟

- رقبای محصول شما در بازار چه محصولاتی دارند و آیا ایده شما توان رقابت با اون ها رو داره؟ اگه نداره باید طراحی محصولتون رو طوری عوض کنید که بتونه رقابت کنه

- کیفیت تولید شما باید در چه حد و با چه دستگاه هایی باشه که از محصولات رقبا در بازار با کیفیت تر باشه.

- آیا مشتری حاضره برای محصول شما با این مشخصات پول پرداخت کنه؟

سوال۲- بسته بندی محصول شما از چه جنسیه؟ چقدر هزینه داره؟

آیا می دونید که محصول بدون بسته بندی نه می تونه انبار بشه نه می تونه فروش بره؟ نداشتن بسته بندی باعث می شه در زمانی که محصولات کنار هم قرار می گیرند به ظاهر هم ضربه وارد کنند. مشتری ها هم دیگه محصولات بدون بسته بندی رو نمی خرند.

سوال۳- برای مستند سازی طراحی های انجام شده و تجاربتون چقدر هزینه در نظر گرفتید؟

برای روشن شدن اهمیت مساله این رو بدونید که اکثر شرکت های مهندسی برای تولید نسخه جدید محصولشون معمولن همه چیز رو از اول طراحی می کنند. چون نقشه های محصول قبلی نگهداری نشده و از بین رفته.

سوال۴- فکر می کنید برای فروش محصولتون چقدر باید سرمایه گذاری کنید؟

اولین هزینه تولید و فروش، انبار هست. اگه می خواهید بگید که اون اوایل نیاز به انبار ندارید بهتون تبریک می گم چون شما از اول مساله رو جدی نگرفتید. حتی یکی از اتاق های منزل شما که به عنوان انبار استفاده می شه، هزینه داره.

دومین هزینه حمل و نقل هست. شما برای فروش عمده محصولتون نیاز به حمل و نقل دارید. پس این هزینه رو از هر نوعی که هست در نظر بگیرید. اگه می گید با ماشین خودم حمل و نقل رو انجام می دم باید یادآوری کنم بنزین لیتری ۴۰۰ تومانه.

سومین هزینه، هزینه فروش به نمایندگان هست که به دو روش زیر انجام می شه:

- تبلیغات و گرفتن نمایندگی فروش: هزینه تبلیغات در اکثر مواقع حتی بیشتر از خود تولید می شه. جدی بگیرید.

- مراجعه به مغازه ها و مذاکره برای فروش: نیاز به استخدام بازاریاب داره که بازاریاب هم هزینه بیمه، حقوق و پوسانت داره. اگه فکر می کنید که خودتون این کارو انجام می دین، یادتون باشه که خودتون قراره تولید کنید، تبلیغات کنید، حسابداری کنید، با نماینده ها تسویه حساب کنید و …. شما فقط باید مدیریت کنید.

چهارمین هزینه فروش خواب سرمایه هست. شما اگه به نماینده ها جنس می دید، نماینده ها مخصوصن برای یک جنس جدید هیچ وقت نقدی تسویه نمی کنند و حتی امانی کار می کنند. یعنی محصول رو می گیرند و اگه فروش رفت پول می دن اگه نرفت محصول رو پس می دن. خواهش می کنم نگید محصول من فرق می کنه. هرقدر محصول شما فرق کنه، بازار همون بازاره. قوانین بازار فرق نمی کنه.

پنجمین هزینه فروش، خدمات پس از فروشه، اینکه بعضی از محصولات احتمالن ایراد دارن و باید تعویض بشن. هزینه ای که برای این تعویض ها انجام می شه باید جزو هزینه های تولید و فروش محسوب بشه. اگه می گید که شما واحد کنترل کیفیت راه می اندازید پس لطفن هزینه های این کار رو هم لحاظ کنید.

ششمین هزینه تولید و فروش هزینه اشتباهات در تولید هست. اگر هنگام تولید متوجه بشید که تعدادی از محصولات رو ناقص و یا خراب تولید کردید، هزینه تولید مجدد رو چه کسی پرداخت می کنه؟ پس درصدی رو برای جبران اشتباهات در نظر بگیرید.

هفتمین هزینه تولید هزینه های کلاه برداری بازار هست. درصدی از نمایندگان فروش شما ورشکست می شن و هیچ وقت با شما تسویه حساب نمی کنند.

پس تا حالا هزینه های تولید و فروش محصول عبارتند از:

- هزینه طراحی مفهومی

- هزینه طراحی و تولید قالب

- هزینه تزریق پلاستیک

- هزینه بسته بندی

- هزینه انبارداری

- هزینه های حمل و نقل

- هزینه های فروش شامل تبلیغات، جذب نماینده و خواب سرمایه

- هزینه های خدمات پس از فروش شامل مکان و نیرو و خط تلفن پاسخگو به نمایندگان فروش و مشتریان

- هزینه های اشتباهات در تولید

- هزینه کلاه برداری بازار

هنوز هم با ۲ میلیون تومان می خواهید تولید راه بیندازید؟

این ۲ میلیون تومان مگه با خون دل پس انداز نشده؟ ارزش اون بیشتره یا یک ایده که می تونه این سرمایه رو نابود کنه؟ من نمی گم به ایده هاتون نپردازید ولی اول پول جیبتون رو هم برآورد کنید. ایده شما اگه ۲۰ میلیون تومان پول می خواد تا ۱۰۰ میلیون تومان سود بده، وقتی ۲ میلیون تومان خرجش کردید هنوز ۱۸ میلیون تومان دیگه می خواد تا به نتیجه برسه. پس تا ۲۰ میلیون تومان رو ندارید شروع نکنید.

یه پیشنهاد خوب دارم برای افرادی که سرمایه مورد نیاز ایده شون رو ندارند. به سهم خودتون قانع باشید و برای یک سرمایه گذار سهم در نظر بگیرید. نگید همه چیز ایده هست. ایده اگه ۵۰ در صد داشته باشه سود کرده. اون کسی که الان سرمایه تو دستش داره و می تونه تو کار شما سرمایه گذاری کنه مدت زمان طولانی برای به دست آوردن این سرمایه تلاش کرده. این تلاش اگه ارزشش بیشتر از ایده نباشه، کمتر نیست.

در نظر داشته باشید که این مقاله فقط برای تولید محصولات ساده مثل تفنگ آب پاش کاربرد داره و اگر می خواهید از توصیه های اون برای صنایع پیچیده مثل تولید نرم افزار استفاده کنید حتمن بندهای اون رو به صنعت خودتون تعمیم بدید و بعد استفاده کنید.

فیتیله! رمضون تعطیله!

ارسال شده توسط شهاب در ۳م شهریور ۱۳۸۸

یکشنبه ۱ شهریور ساعت ۱ و ۱۵ دقیقه :

ماشین رو تو خیابون کناری اداره بیمه پارک کردم و پیاده شدم. به دست فروشی که کنار خیابون بود گفتم: مزاحم نیستم؟

دست فروش: نه. بیمه می ری؟

من: آره. چطور؟

دست فروش: تعطیله دیگه الان.

من: نه تا ۲ هستن.

دویدم به سمت اداره بیمه. داخل اداره منتظر کارشناس موندم. کارشناس بهم گفت باید از رییس درآمد امضا بگیری. امضا رو گرفتم و ساعت ۱ و ۴۵ دقیقه رسیدم دبیرخونه تا شماره کنم.

کارمند دبیرخونه پشت پیشخون نشسته و بهم زل زده. کیفشو بغل کرده و هی به ساعت نگاه می کنه. قیافه اش مثل کسانی هست که الان مسابقه دارن می خوان دو صد متر تا سرویس اداره برگزار کنن.

من: خانم! میشه این نامه رو شماره کنید؟

کارمند: نه. کامپیوترم رو خاموش کردم.

من: خانم! یه ربع مونده به دو. الان من باید این نامه رو شماره کنم.

کارمند: بده به این خانم بغلی هنوز کامپیوترش روشنه.

می رم به سمت باجه کناری.

من: خانم می شه این رو شماره کنید؟

کارمند: ای وای کامپیوترم هنگ کرده…… خاموشش کردم. آقا ایشاالله فردا

من: خانم چرا هنگ کرد؟ این که الان داشت کار می کرد.

کارمند: آقا از بالا می بندن سیستم هامون رو کاریش نمی شه کرد. فردا

من: خانم ما خودمون اینکاره ایم. میشه بگین چیو می بندن که ما هم در جریان باشیم؟

خانمه دیگه به من توجه نکرد. کیفش رو زد زیر بغلش و دوید بیرون. دیدم یهو همه دارن می دوند. در عرض ۲۰ ثانیه همه تو راهرو بودن.

منم دیگه اعصابم خرد شد. شروع کردم به اعتراض کردن:

فکر می کنید این روزه ای که می گیرید قبوله؟

یکی از دوندگان: اینو دیگه تو تعیین نمی کنی.

من: دقیقن من تعیین می کنم. می تونی صبر کنی ببینی.

خلاصه ما اعتراضمون رو با صدای بلند به گوش همه کارمندای اونجا رسوندیم.

ساعت ۲ و ۱۵ دقیقه کنار ماشین:

دست فروش: می بینم که آویزونی داداش!

من: آره. اینا دیگه کین؟

Paper_problems

فردا ساعت ۱ و ۱۵ دقیقه جلوی باجه دبیرخونه، کارمندی که دیروز کیفشو بغل کرده بود به بغل دستیش:

ببین زود باش کار همه رو انجام بدیم، الان ساعت ۲ می شه ارباب رجوع داد و بیداد راه می ندازه.

آخیش بالاخره داد و بیداد ما یه نتیجه ای داشت.

ولی یه دفعه یه تیکه اومد که حال ما رو بگیره:

به سمت بغل دستیش: آخ جون ۴۵ دقیقه دیگه تعطیلیم.

چند تا سوال از هیات دولت:

- به نظر شما کارمندا ساعت ۲ می رن خونه عبادت می کنن تا ۸ شب؟

- به نظر شما تا ۸ شب غذا می پزن؟

- به نظر شما اصلن خونه می رن؟

- به نظر شما شرکت های خصوصی هم چاه نفت دارن که با روزی ۵ ساعت کار بتونن به اندازه هفته ای ۴۴ ساعت حقوق بدن؟

- به نظر شما چقدر در مورد این تصمیم کاشناسی شده؟

- به نظر شما کارشناسی کردن کلن کار خوبیه؟

آن طیاره افتاد!

ارسال شده توسط شهاب در ۲۸م تیر ۱۳۸۸

صبح امروز جلسه مطبوعاتی با حضور دکتر صور اسرافیل ابوطیاره رییس اداره تلفات هوایی و جاده ای وزارت راه و ترابری در بهشت زهرا برگزار شد و خبرنگاران سوالات فنی  خود را در مورد سقوط های جدید هواپیماها در ایران پرسیدند.

خبرنگار خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران به عنوان اولین سوال کننده در مورد نقش اداره تلفات هوایی در کاهش نرخ مرگ و میر پرسید:

“این درسته که در آمریکا روزی ۲ هواپیمای مسافربری سقوط می کنه و تلفات آمریکا در سوانح هوایی خیلی زیاده؟”

دکتر ابوطیاره در پاسخ به این نکته اشاره کرد که:

“به نام خدا.

من در ابتدا سالروز هدف گرفتن تنها هواپیمای کاملن سالم خطوط هوایی ایران توسط ناو آمریکایی را تسلیت عرض می کنم و از خداوند متعال برای ارواح گذشتگان این سانحه طلب مغفرت دارم.

بله کشور آمریکا بر خلاف کلیه قوانین کنوانسیون های بین المللی متاسفانه بیشترین نرخ تلفات هوایی رو داره و دولت مردان آمریکایی هیچ توجهی برای حل این معضل ندارند.

ما فکر می کنیم که آقای اوباما برای اثبات حسن نیتشون به مردم کشورشون باید اقدامات عاجلی در این زمینه انجام بدن”

aeroplane

خبرنگار دومی که نوبت مصاحبه بر اساس قرعه کشی به وی رسید خبرنگاه روزنامه کیهان بود:

“آقای پروفسور! لطفن در مورد نقش اغتشاش گران حوادث اخیر در سقوط هواپیمای توپولف توضیح بدین. با تشکر”

دکتر ابوطیاره:

“همونطوری که در جریان هستین جریانی از هوای سبز در اون روز در حوالی قزوین دیده شده که در حال بررسی و ارتباط سازی هستیم و به زودی در صورت نظر قاضی اعترافات آن ها را پخش خواهیم کرد.”

خبرنگار بعدی که نوبت وی در قرعه کشی تعیین شده بود خبرنگار خبرگزاری فارس بود که در پشت تریبون قرار گرفت:

ناگهان خبرنگار روزنامه اعتماد ملی با اعتراض به وضع قرعه کشی گفت:

“ببخشید این چجور قرعه کشی که همه روزنامه های این وری نوبت شون در وقت اضافه افتاده؟”

منشی جلسه در پاسخ به خبرنگار اعتماد ملی گفت:

“ما در کمال سلامت قرعه کشی رو انجام دادیم و نوبت شما هم بعد از خبرنگار فارسه”

خبرنگار فارس:

“در هفته گذشته یک جریان مشکوک در هوای کشور همراه با گرد و غبار زیاد بود. یادتونه که؟ احتمال نمی دین سقوط توپولوف به اون مساله مربوط باشه؟ ممکنه گرد و غبار هنوز بالای ابرها باشه و با چشم غیر مسلح قابل دیدن نباشه. و خلبان در دید خودش اشتباه کرده باشه”

دکتر ابوطیاره:

“پیشنهاد خوبیه. ممنون از راهنماییتون”

خبرنگار اعتماد ملی:

“آقای دکتر فکر نمی کنین که باید به حال تلفات هوایی و جاده ای تدبیری اندیشیده بشه تا تلفات کم بشن؟”

دکتر ابوطیاره:

“چرا ولی لازم نیست کار خاصی انجام بدیم. من به شما قول می دم که در سال ۱۳۹۸ یعنی فقط ۱۰ سال دیگه، نرخ تلفات هوایی ما به صفر مطلق می رسه.

ما در اداره مهندسینی داریم که حساب کردن اگر هر سال فقط یک هواپیما بیافته و با احتساب اینکه ما ۱۰ هواپیمای دیگه داریم ما در ده سال آینده به نرخ صفر تلفات هوایی می رسیم. اون وقت تعطیلی این اداره رو خودم در جلسات مطبوعاتی اعلام می کنم. تازه این دید خیلی بدبینانه هست. اگر هر سال ۳ هواپیما بیافته چه بسا که این افتخار نصیب خود دولت دهم بشه.”

خبرنگار روزنامه همشهری:

“آقای دکتر شما برای خانواده های فوت شدگان حوادث اخیر چه خدماتی ارائه کردین؟”

دکتر ابوطیاره:

“در یک اقدام بی سابقه که تا به حال در تاریخ نظام تکرار نشده بوده ما یک مجلس ختم باشکوه دسته جمعی برای آرامش کشته شده گان حادثه توپولف گرفتیم و نهار هم دادیم. الان هم خواهش می کنم در راستای تکمیل اون خدمات یک فاتحه برای آمرزش اون عزیزان بخونیم”

خبرنگار صدای عدالت:

“آقای دکتر فکر نمی کنین که این کارها کافی نیست و باید اقدام بزرگتری در این زمینه انجام بدین؟”

دکتر ابوطیاره:

“ما کارهای زیادی کردیم. اینکه ما توضیح نمی دیم دلیل بر انجام ندادنش نیست. مثلن همین که من دفتر کارم رو از اون ساختمون کذایی وزارت راه منتقل کردم به بهشت زهرا، واسه همین موضوع بوده. من می خواستم که در جریان مستقیم کفن و دفن کشته شده ها باشم تا کارهاشون در اسرع وقت و بااولویت انجام بشه. شما در کدوم یک از دولت های قبلی سراغ دارید که با این سرعت کشته شده ها رو دفن کنن؟”

دکتر ابوطیاره در پاسخ به سوال خبرنگاری که به دلیل کمبود وقت نوبتش نشده بود و دم در با اصرار سوالش رو مطرح کرد و پرسید:

“فکر نمی کنید اگر تحریم برداشته بشه شاید اوضاع کمی بهتر بشه؟”

پرسید: “اسم هفته نامه ات چی بود؟”

خبرنگار: “ایضنا”

دکتر:”مواظب خودت باش”

دکتر ابوطیاره در پایان با اشاره به بی انصافی ها در قضاوت های مطبوعاتی این مسائل را ناشی از کج فهمی های سیاسی دانست و خاطر نشان کرد که این دولت در خدمت گذاری به مردم رکورد تمام دولت های دنیا را شکسته است.

با سرمایه کم کسب و کار کنیم!

ارسال شده توسط شهاب در ۲۲م تیر ۱۳۸۸

از تاخیر در انتشار این مقاله عذرخواهی می کنم. فضای انتخاباتی کشور به گونه ای بود که حس کردم نباید در اون موقعیت به این مسائل فکر کرد.

هر وقت که صاحب سرمایه ای در حدود ۴ یا ۵ میلیون تومان می شویم، این فکر به ذهن مان خطور می کند که به وسیله آن کسب و کار جدیدی راه بیاندازیم. خیلی وقت ها هم این سرمایه ۱۰ یا حتی ۱۰۰ برابر این عدد است. ولی لطفن تا این مقاله را نخوانده اید تصمیم عجولانه نگیرید.

یکی از خوانندگان مقالاتم از من سوال کرده بود که با ۸ میلیون تومان می شود کارگاه تولیدی راه اندازی کرد یا خیر؟

پاسخ من این بود که این سوال اول نیست که باید پرسیده شود. با هزار تومان هم می شود کسب و کار راه انداخت. ولی نمی شود یک کارگاه تولیدی زد. هر مقدار پولی می تواند تبدیل به یک کسب و کار موفق شود. فقط مواظب باشید. انتظارتان به اندازه همان سرمایه باشد.

شما اگر با پنج میلیون تومان یک کسب و کار ده میلیونی راه بیاندازید، قوانین ریاضی تغییر نمی کنند. دقیقا در نیمه راه پول کم می آورید. این کسب و کار راه نمی افتد و پنج میلیون تومان خود را هم از دست می دهید.

در جریان هستم که مهندس مکانیک هستید و رشته تحصیل تان با تولید صنعتی جور در می آید. ولی پنج میلیون تومان برای تولید داشبورد ۲۰۶ کافی نیست.

در ادامه چند راه حل ارائه می کنم که می تواند مفید واقع شود:

در شروع کار، کسب و کارتان را خلاصه کنید:

یک مثال می آورم:

سوال: در شهرستان ما فراهم کننده عمده تسمه دینام پراید نیست. من می خواهم تولید کنم. سرمایه ام بر اساس تخمین هایی که زده ام کافی نیست. چه کار کنم؟

جواب: بالاخره در شهر شما تسمه دینام پراید به دست مغازه ها می رسد. ولی احتمالا به سختی و با قیمت بالاتر توزیع می شود. ابتدا تعداد محدودی تسمه دینام از مرکز استان خود تهیه کنید و بین مغازه ها توزیع کنید. اگر بازار خوبی بود و توانستید فروش را انجام دهید، تعداد بیشتری را دوباره خریداری و توزیع کنید. این کار را ادامه دهید تا هم به سودآوری خوبی برسد هم اعتبار خوبی کسب کنید. حال که اعتبار دارید جذب سرمایه برای شما آسان تر است. سرمایه ای از دوستان یا آشنایان جذب کنید و او را شریک کنید. حالا در کنار جنس اصلی، کالای خودتان را توزیع کنید و کم کم کالای خودتان را جایگزین کالای اصلی کنید.

marketing2

کسب و کار کم هزینه تری راه اندازی کنید:

چند نمونه از کسب و کارهای کم هزینه:

هدایای توریستی: اگر در شهرهای تاریخی زندگی می کنید، موقعیت خیلی خوبی را از دست می دهید اگر به بازار توریستی این شهرها توجه نکنید. یکی از اقوام ما به شهر پاریس رفته بود و وقتی به ایران بازگشت، تندیس کوچکی از برج ایفل را خریده بود که نورپردازی زیبایی داشت. وقتی کلیدش روشن می شد، رقص نور زیبایی به کار می افتاد. حدس می زنید که قیمت این آهن پاره چند؟ ۲۷ یورو ناقابل!

خوب وقتی من هم برای گردش به پاریس بروم دوست دارم نمادی از اون شهر رو با خودم به ایران بیاورم. تا حال چند جای ایران دیدید که نماد شهر تاریخی را به عنوان هدایای توریستی بفروشند؟

پس دست به کار بشوید.

بقالی محلی: اگر در مجتمع های مسکونی زندگی می کنید یا در محله ای هستید که بقالی نزدیک ندارد. هم فردا دست به کار شوید. خانم های خانه دار عاشق سوپرمارکت های نزدیک منزل با امکان ارسال سریع کالا هستند. معطل نکنید.

خشکشویی: سرمایه بیشتری می خواهد ولی کسب و کار تضمین شده ایست.

مثال هایی که ذکر شد تنها منابع مطمئن درآمدزایی نیستندو اما منظور من از بیان آن ها این بود که در هنگام نیاز به یک کسب و کار جدید از شرایط جغرافیایی محل زندگی خودتان بیشترین استفاده را ببرید. محل زندگی من شهرک اکباتان است. تعجب می کنید اگر به شما بگویم شهرک اکباتان با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت تنها ۲ خشکشویی دارد و اصلن تعمیرگاه یا تعویض روغن یا تنظیم باد خودرو ندارد تعجب نمی کنید؟ اگر داشت، در زمان های مسافرت مثل عید میلیاردر می شد.

در کسب و کار دیگران شریک شوید:

بانک: نمونه قدیمی این مساله بانک ها هستند که با افتتاح حساب سرمایه گذاری سودی را از بانک دریافت می نمایید. اوراق مشارکت هم بد نیستند.

بورس: بورس تنها جایی است که یه سرمایه گذار با پنج میلیون تومان می تواند تراکتور تولید کند. البته با مشارکت با کلی سهام دار دیگر. البته اگر با اصول بورس آشنایی ندارید و از اوضاع بورس ایران مطلع نیستید ریسک نکنید و این گزینه را برای کاربلدها بگذارید.

سرمایه گذاری: شرکت رایانمهر که من مدیر آن هستم، سرمایه خوبی را به عنوان سرمایه در گردش در اختیار دارد. این به خاطر اعتمادی است که اقوام و دوستانم و همچنین کارمندان شرکت به مجموعه داشتند. آن ها به اندازه ای که نیاز بوده سرمایه در اختیار شرکت گذاشته اند تا شرکت به راحتی به معاملات و کارهای تولید خود بپردازد.

در میان آشنایان و افراد مورد اعتماد شما کسی هست که بتوانید پولتان را در کسب و کار وی سرمایه گذاری نمایید؟ البته حتمن کسب و کار وی را بررسی و حساب های بانکی اش را چک کنید.

دو نمونه که رایانمهر افرادی را در کسب و کار خود شریک کرده اینجا مطالعه کنید و دنبال نمونه های مشابه باشید:

پذیرش سرمایه گذار (نمونه سرمایه گذاری)

راه اندازی فروشگاه اینترنتی کارت شارژ (نمونه راه اندازی یک کسب و کار کوچک)

در صورتیکه شما هم کسب و کاری را می شناسید که نیاز به سرمایه کم دارد لطفن آن را معرفی نمایید تا هم وطنان مان در سراسر کشور بتوانند از آن استفاده نمایند.

در ضمن اگر سوالی در جهت راه اندازی یک کسب و کار جدید دارید در زیر همین مقاله مطرح کنید، پاسخ خواهم داد.

اخطار! این بار درست رای بدهید!

ارسال شده توسط شهاب در ۸م خرداد ۱۳۸۸

….. بقال سر کوچه می گه کروبی خوب نیست. آخه شهر اینا همیشه با مردمای شهر کروبی دعواشون می شده. از قدیم با هم مشکل داشتن. ولی من به کروبی رای می دم. آخه کرباسچی معاون اولش می شه.

….. ای ول میر حسین گفته گشت ارشادو جمع می کنم. من که به میرحسین رای می دم. خاتمی هم با میر حسینه.

….. محسن رضایی دیروز تو سخنرانیش گفته احمدی نژاد برنامه اقتصادی نداره. ببین چقدر فهمیدست. ببین این سایت تابناک رو چقدر تونسته معروف کنه؟

….. من که می گم به خود احمدی نژاد رای بدیم که پروژه های ناتمومش رو تموم کنه. می گن رفته آمریکا می خواستن بکشنش ولی اون بازم به سخنرانیش ادامه داده. عراق هم می خواستن بدزدنش. ببین چقدر شجاعه.

gij

ببین به این سادگی رای می دیم. سر دعواهای قومی و وعده های کشکی و زیر آب زنی انتخاباتی و گزارشای آبکی.

- اینکه قوم کروبی با قوم شما مشکل داره یعنی کروبی به درد نمی خوره؟

- اینکه گشت ارشاد و جمع کنیم همه چی درست می شه؟

- اینکه احمدی نژاد بده یعنی من خوبم؟

- احمدی نژاد پروژه های خاتمی و هاشمی رو به نتیجه رسوند. نترس نفر بعدی هم پروژه های احمدی نژاد رو به نتیجه می رسونه.

همین؟ کل تفکرت رفت زیر سوال؟ نمی خوای کمی فکر کنی؟ نمی خوای با حب و بغض رای دادن رو ترک کنی؟ کی تا حالا رای دادی و ۴ سال بعدش راضی بودی؟

فکر نمی کنی دیگه مشکل اونا نیست و مشکل خودته که یه بار تا حالا انتخاب منطقی نکردی و همش داری انتخاب هیجانی می کنی؟

هی می ری به یکی رای می دی که یکی دیگه رای نیاره؟ درسته؟

دفعه بعد به نفر بعدی که کسی رو که ۴ سال پیش سنگشو به سینه می زدی، شوت کنی کنار؟

ما ایرانیا خوب نمی شیم؟ نه؟

چند تا معیار واسه رای دادنت انتخاب کن. ببین این اگه بیاد:

- اقتصاد چی می شه؟

- مسکن چی می شه؟

- فرهنگ چی می شه؟

- خصوصی سازی چی می شه؟

- مدیریت بلده؟

- آبروی کشورو می تونه حفظ کنه؟ تو یه سخنرانی جوگیر نمی شه قول های الکی بده؟ تو یه مصاحبه عصبی نمی شه هر چی از دهنش در بیاد بگه؟ بلده حرف بزنه؟

- با کل دنیا دعوا نداره؟

- می دونه فرق رییس جمهور با مدیر یه نونوایی چیه؟

- می دونه فرق رییس جمهور با شهردار چیه؟

- تو دنیا آبرو داره؟ خوشنامه؟ اینجا یه چاردیواری نیستا. اینجا یه عضو جامعه بین المللیه.

- تو منصب اجرایی که بوده، خوب کار انجام داده؟

چی شد؟ نظرت عوض شده؟ اشکال نداره. عوضش حالا از این کاندیدا می تونی بین دوستات دفاع کنی. نمی خواد تعصب به خرج بدی یا فحش بدی. دلیل و منطق داری. ولی حتمن رای بده. مهمه که رییس جمهورتو خودت انتخاب کنی.

mirhossein1


خصوصی دارای حق کپی رایت می باشد .