فروشگاه اینترنتی به وب سایتی گفته می شود که تعدادی کالا یا خدمات را در ویترین خود عرضه می کنند. مشتریان برای استفاده از آن خدمات یا کالاها می توانند به فروشگاه سفارش بدهند و حتی هزینه خدمات یا کالا را به صورت آنلاین پرداخت نمایند.

marketing-strategy-win-new-clients1

برای دریافت سفارش از مشتری معمولن سیستمی به نام سبد مجازی خرید وجود دارد که می توان سفارش ها را در آن ثبت نمود. سایت های پیشرفته حتی سبد خرید مشتری خود را تا مراجعه بعدی به سایت محفوظ نگه می دارند بنابراین مشتری در طی چند روز می تواند یک سبد خرید را تکمیل و سپس هزینه آن را پرداخت و خدمات را دریافت نماید.
خدمات در فروشگاه های اینترنتی می توانند فیزیکی یا مجازی باشند.
از خدمات فیزیکی می تواند به خرید کتاب، مایحتاج زندگی، خودرو، موبایل و …. نام برد.
از خدمات مجازی می توان به فروش موسیقی، کتاب الکترونیکی، فیلم و … نام برد.
مهم ترین مزیت فروشگاه اینترنتی وابسته نبودن به مکان فروشنده است. چون مشتری از هر موقعیت جغرافیایی با دسترسی به اینترنت می تواند خرید اینترنتی انجام دهد. این یعنی تغییر مدل تجارت.
مدل جدید تجارت برای مشتریان فرصت انتخاب راحت تر و دقیق تر و برای فروشندگان، تجارت با سطح مشتری بیشتر را به ارمغان می آورد.
اما همه سناریو این نیست. چند اشتباه رایج وجود دارد که باعث ضررهای کلان در تجارت اینترنتی می گردد که در مقالات بعدی به بررسی کامل آن ها می پردازم ولی فهرست آن ها را در اینجا ذکر می کنم.
- یک فروشگاه اینترنتی هیچ تفاوتی با یک فروشگاه فیزیکی از نظر مدیریت و سرمایه گذاری ندارد. همانطور که شما برای راه اندازی یک مغازه در یک مرکز خرید باید هزینه کنید اگر برای طراحی سایت خود هزینه کافی نکنید هیچ برگشت سرمایه ای در کار نخواهد بود.
- یک فروشگاه اینترنتی نیاز به امنیت دارد. همانطور که برای امنیت مغازه خود هزینه می کنید. خیلی بیشتر باید برای امنیت فروشگاه اینترنتی خود هزینه نمایید. دزدان اینترنتی خیلی ماهر تر از دزدان فیزیکی هستند.
- یک فروشگاه اینترنتی کارمند نیاز دارد. اگر فکر می کنید که یک سایت راه بیندازید و بعد از آن، پول به سمت شما سرازیر می شود و شما در منزل استراحت می کنید، اشتباه کرده اید.
- یک فروشگاه اینترنتی نیاز به تبلیغ دارد. شما فکر می کنید مردم می توانند نام سایت شما را در خواب ببینند یا حدس بزنند؟ یا مشتریان به هر سایتی برای خرید پول پرداخت می نمایند؟ اگر شما جای مشتریان بودید این کار را می کردید؟

بنابراین اینترنت یک رسانه جدید است ولی قوانین اصلی کسب و کار به قوت خود باقی هستند. در مقالات بعدی این ابهامات را شفاف خواهم کرد و راه های مدیریت ریسک های مذکور را بررسی خواهم نمود. خیلی هم نا امید نباشید ولی قدم های خود را حساب شده تر بردارید.